Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   studeren aan het HBO (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1206010)

miss x 17-06-2005 09:34

studeren aan het HBO

Straks in september wil ik gaan studeren aan het HBO. Hiervoor heb ik een studie gedaan aan het MBO. Nu is mijn vraag wat jullie de grootste verschillen tussen deze twee schooltypes vinden, was de overgang van MBO naar HBO moeilijk? en wat is volgens jullie leuker studeren aan het HBO of MBO?
Ben nml beetje bang dat de overgang misschien nogal groot is
iig bedankt voor je reactie

Keith 17-06-2005 09:50

Welke studie(s) gaat het om?

Mijn broer heeft ook HBO gedaan na z'n MBO, die vond het niet zo moeilijk, maar daar heb je weinig aan om dat te weten denk ik.

markeerstift 17-06-2005 09:56

ik heb t zelf niet gedaan ofzo, maar er zit bij mij een meisje in de klas die wel op het mbo heeft gezeten. Zij vind de overgang best moeilijk, het tempo gaat sneller en de stof is moeilijker.
Ze weet ook niet of ze dit jaar gaat halen, maar het is dan ook een lastige studie die niet aansloot bij haar vorige opleiding. Ik denk dat als de studie een beetje gerelateerd is met je mbo-opleiding dat het dan wel meevalt, ook ivm vrijstellingen.

miro 17-06-2005 10:34

De overstap MBO/HBO was goed te doen vond ik. Maar ik heb mbo dan ook echt op mijn sloffen gehaald, denk dat dat wel verschil maakt. De overstap HBO/uni was tien keer zo moeilijk.

Maar wat ga je doen dan?

miss x 17-06-2005 11:25

Ik heb Marketing& communicatie gedaan, straks wil ik pedagogiek gaan doen..het verschilt dus best wel

Wawl 17-06-2005 11:35

Mijn ervaring is dat mensen die van het MBO komen betere studenten zijn dan mensen die direct van de HAVO komen.

Keith 17-06-2005 13:13

Citaat:

Wawl schreef op 17-06-2005 @ 12:35 :
Mijn ervaring is dat mensen die van het MBO komen betere studenten zijn dan mensen die direct van de HAVO komen.
Dat zegt mn broer dus ook altijd. Je hebt met MBO + MAVO/VMBO zeker meer geleerd dan met HAVO, maar ik denk dat de aanpak op het HBO misschien wat wennen is t.o.v. het MBO en dat HAVO'ers er beter op zijn voorbereid. Maakt het eigenlijk zoveel uit? als je na 1 jaar het echt veel te moeilijk vind ga je toch gewoon niet naar de HBO en probeer je met je MBO een leuke baan te vinden.

Chloe Siere 17-06-2005 14:07

Citaat:

Wawl schreef op 17-06-2005 @ 12:35 :
Dit gaat denk ik alleen op als je op het hbo en mbo dezelfde richting kiest. Want je kan mij niet vertellen dat een mbo verpleegster beter is in een economie studie dan een havist.

Vice 17-06-2005 14:16

Inderdaad, daarnaast krijg je op het mbo niet alle vakken die op de mavo/havo/vwo worden gegeven.

Wawl 17-06-2005 18:29

Citaat:

Keith schreef op 17-06-2005 @ 14:13 :
Dat zegt mn broer dus ook altijd. Je hebt met MBO + MAVO/VMBO zeker meer geleerd dan met HAVO, maar ik denk dat de aanpak op het HBO misschien wat wennen is t.o.v. het MBO en dat HAVO'ers er beter op zijn voorbereid. Maakt het eigenlijk zoveel uit? als je na 1 jaar het echt veel te moeilijk vind ga je toch gewoon niet naar de HBO en probeer je met je MBO een leuke baan te vinden.
Inderdaad, dit gaat ook op voor HBO'ers die naar de universiteit gaan. :)
Citaat:

Chloe Siere schreef op 17-06-2005 @ 15:07 :
Dit gaat denk ik alleen op als je op het hbo en mbo dezelfde richting kiest. Want je kan mij niet vertellen dat een mbo verpleegster beter is in een economie studie dan een havist.
Dat kan, maar op het HBO worden veel onderwerpen opnieuw behandeld waardoor je de kennis die je op de HAVO hebt opgenomen niet direct toepasbaar is. Daarom denk ik dat het weinig uitmaakt wat je vooropleiding is. Mijn vorige post was dan ook louter een constatering vanuit mijn eigen referentiekader.

mic-hal 17-06-2005 20:49

ik heb eerst mbo marketing&communicatie gedaan en doe nu hbo communicatie.
Vond de overgang in eerste instantie tegenvallen, mr heb toch in 1 jaar m'n P gehaald en ook dit jaar ging eigenlijk heel soepel.

Maar goed, het MBO was ook wel een makkelijke weg voor mij. Het is misschien een beetje wennen maar echt niet verschrikkelijk anders.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.