![]() |
De aarde is hol!
Volgens evangelist Ab Klein Haneveld wonen wij niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de planeet en draait de zon in de aarde....
Hoor en lach :) http://www.vpro.nl/programma/ochtend...udio/22808808/ Misschien moet de minister van onderwijs hier ook maar eens een discussie over laten voeren. Misschien is het wel wat voor de lessen.... |
:d
|
(y) :D
|
Ik snap er niks van.
|
Geweldig! Dit is nog beter dan de flat earth society. :D
|
Oh zouden we dan niet de buiging ofzo moeten kunnen zien?
|
"Aangezien het niks is kan het ook niet krom zijn natuurlijk."
Bril-jant. :D |
Ik vind wel dat er een goeie intro bij zit:
"En laten we eerlijk zijn, een groot deel van onze kennis is tweedehands informatie: gelezen of van horen zeggen. Zo leefde onze verslaggever Gerrit Kalsbeek altijd in de vaste overtuiging dat de aarde een ronde bol is die ergens in het onmetelijke heelal rondjes draait om een ster, met de naam zon. Maar zelf checken en controleren, daar is hij nooit aan toegekomen. Het was toch meer een kwestie van geloven." We vinden het nu heel raar wat Ab Klein Haneveld zegt, omdat we opgegroeid zijn met een heel ander idee. Als we met zijn idee waren opgegroeid hadden we het een idioot idee gevonden dat we óp de aarde zouden leven. Het is denk ik goed om dat in gedachten te houden. |
Citaat:
|
*?*
Doet dat iets af aan wat ik schreef? |
Citaat:
Om in een idee zoals dat van die Ab te geloven, moet je je kop wel heel erg ver in het zand kunnen steken. |
Eeks! Ik heb mijn tentamen Space Engineering and Technology verknald!
|
Citaat:
Hehe, eindelijk iemand die echt nadenkt (y)- Al past ze toe waar ze voor waarschuwd.... |
Citaat:
|
Je kan ee nverhaal zoals dat van Ab best geloven, als jij zijn aanwijzingen dat het zo is sterker vindt dan aanwijzingen die het alternatief beweren.
Hoe verklaar je eigenlijk dat je niet in elke richting een ster ziet? is er in iedere richting wel een ster en zie je die niet? Overigens zeggen ze in de intro ook dat de "aarde om de zon draait en niet andersom" dat is ook onwaar. De zon draait net zo goed om de aarde als andersom, ze draaien om elkaar. De kracht van aarde op zon is ook net zo groot als die van zon op aarde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je weet zeker dat het niet als cabaret bedoeld was? :D
|
Ik denk niet dat deze meneer het echt gelooft, maar hij verteld over een verklaring die hij vroeger echt vond en hoe deze verklaring op zich niet eens zo gek is. Hij geeft door een vreemde aanname aannemelijk te maken aan dat wat wij aannemelijk vinden niet zo normaal is als wij denken, maar eigenlijk ook best vreemd.
|
Citaat:
Richard Dawkins |
Citaat:
|
als we aan de binnenkant van een bol zitten, met de zon daarin, dan zou het toch nooit nacht kunnen worden? want als je er dan omheen draait, zou je het licht moeten blijven zien.
Of gaat ie nou ook beweren dat er een of ander zwart gat voor zit aan de andere kant :rolleyes: |
Citaat:
|
Waarom mist 90% van de mensen het doel van dit artikel niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat is volgens jou dan het doel? |
Citaat:
|
Waarom lacht iedereen deze man uit, en geeft niemand een sterk tegenargument van zijn meningen?
