Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kat met twee koppen! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1206287)

Blaeja 17-06-2005 14:45

Kat met twee koppen!

Hey
Dit is echt raar om te zien! Ik heb wel is van een hond met drie koppen gehoord (harry potter) ;) maar een kat nooit.
Ik hoop maar dat zij het overleeft....

http://www.planet.nl/planet/show/id=...9897/sc=96093f

Keith 17-06-2005 14:56

Ziet er wel eng uit. Is neem ik aan gewoon het gevolg van een erg late en mislukte tweeling-deling.

Evil creature 17-06-2005 14:56

Ik snap niet dat iedereen daar zo hysterisch over doet. Het is nu al zo vaak aangetroffen.

Keith 17-06-2005 15:04

Hoogstens de helft van de bevolking doet er hysterisch over. Maar ik heb het nog nooit eerder gezien, maar is in het verleden ook goed gegaan met die dieren?

Blaeja 17-06-2005 15:12

Ja ik heb het anders ook nog nooit gezien hoor....

yavanna 17-06-2005 15:52

nooit gezien, wel bijzonder. Hopelijk kan het blijven leven. Alhoewel.. scheiden lijkt me niet mogelijk zo, dus een normale kat kan het niet worden.

MTpower 17-06-2005 23:08

Nog een show-dier erbij :o

x-spekkie-x 18-06-2005 05:52

Ugh, dat krijg je ervan als je miniatuurkatjes fokt (n)

Als dat beestje in de natuur was geboren, dan was ie allang opgegeten. Door de mens krijgen we er juist weer rare afwijkingen bij (n)

Trouwens, Sneeuwvlokje zal straks waarschijnlijk ook wel opgegeten worden, die valt teveel op. Het zal hilarisch zijn als de ontsnapte poema zich eraan vergrijpt :o :D

duifeltje 19-06-2005 15:31

dat is wel heel apart ja.
Ik vraag me af hoe dat beest zou zien?

RanC 19-06-2005 15:33

Lullig voor dat beest.

perseus 19-06-2005 15:52

Citaat:

x-spekkie-x schreef op 18-06-2005 @ 06:52 :
Ugh, dat krijg je ervan als je miniatuurkatjes fokt (n)

Als dat beestje in de natuur was geboren, dan was ie allang opgegeten. Door de mens krijgen we er juist weer rare afwijkingen bij (n)

Trouwens, Sneeuwvlokje zal straks waarschijnlijk ook wel opgegeten worden, die valt teveel op. Het zal hilarisch zijn als de ontsnapte poema zich eraan vergrijpt :o :D

Dus volgens jou worden dieren die te veel opvallen opgegeten en gaat het fokken van dieren met aparte eigenschappen dus het evolutionaire proces tegen? Mag ik je er dan even op wijzen dat naast het 'recht van de sterkste' ook genetische differentiatie noodzakelijk is voor een evolutionair proces? Met fokken wordt meer genetische differentiatie bewerkstelligd en bovendien is er ook bij fokkers natuurlijke selectie: de zwakkere kittens sterven vaak binnen enkele dagen, als ze al niet dood ter wereld zijn gekomen.

Op ethische gronden is er, zeker wat mij betreft, heel wat aan te merken op fokken, maar ik vind dit onzin. Dat katje met twee gezichten doet het blijkbaar prima.

x-spekkie-x 19-06-2005 16:03

Citaat:

perseus schreef op 19-06-2005 @ 16:52 :
Dus volgens jou worden dieren die te veel opvallen opgegeten en gaat het fokken van dieren met aparte eigenschappen dus het evolutionaire proces tegen? Mag ik je er dan even op wijzen dat naast het 'recht van de sterkste' ook genetische differentiatie noodzakelijk is voor een evolutionair proces? Met fokken wordt meer genetische differentiatie bewerkstelligd en bovendien is er ook bij fokkers natuurlijke selectie: de zwakkere kittens sterven vaak binnen enkele dagen, als ze al niet dood ter wereld zijn gekomen.

Op ethische gronden is er, zeker wat mij betreft, heel wat aan te merken op fokken, maar ik vind dit onzin. Dat katje met twee gezichten doet het blijkbaar prima.

Genetische differentiatie zorgt inderdaad voor het recht van de sterkste ('fitness'). Een katje met twee hoofden is ook genetische differentiatie, maar die zal het in de natuur niet halen. Dit is dus een mutatie met een negatief effect, en zal daarom ook maar sporadisch voorkomen.

Bij fokkers is er (vind ik) geen sprake van natuurlijke selectie. Fokkers spelen zelf met de genetische differentiatie, en omdat de mens nu veel meer 'kan' dan dieren in de natuur (zoals goede verzorging en gezondheid) blijven ook rassen die helemaal niet geschikt zijn toch in leven. Niets natuurlijke selectie. Er zullen altijd zwakke dieren zijn die dood gaan, maar dit heeft niets te maken met de genetische differentiatie. (Zoals bijvoorbeeld de bulldog, veel te ver doorgefokt, die heeft nu zo'n plat gezicht dat elk dier last krijgt van zijn ademhaling, dat is geen natuurlijke selectie meer (n)).

perseus 19-06-2005 16:16

Citaat:

x-spekkie-x schreef op 19-06-2005 @ 17:03 :
Genetische differentiatie zorgt inderdaad voor het recht van de sterkste ('fitness'). Een katje met twee hoofden is ook genetische differentiatie, maar die zal het in de natuur niet halen. Dit is dus een mutatie met een negatief effect, en zal daarom ook maar sporadisch voorkomen.
(...)

