![]() |
[Belgisch]Kunnen ze me laten zitten?
Heb maar even voor mijn vraag Belgisch geschreven
Dit gaat namelijk om het Belgisch schoolsysteem... Nouja,even van het begin,ik zit in het 3e middelbaar Eerste jaar heb ik met vrucht afgerond en heb een A attest gehaald...Tweede jaar ging veel moeilijker,problemen met wiskunde en ik speelde met mijn punten van geschiedenis,het resultaat is een enorme tekort op wiskunde en 1% te weinig voor geschiedenis.Hierdoor kreeg ik een B attest en werd me verboden wetenschappen te volgen,ik kon kiezen tussen economie en iets anders,maar dan moest ik van school veranderen. Ah ik vond het een kutschool en ben humane wetenschappen(menswetenschappen)gaan volgen in een andere maar zeer bekende school... Maar goed,eerste rapport ->onvoldoende voor frans en engels en nederlands (n) Nederlands is opgehaald en heb geen tekorten meer tot nu toe Engels zit er dit trimester ook veel beter uit. Alleen FRANS (n) werkwoorden en woordenschat zit erg fout Maar goed,ik heb vrijdag mijn laatste examen gehad,ging voor mijn gevoel best goed... Voor de examens kreeg ik te horen dat ik 49,7% heb tot nu toe. Ik moet 50% halen wil ik een A attest hebben Dus als je even rekent moet ik op dit examen(schriftelijk en mondeling en luisteren)+DW(wat erg slecht was,4op10) in totaal 60% halen. Schriftelijk ->redelijk goed Mondeling ->redelijk goed Luisteren -> minder goed,mede omdat ik een gehoorprobleem heb Donderdag komt mijn logopediste in school uitleg geven aan mijn franse titularis en tevens mijn klastitularis dus hopelijk houden ze dan rekening met mijn resultaten. Voor mijn gevoel heb ik een voldoende gehaald dit examen Alleen,mijn vraag is,kunnen ze me hierom laten zitten? Mijn andere vakken zijn ruim boven de voldoende (y). Dus daar geen problemen mee. Alleen,zit ik wel met de angst dat ze me een c attest kunnen geven. Weet er iemand wat ze in zo'n gevallen kunnen doen of heeft er ervaing mee? (ondertussen weten ze ook dat ik niet goed in mijn vel zit en houden ze rekening mee)Kunnen ze me in dit geval een herexamen geven of een vakantietaak? Hopelijk weet iemand snel het antwoord!Want ik zit nu al te stressen en krijgt pas volgende week bericht! |
als je een voldoende hebt, is er toch geen probleem? maar indien niet.........
dat hangt natuurlijk allemaal van de leerkrachten af... daar wordt dan een tijdje rond vergaderd en gediscussieerd. meestal kijken ze naar: wat KAN die persoon eigenlijk? heeft hij/zijn z'n best gedaan? hoe heeft hij/zij zich gedragen doorheen het schooljaar? als daar positieve antwoorden op zijn, krijg je meestal een herexamen of word je zelfs gedelibereerd (als het tekort niet te 'onophaalbaar' is) maar natuurlijk is het ook belangrijk wat voor vak het is: in de humane wetenschappen, is frans misschien niet zó'n hoofdvak? ookal is het natuurlijk je tweede taal. (je moet er ook rekening mee houden, je zit pas in je derde jaar... je zult nog jarenlang frans hebben - misschien zijn bijlessen wel een goed idee? of een taalkamp?) doordat je eerder ook al wat problemen had met overgaan, kunnen ze nu misschien wat strenger optreden (maar dat is niet zeker hé) als ze voelen dat je je best hebt gedaan, zullen ze waarschijnlijk mild zijn als het toch nog negatief uitdraait, en je je écht verkeerd behandeld voelt, kan je dit nog altijd 'aanvechten'. dan wordt er opnieuw vergaderd over 'jouw geval' en kan het vonnis eventueel nog veranderen (afhankelijk van wat er daaromtrent in je schoolreglement staat toch) |
mmhz,ik hoop echt dat ik erdoor ben!
