![]() |
GP van VS
Heerlijk toch? 19 races in het jaar betekend dat er soms 2 achter elkaar zijn. Lekker 2 weekenden achter elkaar F1 kijken, wat willen we nog meer?
En dan ook nog eens op 2 circuits die in de regel garant staan voor leuke races. Nu alweer race 9. Ik verwacht wederom een strijdt tussen Renault en McLaren met misschien 1 Ferrari ertussen. Met een beetje geluk krijgen we nog een hele lange strijd tussen Raikkonen en Alonso om de wereldtitel, die van mij pas in China beslist hoeft te zijn! |
Zeker heerlijk, Bert! :)
Tja, beiden Renaults zijn uitgevallen vorige race, zullen dus vrij vroeg moeten kwalificeren en dat is vaak een nadeel (of het moet tijdens de kwalificatie gaan regenen), dus ja... ik verwacht eerder een McLaren of een lichte Ferrari/Toyota op de eerste startrij. Vorig jaar was het inderdaad een van de leukste races. Maar 8 auto's aan de finish en een punt voor Minardi zowaar. :p Wel hopen voor Ralf dat het wat beter afloopt dan vorig jaar... |
Vrijdag 1e training
01 Montoya McLaren Mercedes M 1:12,027 6 02 Zonta Toyota Toyota M 1:12,085 0,058 18 03 Alonso Renault Renault M 1:12,666 0,639 10 04 Heidfeld Williams BMW M 1:12,804 0,777 9 05 Button BAR Honda M 1:12,865 0,838 11 06 De la Rosa McLaren Mercedes M 1:12,913 0,886 4 07 Sato BAR Honda M 1:13,013 0,986 9 08 Fisichella Renault Renault M 1:13,024 0,997 10 09 Webber Williams BMW M 1:13,082 1,055 10 10 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:13,242 1,215 12 11 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:13,245 1,218 12 12 R.Schumacher Toyota Toyota M 1:13,461 1,434 7 13 Trulli Toyota Toyota M 1:13,683 1,656 7 14 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:13,740 1,713 8 15 Speed Red Bull Cosworth M 1:13,846 1,819 21 16 Klien Red Bull Cosworth M 1:14,444 2,417 8 17 Massa Sauber Petronas M 1:14,637 2,610 7 18 Villeneuve Sauber Petronas M 1:14,696 2,669 6 19 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:14,803 2,776 18 20 Monteiro Jordan Toyota B 1:14,978 2,951 20 21 Doornbos Jordan Toyota B 1:15,791 3,764 27 22 Friesacher Minardi Cosworth B 1:16,343 4,316 16 23 Albers Minardi Cosworth B 1:16,357 4,330 12 24 Raikkonen McLaren Mercedes M 3 |
Hm ja toch niet echt verrassend: voornamelijk McLarens en Renaults vooraan. BAR ook weer goed (maja nu nog de race uitrijden :p ).
