![]() |
[Partities] Hoe maak ik partities op 1 vaste schijf.
Aangezien ik windows opnieuw op de enige harde schijf ga zetten; ( C: ) vraag ik me af hoe ik zo veilig mogelijk een partitie kan maken waar ik de belangrijke bestanden op kan veilig stellen. Geen brander aanwezig, vandaar deze aanpak.
Partition - magic lijkt me niet echt geschikt.. M.v.g, |
Partition Magic lijkt me toch geschikt voor dit probleem.
Er bestaan ook alternatiefe programma's hiervoor, maar de meeste zijn in commandline (voor een leek is dit iets te moeilijk). |
Ik ben géén leek :rolleyes:
|
Fdisk?
|
Dat zal niet lukken met fdisk, omdat er al gegevens op de partitie staat die hij wil bewaren.
Maar als hij de boel formateert dan kan het wel met fdisk. |
Partition Magic kan dat prima. Gewoon eerst even op je C-partitie de ruimte vrijmaken die je wilt reserveren voor de nieuwe partitie (stel 10 GB). Vervolgens met PM daarvan een nieuwe partitie maken en formatteren. Belangrijke bestanden kopiëren, schijf formatter en Windows reinstallen, bestanden terugzetten, ruimte vrijhouden, partitie weer verwijderen.
Overigens raad ik je voor dat soort gevallen toch zeer sterk aan even die drie tientjes voor een brander uit te trekken. |
En vergeet niet voordat je de boel gaat herpartitioneren de boel te defragmanteren. ;)
|
Het is een laptop. Hij is niet van mij en dus is dat geen optie. Hoe zit het met de optie Windows ? Naar mijn idee waren mijn eigen ervaringen daar vrij goed mee. ( Ik ben alleen even kwijt waar ik de functie ookalweer kon vinden ?!)
Thnx, |
Volgens mij kan dat niet met Windows zelf, als je dat bedoelt. Zelfs de Logical Disk Manager van XP kan partities alleen maken en verwijderen, niet splitsen met behoud van data.
|
Ik heb met PM ook wel een partitie gemaakt op een schijf, terwijl ik alle gegevens op die schijf behield.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26. |