Ik wil het echt!Maar soms heb ik de kracht niet Wat is gedelibereert? deliberatie ken ik wel,samenkomst en bespreking van de leerkrachten maar ik neem aan dat je dit niet bedoelt |
Citaat:
|
Ten eerste: ik ben geen Belg, woon niet in Belgie, ik ben absoluut geen expert op het gebied van zittenblijven, en ken jou ook niet. Dus dit is zomaar iets dat ik wil zeggen. Als je het echt zo hard wil, maar het net niet lukt zullen je leraren in ieder geval vriendelijk tegenover je staan en kan je denk ik best op wat sympathie van ze rekenen. Ik denk alleen wel dat als het echt buiten je bereik blijkt te liggen je zelf hier natuurlijk een oplossing voor moet zoeken, want hoe hard je ook je best doet en hoe erg de leraren ook onder de indruk zijn van je wilskracht, als jij uiteindelijk niet kan wat wordt verwacht van je zul je uiteindelijk ook niet slagen.
Maar het zijn dus alleen de drie talen die moeilijk gaan en Frans is de enige die echt tekortschiet, het hele jaar door? Dat lijkt me dan niet eens zo heel erg. Bovendien heb je bij Nederlands en Engels vooruitgang geboekt, dat is ook altijd beter dan achteruitgang. gezweetwel (wat een naam ook) zei dat Frans je tweede taal is, is dat ook echt zo voor vlamingen? Ik kan me persoonlijk best voorstellen dat veel vlamingen beter uit de voeten zouden kunnen in het Engels dan in het Frans. |
Citaat:
frans is 1van de hoofdvakken net zoals nederlands en engels wiskunde is ook een hoofdvak en verder hangt het af van je richting |
Citaat:
|
Citaat:
|
dus je hebt maar 1 buis met 1% tekort als ik het juist versta. Frans is als ikhet juist voorheb geen hoofdvak voor menswetenschapen maar dat hangt van uw totaal af. als je meer dan 60% kunnen ze bijna niet anders. ik heb tso (chemie gedaan). ben alle jaren gedelibereert voor frans buiten in het 1ste en 5de en 6 de toen had net 50% of iets meer. Maar dat hangt af van uw school.
|
verhuis naar nederland en je bent van die walen af>geen frans
|
Citaat:
|
volgens mij hoef je je helemaal niet zoveel zorgen te maken hoor ... de deliberatie is er voor iets !! zelf heb ik ooit eens een 24 percent gehad op mijn eerste examen en 51 op het tweede
dagelijks werk was ook steeds wa minder en ik was der ook gewoon door ... zeker als het maar voor 1 vakje is hoef je je absoluut geen zorgen te maken, en als je goed meewerkt in de klas, en je bent niet te stout ofzo :) dan gaan ze er allemaal wel wat lichter over... ik denk dat jij in het slechtste geval een vakantietaak kunt krijgen |
Citaat:
Bij 1 onvoldoende deliberen ze je door tot 45% onder de 45% is het herexamens tenzij de andere lkr echt tegenstribbelen en je meteen een A attest geven |
Ja hoo.. wacht ff
dit hangt echt allemaal af van school tot school, geval tot geval mijn school heeft bv heel andere regels. om *probleemloos* een A-attest te bekomen, om automatisch een A-attest te bekomen zijn er 3 voorwaarden... 1) op je laatste examenreeks (dat is E2 bij ons) mag je niet meer dan 2 tekorten halen (tekort is < 50,00%) 2) je mag geen enkel tekort onder de 40% halen 3) voor geen enkel vak een jaartekort [4) voor 'vaardigheden' in het totaal geen onvoldoende hebben --> niet op letten, elke rechter bij wie je dit aanvecht geeft je onmiddelijk gelijk, onze school dacht gewoon te kunnen 'scoren' bij de inspectie maar hetgeen ze hebben gedaan is gwn illegaal en mag niet! Bijgevolg hecht echt niemand nog belang aan dat rapport 'Vaardigheden en Attitudes'. De meeste ouders lezen het gewoon ook niet. De leerkracht kan je zo hard kloten als hij/zij wil want het is geen transparant systeem] Verder weegt onze laatste examenreeks (die van juni dus, de tweede) ENORM zwaar door in het geheel. 400 van de 900 punten 'verdien' je op E2 3 dagelijkse werken van elk 100 pntn en E1 (kerstexamen) is goed voor 200 punten. Elke school zijn regels dus, wat een benaal verschil kan zijn kan een wereld van verschil uitmaken in school A of school B! ;-) |
Ik denk dat die regels bij jou nu wel letterlijk vaststaan, maar dat in andere scholen dat meestal 'ongeschreven' regels zijn hoor...