Opvallend is dat Zonta het vaak heel goed doet in de vrije trainingen. Ik zie Speed als derde rijder bij RedBull, wat is er met Liuzzi gebeurd? Hee, en Doornbos doet weer mee? :) :cool: |
Vrijdag, VT 2:
01. 1.11:118 - J. P. Montoya 02. 1.11:228 - K. Raikkonen 03. 1.11:746 - R. Barrichello 04. 1.11:758 - M. Schumacher 05. 1.11:825 - N. Heidfeld 06. 1.12:076 - D. Coulthard 07. 1.12:119 - P. de la Rosa 08. 1.12:143 - S. Speed 09. 1.12:265 - F. Alonso 10. 1.12:344 - J. Trulli 11. 1.12:384 - G. Fisichella 12. 1.12:464 - F. Massa 13. 1.12:578 - M. Webber 14. 1.12:664 - C. Klien 15. 1.12:803 - J. Button 16. 1.13:037 - T. Sato 17. 1.13:079 - J. Villeneuve 18. 1.13:361 - R. Doornbos 19. 1.13:567 - R. Zonta 20. 1.13:783 - P. Friesacher 21. 1.13:963 - C. Albers 22. 1.14:008 - N. Karthikeyan 23. 1.14:336 - T. Monteiro 24. geen tijd - R. Schumacher Ralf maakte weer een klapper, net als vorig jaar crashte hij hevig in de laatste bocht voor start/finish. Maar dit keer kwam hij gelukkig ongedeerd uit het wrak |
Alonso, Fisichella en Button vallen me erg tegen. Coulthard zit er ook weer goed bij :)
|
Citaat:
Die Speed doet het toch aardig goed, ik had gelezen dat ze hem pas in 2007/2008 als vaste rijder willen (bij RBR) maar ik verwacht dat het sneller zal zijn. |
Citaat:
Ik wil Doornbos wel eens mee zien doen eigenlijk, kijken of ie in een wedstrijd wat kan betekenen. |
Ralf Schumacher mag niet starten in Indianapolis
Gepubliceerd op zaterdag 18 juni 2005 INDIANAPOLIS (ANP) - Formule 1-coureur Ralf Schumacher mag zondag niet starten in de Grote Prijs van de Verenigde Staten. De internationale autosportfederatie FIA vindt dat onverantwoord na diens crash met zijn Toyota vrijdagavond tijdens de training. De Braziliaan Ricardo Zonta neemt de plaats in van de 29-jarige Duitser. Uit onderzoek in het ziekenhuis bleek dat Schumacher door de klap een lichte hersenschudding had opgelopen, waardoor de FIA geen risico wilde nemen. Schumacher kon leven met dat besluit. ,,Ik ben zo'n 80 procent fit om te rijden, maar stel je voor dat er nog iets gebeurt. Ik ben al blij dat ik er zo goed vanaf ben gekomen. Het is alleen jammer voor mijn team.'' Bron: www.planet.nl |
Michelin heeft veel problemen met de banden. Ook 1 van Zonta's banden heeft het begeven.
In de 3e training hebben de meeste Michelin rijders geen tijd neergezet om bocht 13 te vermijden VT3: 01. 1:10.726 JP. Montoya 02. 1:11.769 M. Schumacher 03. 1:11.838 R. Barrichello 04. 1:12.409 D. Coulthard 05. 1:13.399 T. Monteiro 06. 1:13.764 N. Karthikeyan 07. 1:14.574 P. Friesacher 08. 1:15.164 C. Albers 09. 0:00.000 J. Villeneuve 10. 0:00.000 K. Räikkönen 11. 0:00.000 J. Button 12. 0:00.000 T. Sato 13. 0:00.000 N. Heidfeld 14. 0:00.000 G. Fisichella 15. 0:00.000 M. Webber 16. 0:00.000 F. Massa 17. 0:00.000 F. Alonso 18. 0:00.000 C. Klien 19. 0:00.000 R. Zonta 20. 0:00.000 J. Trulli VT4: 01. 1:10.643 K. Räikkönen 02. 1:10.844 J. Button 03. 1:10.920 F. Alonso 04. 1:11.203 M. Schumacher 05. 1:11.324 T. Sato 06. 1:11.375 G. Fisichella 07. 1:11.457 J. Trulli 08. 1:11.574 JP. Montoya 09. 1:11.760 R. Zonta 10. 1:11.794 R. Barrichello 11. 1:11.806 C. Klien 12. 1:11.875 J. Villeneuve 13. 1:11.915 F. Massa 14. 1:12.080 M. Webber 15. 1:12.186 N. Heidfeld 16. 1:12.914 D. Coulthard 17. 1:13.024 C. Albers 18. 1:13.051 T. Monteiro 19. 1:13.161 N. Karthikeyan 20. 1:13.501 P. Friesacher Om 19.55 Kwali. |
Michellin heeft grote problemen met de banden. Zij wil nieuwe banden laten invliegen, maar gezien de huidige reglementen kan Michellin deze banden niet inzetten. De coureurs hebben vanmorgen moeten kiezen welke compound gebruikt ze gaan gebruiken.
