![]() |
[LINUX] snap niet hoe je bestanden installeer..
hoi mensen,
als ubuntu (linux) verkenner zou ik graag ook eens wat dingen op mijn computer willen zetten, maar het programma werkt anders dan windows vooral bij het installeren heb ik problemen.. ik weet niet hoe ik dat moet doen iemand enig idee? ten tweede de muziekspeler die erop sta zou het moeten doen, maar hij doet het niet, moet ik nog een speciale codec voor mp3 downloaden? alvast bedankt! |
Voor je eerste vraag:
Er zijn verschillende manieren om een programma te installeren (Omdat ik knoppix gebruik, zal ik je zijn installatie methodes uitleggen):
Voor je tweede vraag van mij enkele vragen: word je geluidskaart goed herkent? welke speler gebruik je? |
Voor het installeren van software in Ubuntu kun je het beste Synaptic gebruiken, dat is een grafische package manager. Daar kun je alle software die je wil hebben aanklikken, waarna deze automatisch voor je wordt geinstalleerd. Je zou ergens in je menu iets als Software Installation of Synaptic of Package Manager moeten kunnen terugvinden.
De terminal-manier van freyk werkt op zich ook, maar dan moet je er wel nog sudo voorzetten. |
Ubuntu kan niet met rpm overweg.
Ubuntu gebruikt de synaptic package manager, gebaseerd op apt. Maar niet alle apt-get repositories zijn beschikbaar onder ubuntu standaard (zoals mpg123), dus zul je /etc/apt/sources.list moeten aanpassen :) gebruik #man sources.list voor specifieke informatie |
Wie heeft er wel suggesties over hoe ik mijn cheape onboard SiS geluidskaart werkende kan krijgen?
|
met welke kernel?
goeie kans dat een cheape kaart wel is ondersteund... http://www.alsa-project.org/alsa-doc...dor-SiS#matrix zeg ff welke kernel je hebt, welke kaart het precies is, of je hotplug hebt, en de uitvoer van # lsmod dan kan ik je wel helpen |
als ik lspci -v doe:
Code:
0000:00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 661FX/M661FX/M661MX Host (rev 11) Code:
Module Size Used by Kan ik er op een achter wat voor moederbord ik heb komen, a la sisoft sandra? Dan kan ik je ook vertellen wat voor kaart ik heb. |
Code:
# ls -l /dev/audio /dev/dsp /dev/mixer |
Ik heb uit een oude pc een SB Live kaart getrokken en hierin gezet, ubuntu opnieuw geinstalleerd voor de automatische herkenning en hetzelfde verhaal. :(
|
2.6.2 is al redelijk oud, heb je het over ubuntu warty of hoary?
ik zit ff te denken..... ehm... je hebt wel héél veel modules aan :) een heel aantal daarvan redundant (je hebt geen 8139cp en 8139too allebei nodig, net zo min als 2 acpi modules, maar whatever :)) Van de slackware changelog: Citaat:
Met andere woorden: de module snd-intel8x0m moet niet worden geladen, omdat deze conflicten veroorzaakt met andere modules. De oplossing hiervoor is (aangenomen dat je nu ubuntu draait): open commandline-als-root; Code:
#rmmod snd-intel8x0m En dan snd-intel8x0m toevoegen. Ik hoop dat dit werkt! Laat het me horen. Verder kun je nog altijd proberen om te upgraden naar nieuwe ubuntu (hoary hedgehog). |
Ik draai hoary Ik heb middels apt een update gedraaid, ik weet niet of dat relevant is.
ERROR: Module snd_intel8x0m does not exist in /proc/modules trouwens. |
het is dan ook
snd-intel8x0m met 'n middenstreepje :) k hoop dat het helpt :) |
Citaat:
ERROR: Module snd_intel8x0m does not exist in /proc/modules Linus maakt het mij moeilijk :( |
shit
... sorry, mijn fout :) hij laat snd-intel8x0 en niet snd-intel8x0m ehm.. probleer 'm toch maar 'ns te unloaden, blacklisten, en kijken wattie dan doet :) |
ERROR: Module snd_intel8x0 does not exist in /proc/modules
:( |
dat is...
op z'n minst grappig te noemen, gezien hij wel in je ' lsmod output staat draai dat anders nog eens, en post wat je ziet :) |
Die behulpzaamheid is wel heel tof hier trouwens :cool:
Code:
Module Size Used by |
Ik heb succes!
Ik heb mijn onBoard pruttel uitgezet in m'n BIOS. Nu kan ik weer verder gaan met duistere illegale piraat-praktijken (y) |
en nu werktie? das heel mooi iig :)
ehm, ik zou ook ff aanrade uit te zoeken welke acpi je hebt, gezien er op dit moment 2 verschillende modules worden geladen :) en of je 8139cp of 8139too nodig hebt (8139cp staat voor de realtek 8139 C+ kaart, en 8139too voor alle andere 8139 kaarten) |
Het klinkt heel logisch wat je zegt, maar ik ben nog een ontzettende noob wat Linux betreft. Het gaat stukje bij beetje een stuk beter, maar ik denk dat ik hier op terug ga komen als ik wat meer ervaring heb opgedaan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57. |