Waarom zou het katje in de vrije natuur minder overlevingskans hebben dan andere huiskatten?

Wat de rest betreft ben ik het roerend met je eens, maar dat slaat niet meer echt op het voorbeeld van het katje met de twee gezichten, ik had het in mijn tekst wat betreft natuurlijke selectie echt over dat voorbeeld.

Keith 19-06-2005 17:15

Zoals al gezegd ging hetin het begin slechter met het dier, hij zou dus altijd het buitenbeentje van de worp zijn. Hierdoor krijgt hij minder goede voeding en zal hij uiteindelijk de zwakste zijn en ten eerste ten onder gaan aan ziekte of predatie.

Eri s bij fokken nog wel enige vorm van natuurlijke selectie, want echt zwakke dieren halen het niet. Maar voor het merendeel geldt soms zelfs een tegenovergesteld systeem, waarbij minder natuurlijkere kenmerken door de mens aantrekkelijk worden gevonden en dus daarop wordt gefokt, terwijl juist deze kenmerken het dier zwakker maken.

x-spekkie-x 20-06-2005 12:21

Citaat:

perseus schreef op 19-06-2005 @ 17:16 :
Waarom zou het katje in de vrije natuur minder overlevingskans hebben dan andere huiskatten?

Wat de rest betreft ben ik het roerend met je eens, maar dat slaat niet meer echt op het voorbeeld van het katje met de twee gezichten, ik had het in mijn tekst wat betreft natuurlijke selectie echt over dat voorbeeld.

Huiskatten hebben anders ook niet extreem veel kans in de vrije natuur :p (Het zijn niet voor niets "huis" (gedomesticeerde) katten geworden ;)).
Maar goed, daar ging het niet om.

Ik denk dat het katje minder overlevingskans zal hebben vanwege de (negatieve) mutatie. Een kat met twee hoofden zal zich niet zo goed kunnen voeden, hij zal sneller worden verstoten door soortgenoten en sneller worden aangevallen door andere dieren. En daarom zal hij minder overlevingskans hebben naar mijn mening :)

perseus 20-06-2005 17:13

Citaat:

x-spekkie-x schreef op 20-06-2005 @ 13:21 :
Huiskatten hebben anders ook niet extreem veel kans in de vrije natuur :p (Het zijn niet voor niets "huis" (gedomesticeerde) katten geworden ;)).
Maar goed, daar ging het niet om.

Ik denk dat het katje minder overlevingskans zal hebben vanwege de (negatieve) mutatie. Een kat met twee hoofden zal zich niet zo goed kunnen voeden, hij zal sneller worden verstoten door soortgenoten en sneller worden aangevallen door andere dieren. En daarom zal hij minder overlevingskans hebben naar mijn mening :)

Waarom zou het zich minder goed kunnen voeden? Waarom zou het sneller aangevallen kunnen worden? Dat het sneller verstoten zou worden klopt denk ik wel, daar had ik nog niet aan gedacht. :o

yavanna 20-06-2005 17:21

nou als je met een extra zwaar hoofd moet gaan jagen, en waarschijnlijk zie je ook heel raar als kat met zo'n hoofd...
En omdat ie zo'n raar hoofd heeft kan hij ook moeilijker wegkomen als ie wordt aangevallen... lijkt mij

en een mens met twee hoofden lijkt me ook niet echt overleven in z'n eentje

DeletedDaen 28-06-2005 15:33

wat een lelijk katje :| :D

Narcotic 28-06-2005 22:41

dat ziet er cool uit (y)

Poffertje 29-06-2005 21:55

freaky... Hoop dattie normaal kan opgroeien...

Sarah 30-06-2005 08:22

is het niet gewoon een erg aan elkaar vergroeide siamese tweeling? Dus twee katjes met één lichaam, en niet één katje met twee koppen.

Poffertje 30-06-2005 12:28

Moet je niet teveel over nadenken :P Raak je in de war

Ze konden geloof ik wel appart van elkaar denken toch? (2 hersenpannen stond 'r toch?)

Sneaksie Thief 30-06-2005 16:59

Wat een lieffie :) nou en dat ze twee koppen heeft, ze is nog steeds een schatje.

Ik hoop maar dat ze geen pijn voelt en dat ze het zal overleven...

MikeyMo 04-07-2005 01:25

Citaat:

x-spekkie-x schreef op 18-06-2005 @ 06:52 :
Sneeuwvlokje als in Sneeuwvlokje de albino-gorilla? Wat heeft die hiermee te maken?

Mara 04-07-2005 09:54

Citaat:

MikeyMo schreef op 04-07-2005 @ 02:25 :
Sneeuwvlokje als in Sneeuwvlokje de albino-gorilla? Wat heeft die hiermee te maken?
Ik vermoed dat ze op dat albino-zwijntje doelt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.