Ik denk dat dit een heel interessante weekend gaat worden. :) |
Amerikaanse GP op losse schroeven
De Michelin-teams nemen niet deel aan de Grand Prix van de Verenigde Staten als een noodspecificatie van het Franse rubber niet wordt goedgekeurd. Mocht dat gebeuren, dan gaat de race op Indianapolis niet door omdat er dan te weinig wagens aan de start staan. De banden, die oorspronkelijk waren ontworpen voor de baan van Barcelona, zijn nu onderweg naar Indianapolis. Vrijdag bleken er grote problemen te zijn met de twee bandenspecificaties die Michelin had meegenomen naar Amerika. Hierdoor explodeerde onder andere de linkerachterband van Toyota-rijder Ralf Schumacher. De Duitser beleefde een zware crash en mag zondag niet racen van de dokter. Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "We steunen Michelin volledig in deze situatie. " De noodspecificatie van Michelin moet worden goedgekeurd door de FIA en de Bridgestone-teams (Ferrari, Jordan en Minardi). Volgens Briatore is de band nog niet goedgekeurd. "Als dat niet gebeurt, dan doen we morgen niet mee aan de race. De veiligheid van de coureurs heeft onze absolute prioriteit." Bron: f1racing.nl Tja, valt iets voor te zeggen natuurlijk :o |
Shit, kwali gemist. :(
|
Kwalificatie:
01 Trulli Toyota Toyota M 1:10,625 3 02 Raikkonen McLaren Mercedes M 1:10,694 0,069 3 03 Button BAR Honda M 1:11,277 0,652 3 04 Fisichella Renault Renault M 1:11,290 0,665 3 05 M.Schumacher Ferrari Ferrari B 1:11,369 0,744 3 06 Alonso Renault Renault M 1:11,380 0,755 3 07 Barrichello Ferrari Ferrari B 1:11,431 0,806 3 08 Sato BAR Honda M 1:11,497 0,872 3 09 Webber Williams BMW M 1:11,527 0,902 3 10 Massa Sauber Petronas M 1:11,555 0,930 3 11 Montoya McLaren Mercedes M 1:11,681 1,056 3 12 Villeneuve Sauber Petronas M 1:11,691 1,066 3 13 Zonta Toyota Toyota M 1:11,754 1,129 3 14 Klien Red Bull Cosworth M 1:12,132 1,507 3 15 Heidfeld Williams BMW M 1:12,430 1,805 3 16 Coulthard Red Bull Cosworth M 1:12,682 2,057 3 17 Monteiro Jordan Toyota B 1:13,462 2,837 3 18 Albers Minardi Cosworth B 1:13,632 3,007 3 19 Karthikeyan Jordan Toyota B 1:13,776 3,151 3 20 Friesacher Minardi Cosworth B 1:14,494 3,869 3 Montoya stelt me teleur, Button zit er weer leuk bij. Schumacher gaat ook weer mee doen om de eerste plek. De Renault's redelijk, de BMW's teleurstellend. Jammer dat Albers zijn kunstje van Canada niet nog een keer heeft laten zien. |
laat ze die race maar doorgaan met alleen de bridgestone :p
komt er toch eindelijk eens een minardi of een jordan op het podium :D |
Citaat:
|
Citaat:
(afgezien van vorige race). Als je naar de kwali kijkt is trouwens Bridgestone helemaal niet zo goed ... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat een bullshit van de Michelin teams.
