![]() |
Klachten over lerares
Hallo,
Ik zit met een redelijk groot probleem. Mja, waar moet ik beginnen... Ik volg Latijn-wiskunde (in België), dus we hebben 5u wiskunde per week, het is een hoofdvak. We hebben voor het vak wiskunde een lerares, ik noem haar even mevrouw X, het was haar eerste jaar dat ze les gaf. In het begin van het jaar deed ze alles heel traag enzo, was soms een kwartier bezig over één enkele oefening. Met de examens van kerstmis stonden we al heel erg achter (er is nog een andere klas latijn-wiskunde, maar die krijgt les van een andere leerkracht) op de andere klas, met de paasexamens nog veel meer. Toch bleef ze redelijk rustig voorgaan. Tot zo'n 2 weken voor de zomerexamens. Toen leek ze plots te beseffen hoeveel we nog achter stonden (we moesten nog een hele boek zien ivm analytische meetkunde, en nog een dunner boekje over vectoren :|) en schoot ze in actie. En hoe! Oefeningen opdreunen, het hele boekje van vectoren hebben we thuis zelfstandig moeten zien, in de klas zat ik de hele tijd gewoon over te schrijven van het bord ipv de oefeningen ook maar een béétje te volgen. De laatste week hebben we nog een uur extra onder de middag moeten blijven, maar eigenlijk had ze ons even goed een blad kunnen geven met de oplossingen. Zo ongeveer 3-4 lln van onze klas werkten mee en antwoorden af en toe (als zij niet dicteerde), de rest schreef gewoon over. Nou, nu is het dus examen (maandag examen wiskunde) en moeten we dus een hele boek (en een dunner boekje) voor de eerste keer gaan leren (we hebben over het hele derde trimester één grote toets gedaan, in het begin van het trimester) plus de rest van de leerstof. Aangezien ik al niet zo heel goed ben in wiskunde :( zie ik het echt niet zitten. Plus dat er nog een extra moeilijkheid bijkomt: zij maakt het examen samen met de lerares van die andere wiskunde-klas, waarvan het niveau veel hoger ligt dan dat van ons. Zo gebeurt het dat op het examen oefeningen staan die wij echt nog nooit gezien hebben :s, de vorige twee keren had ik altijd iets van een 55% (met dagelijks werk bij, één keer was ik van het examen gebuisd). Mijn dagelijks werk is ook al niet zo denderend, dus ik vrees echt voor een buis... Sorry voor het lange verhaal :bloos:, maar is er eigenlijk iets dat wij hieraan kunnen doen. Ten eerste aan het feit dat zij de leerstof zo heeft afgerammeld, op welke manier zij haar lessen gegeven heeft (ik wist tijdens de meeste lessen gewoon niet waar het over ging), ten tweede dat zij het examen samen maakt met die andere lerares en er dus dingen van een heel ander niveau opzet. (Mja, nu kunnen jullie mss denken van: 'het is je eigen fout, jij had al maar op voorhand moeten leren'. Maar echt, het was niet te doen, de manier waarop zij haar lessen gaf :( ). Mijn ouders zijn eventueel bereid naar de directrice te gaan (ik moest m'n vader al inhouden :p), zeker als ik gebuisd ben, net als de ouders van een vriendin van mij. Thnx voor het lezen alvast :) |
Ik heb ook al zoiets meegemaakt maar dan iets minder erg. (Alhoewel :D ) Wij zijn toen naar de prefect gegaan, en die heeft gepraat met de leerkracht in kwestie. Uiteindelijk is ze weggegaan (het was een vervangster) en kwam onze gewone leerkracht terug.
Dus stap gewoon naar de prefect of de directeur desnoods. En succes met je examens :) |
Citaat:
We hebben in die laatste twee weken geregeld geklaagd, met de hele klas, bij de klastitularis en de coördinator, de coördinator is toen met haar gaan praten. Dat heeft welgeteld één lesuur geholpen (mss nog niet), toen viel ze terug in haar oude doen :(. Mja, dus als ik echt gebuisd ben van het examen, ga ik idd naar de directrice ofzo gaan, denk ik. Ik wil het jaar niet overdoen of naar een andere studierichting gaan door haar schuld :s. En bedankt :) |
Citaat:
Ik zou ermee oppassen om pas naar de directeur te gaan als je al gebuisd bent, want dan is het in principe al te laat. Misschien toch maar met een aantal mensen dat nu doen? |
Citaat:
|
Ja idd, veel meer kan je niet doen dan.
Behalve hard je best doen voor dat examen dan ;) |
Citaat:
|
Ten eerste: je zal nog altijd straatlengtes voorliggen op de Nederlandse leerling :).
