![]() |
[WIS]Machtsfuncties
Goedeavond ik was net een aantal opdrachten aan het maken maar bleef steken bij deze twee opdrachten.
Als iemand ze oplost kan ik denk ik verder Nummer 1 a) inhoud = 0,52a2b 2=tot de tweede macht kan even de toets niet vinden Het gaat om een ellipsoiden met b=9cm geef de formule die het verband tussen de inhoud en a geeft. Nummer 2 Gaat over een Piramide. inhoud=1/3.opp grondblak . hoogte De inhoud van deze Piramide is te berekenen met de formule inhoud = 4/3a3 a tot de derdemacht de vraag hierbij is verklaar deze formule. Bedankt alvast |
je kan een kwadraatje maken met [ sup ] 2 [ /sup ] maar dan zonder de spaties of als je daar te lui voor bent ^2.
De formule tussen inhoud en a als je b al weet? Volgens mij is de inhoud van een ellipsoide gelijk aan I = a/b * b3 pi = ab2 pi. "Inhoud van deze pyramide" welke pyramide? Ik zou de inhoud van een willekeurige pyramide geven door de horizontale doorsnee oppervalkte te integreren. Neem een pyramide met grondvlak lengte a en -breedte b en met een hoogte van c. Voor het gemak zeg ik dat in de top h = 0 en op het grondvlak h=c Bekijk de pyramide van de zijkant: De lengte van een willekeurige doorsnede is nu l=h/c*a Van de voorkant: De breedte van een willekeurige doorsnede is nu w=h/c*b De oppervlakte op een willekeurige hoogte is dus l*w=(h/c*a)*(h/c*b)=h2/c2*ab als je dit gaat integreren krijg je (S = integraalteken): S h2/c2*ab dh = ab/c2* S h2 = ab/c2* [1/3 * h3 ] van 0 tot c = ab/c2* [1/3 * c3 - 0] = 1/3*ab*c omdat ab de oppervlakte is van het grondvlak kan je ook zeggen = 1/3*opp. grondvlak * hoogte Maar eigenlijk is dit bewijs iets te simpel, want het geldt alleen voor rechthoekige grondvlakken, zie ik net :( |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De hoogte is a cm en de zijvlakken zijn 2a cm |
het bewijs voor de inhoud van een piramide kun je bewijzen met een Riemann-sommatie.
|
Citaat:
|
Heb je integreren wel gehad?
|
als ie geen sommatie heeft gehad heeft hij intergeren ook nog niet gehad.
|
Jullie praten Chinees voor mij om eerlijk te zijn.
Toch bedankt voor jullie hulp. |
Citaat:
|
Citaat:
= 1/3 * O * a het moet gaan om een vierzijdige piramide met dus een vierkant als grondvlak: O = 4a^2 --> I = 1/3 * 4a^2 * a = 4/3 * a^3 |
Citaat:
|
en het wordt meestal wel gevraagd op het eindexamen. En het is essentieel om te kunnen gaan integreren.
|
Het is inderdaad wel redelijk vaak voorgekomen op het examen. En ik heb het ook best uitgebreid gekregen voordat we gingen integreren, maar daarna eigenlijk nauwelijks terug gezien.
|
Ik heb morgen een proefwerk hierover maar nu kwam ik deze som tegen.
Ik weet dat hij niet opgelost kan worden, maar waarom niet? De vergelijking is 5x^6=-30 |
Het kan wel (in C), maar niet in R.
5x^6 = -30 x^6 = -6 -> In R is een even macht altijd positief -> geen reële oplossingen. |
Citaat:
Dus een evenmacht bij machtwortel trekken is altijd positief? |
Als je een product hebt wordt het teken volledig bepaald door het aantal factoren met een min-teken. Een even aantal factoren met hetzelfde teken is dus altijd positief.
Let wel, bij oneven machten kan het wel! x³ = -8 <=> x = -2 |
Citaat:
negatief * negatief = positief en dat gaat zo verder (negatief * negatief * negatief * negatief is ook positief) het is alleen zo dat een vergelijking als x^6 nooit een negatief getal kan krijgen. |
Ik heb nog 2 vragen, dan heb ik alles af denk ik.
De eerste vraag. Gegeven zijn de formules y=12^4 en y=0.3x^5 De vraag: Bereken voor welke positive X je in beide formules dezelfde Y krijgt. De tweede vraag. 0.8x^3=16x^6 Hier heb ik het volgende gedaan 16x^6 na de linkerkant verplaatst 0.8x^3-16x^6 Tussen haakjes zetten x3(0.8-16x^3)=0 x3= 0 of 0.8=16x^3 En uit die laatste stap kom ik niet. Moet ik daar evengoed x3=16/0.8 doen of andersom? |
Citaat:
0.3x^5 = 12^4 x^5 = 10*(12^4)/3 x = (10*(12^4)/3)^(1/5) = 2.2160^(1/5) Citaat:
Uit het tweede geval: 16x^3 = 0.8 x^3 = 8/(10*16) x = (8/(10*16))^(1/3) = 50^(1/3)/10 |
Citaat:
En die laatste stap snap ik niet helemaal waar staat die ^1/3 voor ? |
Dat omzetten moet niet, maar ik werk liever met breuken dan met kommagetallen.
^(1/3) is hetzelfde als de 3e-machtswortel. |
Citaat:
hier kan ik dus gewoon 0,8/16 van maken ? Dat is dus 0,05 dan 3v0.05= de uitkomst 3de macht is oneven dus komt maar een x getal uit. |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt voor de uitleg, en wat heb ik een geluk dat jij z'n verslaafde forumer bent :P |
Bedankt, I guess :rolleyes:
Noem het maar een verveelde student tijdens de examens die toevallig ook graag wiskunde doet, klinkt zo veel vriendelijker, vind je niet? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07. |