Nieuwe chicane....nieuwe safetycar-situatie....nieuwe banden invliegen.....Michelinteams die exclusief tijdens de race in de gelegenheid worden gesteld banden te wisselen zonder consequenties. Waar was men toen Bridgestone deze problemen kende? Toen lachten ze in hun vuistje. Willen ze starten? Fijn.. doe dat onder normale omstandigheden. Wil je niet starten? Ook goed.. doe je het niet, want het is de schuld van je bandleverancier...en niet van de F1. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is het probleem helemaal niet. Het gaat nu om de veiligheid van de coureurs. Op zich is het helemaal niet zwart-wit te stellen. Het is niet zo dat wanneer de 14 Michelin-teams gaan starten dat ze dan alle 14 in turn 13 met een klapband komen te zitten. Daarom kun je ook niet zeggen: start maar allemaal niet. Natúúrlijk zullen Alonso en Raikkonen per se willen starten. Alleen gaat het dan om de veiligheid. Dit is gewoon een bull-shit regel. Jarenlang hebben we het over meer veiligheid; chicane's moeten ingebouwd worden, publiek moet verder van de baan, slicks moeten weg, achtervleugels naar voren enz. Maar nu een bandenfirma aankaart dat het gevaarlijk kan zijn om te gaan racen dan kan er ineens niets. En dan te bedenken dat men een compound wel nemen van Barcelona die hier helemaal niet getest is in de trainingen! Als ik Bridgestone was dan zou ik dit alleen maar toejuichen. Niemand weet iets van de bandenspanning enz. |
Citaat:
|
(knip+plak van f1racing.nl)
FIA komt Michelin niet tegemoet Michelin heeft grote problemen in Indianapolis. De Franse bandenleverancier van zeven van de tien Formule 1-teams heeft een probleem met de banden. De band houdt het niet langer dan tien rondjes vol om op volle snelheid over de banking in Indianapolis te racen. Ralf Schumacher crashte daardoor met zo'n 300 km/u hard in de muur tijdens de vrije training op vrijdag. Het verzoek van Michelin aan de FIA om nieuwe banden in te vliegen of een chicane te maken in de laatste bocht werd hard afgewezen. "Het zou niet volgens de regels zijn om het circuit aan te passen omdat een aantal teams geen fatsoenlijk materiaal heeft aangeleverd gekregen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de teams die hun zaken wel voor elkaar hebben," was te lezen in een bericht van de FIA. De FIA zijn vervolgens ook nog over het bandenprobleem: "Sommige teams kwamen met het idee om een band te gebruiken waarmee ze niet in de kwalificatie gereden hebben. We hebben ze verteld dat dat tegen de regels is. We zijn van mening dat hun straf niet uitsluiting van de race zal zijn maar de straf zal erg zwaar zijn om zeker te zijn dat teams het in de toekomst niet als uitkomst gaan zien voor bandenproblemen." |
Hoe was dat spreekwoord nog eens? De soep wordt nooit zo heet gegeten.. Het zal dus wel meevallen allemaal straks :)
|
met andere woorden: een leuk kadootje voor Schumacher
|
Citaat:
|
Citaat:
Regels zijn regels, een band moet nou eenmaal aan de regels voldoen. Een paar milimeter scheelt enorm veel grip. (Wat veel mensen zijn vergeten is dat de Michelin rijders met de nieuwe banden, die smaller waren, dat seizoen geen enkele overwinning meer behaalde) Het gaat om de veiligheid. Juist. Michelin wil gewoon teveel. Had men de compound maar moeten testen. Tot nu toe hebben alleen de Toyota's problemen gehad met de banden. Butten, Sato, Alonso, Kimi enz. hebben aangegeven nog géén probleem te hebben gehad met de banden. |
Citaat:
Citaat:
|
Geweldig dit, ik hou wel van chaos!
Lijkt me mooi als ze gewoon gaan racen, Albers in de punten!! |
Citaat:
|
Geweldig!
