![]() |
vrouwelijke vorm van fysicus
wat zou de logische vrouwelijke term zijn van fysicus?
fysica is de naam van de wetenschap, ik neem niet aan dat dat ook de vrouwelijke variant is... Maar ik zou weer wél verwachten dat fysicae het vrouwelijk meervoud is... |
M V
ev servus serva servi servae servo servae servum servam servo serva mv servi servae servorum servarum servis servis servos servas servis servis Vrouwelijk enkelfout is dus wel fysica, en meervoud fisicae.. tja beetje raar |
is eigenlijk Grieks...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*zoekt* staat niet in mijn woordenboek op cd, maar daar staat fysicus ook niet in... :D Ik zoek het misschien vanavond nog ff voor je op in een echt woordenboek, nu ff geen zin, want het is hier 34 graden, en dat boek is echt een pil van 10 cm. dik, en hij ligt boven :D |
misschien is er wel helemaal geen vrouwelijk vorm. heb je daar wel eens aan gedacht. net arts bevoorbeeld of geschiedkundige
|
Citaat:
|
Volgens mij bestaat er in het Nederlands geen vrouwelijke vorm van of zelfs geen mannelijk meervoud, het staat althans niet in de van dale. Of het nu van het latijn afgeleid is of niet, ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.
|
Citaat:
Dertiende herziene uitgave, 1999 fysicus (de (m.); vgl. -icus), fysica (de (v.)) [<Lat. physicus <Gr. phusikos], natuurkundige. En bij -icus de meervouden: mannelijk: ici en vrouwelijk: icae of 's |
dat zal het zijn, ik keek op de Van Dale op internet
|
Citaat:
en ik dacht, in het verlengde van doctorandus, doctoranda dus aan fysica... :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08. |