Ik heb nu ook zo'n leraar (nja, professor dan) en het is inderdaad erg frustrerend (en hij doet het al jaren zo langzaam). Ik zou in ieder geval klagen bij de persoon waar dat moet (coordinator, prefect, mentor, teamleider of hoe hij ook heten mag). Je zegt examens, zijn dat dingen net als de Nederlandse SE's, die ook meetellen voor je eindpunt? Of zijn het dingen gewoon voor de overgang naar het volgende leerjaar enzo? In dat tweede geval zou ik me niet al te veel zorgen maken. Maar zorg er wel voor dat die lerares volgend jaar niet dezelfde schade aanricht, of dat op jullie is of op een andere klas, je moet zorgen dat het bij de directie (wederem geldt of whatever) bekend is dat haar lesgeven onder de maat is. |
|
Citaat:
|
Waarom hebben jullie niet eerder aan de noodrem getrokken?
|
Citaat:
Toen is het ongeveer één lesuur wat beter geworden, de rest van de week was het terug zo erg. En tja, we hebben er toen nog wat van gezegd tegen onze coördinator en klastitularis, maar die hebben er voor de rest niks meer aan gedaan (behalve gezegd dat we een middag moesten komen om een extra les te krijgen :|). En nu, tja, nu is het eigenlijk te laat hé... maar we hebben er dus wel degelijk genoeg over gezegd tegen de klastitularis en coördinator :), alleen hebben die er niet echt veel aan gedaan. Maar ja, wat konden zij tenslotte doen? We moesten tenslotte wel onze lessen afkrijgen... Alleen gaat dat nu echt ten koste van ons :s en onze examens, en ik vroeg me dus af of we er nu eventueel nog iets aan konden doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan de VSK hier niet iets mee?
De VSK is de belgische scholierenorganisatie. Als er iemand precies iets meer van weet zijn zij dat denk ik.. (www.vsknet.be) |
Citaat:
|
Citaat:
En ik vind nog altijd dat het de verantwoordelijkheid van de lerares is, dat zij haar lessen op tijd en op een goede manier af krijgt. |
Citaat:
|
wij hebben op school een trefpunt. Daar kan je terecht als je problemen hebt , ook kan je een klacht melden over een leerkracht. De mensen van het trefpunt zijn zelf leerkrachten, maar echt hele vriendelijke, ze luisteren zeker naar wat je te hebben hebt en als het over een leerkracht gaan, gaan ze dit proberen op te lossen.
Is er op jullie school niets dergelijks dat je dat kan melden van je wiskunde leerkracht? anders moet ge bij de directeur gaan? |
Citaat:
En bij de directrice, mja, maar dat wil ik liefst zo lang mogelijk uitstellen :) aangezien ze nou niet echt vriendelijk is :o. Maandag is ons examen wiskunde, ik ga dus eerst nog even afwachten en hopen dat het een beetje lukt :(. Als het echt geweldig slecht gaat, ga ik wel eens praten met de directrice denk ik :) |
Typisch een gevalletje van verkeerde planning. Mevrouw X is net van de lerarenopleiding af en ze moet nu ineens echt alles zonder steun doen. Dan kan de lessen plannen ineens erg moeilijk zijn (voorheen werd dat grotendeels gedaan). Voor haar is het ook allemaal nog nieuw.
Dat neemt niet weg dat iemand eerder aan de bel had moeten trekken. |
Citaat:
En over dat "eerder aan de bel trekken", daar heb je wel gelijk in, dat hebben we niet echt gedaan. Hoewel, nu ik eraan denk, we hebben wel een paar keer gezegd van "mevrouw, wij staan veel achter op die andere klas, krijgen wij alles wel af?" Haar antwoord was dan "ja seg, als jullie daar nu nog lang over gaan zeveren, gaat het zeker niet lukken!" Dus tja... Dat hebben we dus twee keer gezegd, allebei de keren was haar antwoord ongeveer hetzelfde. Hoewel dat natuurlijk niet echt "aan de bel trekken" is, maar toch. :) |
Citaat:
|
Ik had het meer over naar de mentor/conrector/klassencoordinator/whatever gaan. Maar als je het tegen de docent zelf zegt, moet er toch een lichtje bij haar opgaan.
Dit was een kwestie van erg slechte planning van haar kant. Heel jammer dat jullie hier de dupe van zijn geworden. |
sja naar de directeur gaan, tis wel een onaangenaam gedacht, dat wel
maar als je in zo'n situatie zit, moet je het toch wel proberen. Ga met 3 mensen van je klas (alleen zou ik het niet doen) ernaartoe en leg je situatie uit. Probeer met mensen te gaan waarvan je weet dat de directeur hen wel afkan ;) je gaat dan binnen, legt gewoon heel kalm je situatie uit, en normaal moet die dan toch luisteren! kzou het toch proberen! |
Iedereen iig al bedankt voor de reacties ;).
Ik snap tot nu toe alles wel redelijk goed (heb al zo'n 80% van de leerstof geleerd), dus ik heb het gevoel dat het wel gaat lukken... Als het examen van hetzelfde niveau is als de oefeningen, wat hoogstwaarschijnlijk weer helemaal niet is :(. Dat is om van te rotten, als je alles min of meer snapt en het examen plotseling veel moeilijker is dan de oefeningen (of toetsen, als we die gedaan zouden hebben toch :o). Dat was vorig trimester namelijk ook zo. Nouja, ik ga het examen dus afwachten en dan zal ik wel zien wat ik verder ga doen. Hopelijk lukt het een beetje en ben ik niet gezakt :) |
Als je nog hulpt hebt moet je even heel ver naar beneden scrollen en een berichje achterlaten op Exacte Vakken met je vraag.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11. |