Schumacher (voorlopig) winnaar en Albers punten :D Heerlijk :) |
Citaat:
Kijk maar eens wat er nu van terecht gekomen is. 6 auto's die racen, de F1 is geflopt in een gigantisch land als Amerika en de teams besluiten gewoon het risico niet te nemen. Big deal! Dat alles had eenvoudig opgelost kunnen worden door een chicane aan te leggen of door de Michelin-teams toestemming te geven om met een andere band te rijden. Sommige zaken gaan voor de regels. Het doet er niet toe dat er alleen wat mis ging bij Toyota. Er zitten bij Michelin mensen die heel goed weten wanneer het fout gaat. De formule 1 heeft al eens de fout gemaakt in 1994 (toen jij nog een peuter was) door de race op Imola door te laten gaan en toen vielen er 2 doden en raakte Barrichello levensgevaarlijk gewond. Die fout wil men nu niet weer maken. Doordat de FIA het inlevingsvermogen van een baksteen heeft hoeft men nu niet meer in Amerika terug te komen. Een gigantisch land staat daarmee nu buitenspel. |
Citaat:
|
Michelin zit fout, maar persoonlijk vind ik hetgene wat de FIA nu doet vele malen dommer.
Volgend jaar geen GP van de VS, als dat wel zo is; zit er niemand. Voor deze ene keer had de FIA het mogen toe staan om banden te veranderen, maar had ewl een straf moeten verzinnen voor iedereen op een verkeerde band |
Citaat:
Het enige pluspuntje van deze GP vind ik dat Albers (waarschijnlijk) punten gaat pakken. |
Citaat:
|
Citaat:
Om eerlijk te zijn vind ik het goed dat ze een harde lijn hebben getrokken bij de FIA. Wat de teams zelf doen, moeten ze zelf weten, maar ik vind het lichtelijk onsportief van de Bridgestone teams om toch te gaan rijden. Aan de andere kant, niet rijden is voor het publiek helemaalniet leuk, nu is er in elk geval nog iets dat rijdt, maar voor mij is de lol er nu ook wel af. |
Citaat:
onzin! Weet iemand wat een A-pax is? O. Mol zegt het soms wanneer een rijder door de bocht gaat dus daar zal het wel iets mee te maken hebben. Kan iemand het even uitleggen. |
Verdorie, start gemist, kutfiles met strandmensjes (n)
Startte nou wel iedereen voor het inrij-rondje of? |
Citaat:
maar alleen Bridgestone is gestart voor de race |
vind het opzich wel jammer, aangezien er elk seizoen wel wat gebeurd op dit circuit
|
Citaat:
|
zo krijgt albers in ieder geval zn eerste puntjes :p
hij moet Friesacher nog wel even voorbij vind ik |
Citaat:
Iedereen voelt zich bedrogen. De honderduizenden mensen op de tribunes, de mensen thuis voor de TV, de TV-maatschappijen, iedereen. De sport heeft al geen super-imago en kan dit helemaal niet gebruiken. |
Wat een kut race zeg (n) OMG
En dat omdat 2 Toyota's op de vrijdag zijn gecrasht? Hebben ze nooit erbij nagedacht dat het ook aan Toyota kan liggen, want dat waren de enige 2 auto's die gecrasht waren de andere teams hadden geen problemen. Ik vindt het gewoon superstom wat er gebeurd. Waarom gingen ze dan geen warming-up inlassen ofzo en dan iedere coureur een aantal rondes laten rijden om dan zeker te zijn dat het goeie banden zijn of niet. Die hele regel met die banden heeft heel alles verpest als die regel er niet zou zijn was de race gewoon doorgegaan. Alles moet gewoon terug net zoals het was in 2002 want dit is gewoon kut (n) |
kut gp
kutbanden kutzooi BAH |
Wat een farce, er moet serieus wat gedaan worden aan de regelementen want dit mag nooit meer gebeuren.
:eek: (n) |
Regels zijn regels!
Een grote fout van Michelin. De teams met Bridgestone banden profiteren optimaal. Het was geen leuke race om naar te kijken, ik hoop dat er nooit meer zo een race komt. Toch mooi voor Albers, helaas stelde deze race niets voor maar punten zijn punten. Ik vind het onzin als mensen nu gaan zeggen 'die bandenregel moet weg'. De FIA stelt de regels, de teams moeten zich daaraan houden. De FIA moeten de regels niet gaan aanpassen naar de wensen van de teams, de teams moeten zich aanpassen aan de regels. |
Idd n klote GP....maar heb wel kunnen lachen om de antwoorden van Paul Stoddard :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.