Darwin werd ook als ezel verklaard toen hij zei dat men van de aap af stamde :D |
Citaat:
|
Citaat:
We hebben het gelezen of ergens gehoord, maar we weten te weinig om zelf onderzoek te doen, we weten te weinig om te kunnen bepalen of het wel klopt. En wat wij nu logisch vinden, vinden we alleen maar logisch omdat we het gewend zijn. Jij had het vroeger ook heel logisch gevonden dat de aarde plat was, en je had iemand die je had verteld dat de aarde rond was net zo uitgelachen als A.K.H. . Als je zegt dat we bepaalde ideeën over bijv. de aarde hebben omdat de bewijzen zo overweldigend zijn, dan is dat in zekere zin waar: omdat wetenschappers de "bewijzen" hebben en het daar (redelijk) over eens zijn geworden, is dit wat er in de schoolboekjes staat, en is dit waar we aan gewend zijn geraakt en wat we geloven. Maar wij hebben zelf geen bewijzen, we slikken wat ons verteld wordt voor zoete koek. Sommige mensen doen dat echter niet, die denken zelf na over de informatie die ze krijgen en proberen hun eigen ideeën te ontwikkelen. Nou weet ik niet of dat ook echt voor die A.K.H. geldt, aangezien hij de Bijbel misschien wél voor zoete koek slikt en juist daarom probeert de andere informatie daaraan aan te passen. En sowieso moet je bepaalde dingen wel aannemen om verder te komen, want je moet érgens beginnen. Standing on the shoulders of giants enzo. Maargoed, wat ik (in het algemeen) wilde zeggen.. het is tegenover mensen die niet alles wat uit de wetenschap komt meteen aannemen niet eerlijk om te doen alsof je het beter weet, terwijl je eigenlijk alleen maar meepraat met wat je al met de paplepel is ingegoten. Zoals in de intro: je informatie is tweedehands, je checkt het niet, maar gelooft het. Nou wil ik helemaal niet zeggen dat de ene manier beter is dan de andere, alleen dat de ene manier niet sléchter is dan de andere. Het is nl niet iets bijzonders of intelligents om mee te gaan met de heersende wetenschappelijke opvattingen, want dat is juist het makkelijkst, dat is wat iedereen kan en doet. Hopelijk is het nu (iets) duidelijker wat ik bedoel. :) |
Citaat:
|
Huh? Waarom zouden wetenschappers in een duister complot zitten om de wereld te misleiden?
Dat geloof ik ook niet.. :s |
En de empiristen staan weer op hun achterpoten met zo een post :p ;)
Ik deel de mening dat vele mensen uitgaan van de authoriteit van de wetenschappers (grotendeels volkomen terecht), zonder dat ze zelf pogingen ondernemen om te kijken óf het wel waar is. Het is gewoon zo dat als een gerenomeerde professor iets zegt, dat het doorgaans geslikt wordt door het pleps. Hoewel het wel gecontroleerd wordt door mede wetenschappers, maar dat doet er verder niets toe. Het gaat meer om het pleps die blind volgt wat hun door de keel geschoven wordt. |
Citaat:
|
Ik geniet van dit soort gedachtegangen en denk ook wel dat het goed is. Als de wetenschap dit serieus zou nemen en het weerlegt (wat ze ook zeker moeten doen) betekent dit dat hun theorieen alleen maar meer aannemelijk worden.
De reden dat hij niet echt met harde harde bewijzen kan komen is natuurlijk omdat hij het geld niet heeft voor onderzoek. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
het klinkt allemaal wel plausibel. |
Citaat:
Daarom sta ik ook open voor nieuwe ideeën, ookal klinken zo soms raar in de oren |
Citaat:
Kom op zeg, zo kun je overal wel aan twijfelen. |
Citaat:
P.S. Het is plebs en niet pleps P.P.S. Geloof je nou dat het plebs is? |
Citaat:
is het trouwens niet waar dat er eigenlijk in alle richtingen sterren zijn? misschien dat er een astronoom in de zaal is die hierover zijn licht kan laten schijnen? ben wel benieuwd namelijk... |
Citaat:
Bovendien houdt meneer er geen rekening mee dat er zoiets als interstellaire extinctie bestaat. Zelfs als er in alle richtingen sterren staan, dan kan die extinctie ervoor zorgen dat het licht van de sterren compleet wordt uitgedoofd. Interstellaire extinctie wordt veroorzaakt door grote gaswolken (vrije protonen: H-I en H-II) of moleculaire wolken (voornamelijk H2). |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Wetenschappelijke theorieen moeten juist aan worden getwijfeld. Neem nou Newton's theorie over de zwaartekracht, "iedereen" (wetenschappers althans) dacht: "ja geweldig, zo klopt alles precies!". Maar honderden jaren later werd de apparatuur wat geavanceerder en plots klopte het niet meer zo precies als werd gedacht. Toen is men gaan twijfelen aan Newton en hebben Einstein en co de theorie dus moeten aanpassen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27. |