|
Citaat:
IN GEVAL DAT (EEN VAN DE) 'DRIE REGELS' OVERTREDEN WORD er uiteraard nog GEDELIBEREERD wordt! en dan spelen allerhande factoren een rol, die niet vastliggen... bijv. je inzet doorheen het jaar, of het een hoofdvak is of niet, of je het vak nog gaat krijgen de volgende jaren of niet, of je doorheen het jaar goed presteerde voor dat vak, of de vakleerkracht je mag of niet enz... mrgoed vind niet dat de 3 vuistregeltjes echt streng zijn, in ieder geval.. |
ja, i know, net doordat ze zo vast omschreven zijn is er geen bewegingsruimte meer en dat onderscheidt het natuurlijk ;)
|
Citaat:
|
Ben net thuis van school
Heb een B attest :( (n) Ze adviseerden Sociaal-Technische wetenschappen (moet ik van school veranderen) Moest op school huilen en een leerkracht legde een arm om me Ze zei dat ze er ook niet mee akkoord was en dat ik naar de directeur moest om in protest te gaan zodat de klassenraad opnieuw samenkomt Zo gezegd zo gedaan,afspraak vanavond Nadien gigantische ruzie met mijn moeder Ze was dus akkoord met het attest Ik vroeg haar alleen maar te zeggen tegen de directeur dat het door de schuld van mijn begeleidster komt dat ik op frans en engels gebuisd ben(want dat zijn de enige buizen die ik heb op mijn jaartotaal: 49.6% vo frans en 44.5% vo engels) want ze vond dat ik geen bijlessen nodig had,ik maakte vorderingen volgens haar,ik ging juist achteruit (n) volg al wekenlang bijlessen zonder dat ze het weet,maar we zijn er te laat bij.... Was dus erg dikke ruzie met mijn moeder Ga vanavond naar de directeur en dat allemaal zeggen (begeleidster)en vragen of ze opnieuw samenkomen(klassenraad) Als het hetzelfde blijft blijf ik zitten,want ik wil echt geen TSO doen! en dan zou ik ook van school mogen veranderen Ga ook vragen voor eventueel vakantietaak of herexamen Dan leg ik me erbij neer,maar ik wil eerst de resultaten van 2e deliberatie weten Mijn moeder was ermee akkoord omdat ze vind dat ik niets leert Dat ik er geen moeite voor doet,terwijl ik heus wel uren aan een stuk zit te leren...Dat ik altijd op pc zit: chatten(raad en heb het soms nodig,niet voor mijn plezier hoor),opzoeken voor vzpaard(dat beessie is verloren zonder mij,de eigenaar kijkt niet naar hem om)....Heb haar allerlei smerige dingen teruggezegd... En een niveau lager kan ik niet aangezien ik al op het laagste zit |
ik vind het erg goed dat je dit aanvecht.... 't is stom dat je moeder zo negatief is, maar daarom is het net sterker dat jij er niet mee akkoord gaat: dat zal een positieve indruk maken. ik hoop dat het nog allemaal goed komt!
|
Citaat:
Vooral mijn slechte punten op mondeling en luister examen haalt alles naar beneden aangezien ik slecht praat door mijn gehoorprobleem normaal zou die begeleidster dat moeten regelen maar dat k*twijf heeft dat niet gedaan anders was ik er GEGARANDEERD erdoor! |
preciés, dat zijn allemaal verzachtende omstandigheden! vecht ervoor, veel kans dat het lukt
|
Er was niet veel meer aan te doen,en het zag er slecht uit als ik zou blijven zitten,heb met lerares eng en frans(ook klastitularis) gepraat + clb en ze zeiden dat het beter was TSO te doen
Op een gegeven moment draaide ik wel bij en zag dat het niet ging lukken als ik verder zou gaan in humane wetenschappen Stelde nog voor om te blijven zitten maar je heb geen zekerheid Kans dat het betert,kans dat het verslechterd Maar dan nog kan ik in het 4e jaar moeilijk hebben Als ik ga veranderen van school is het waarschijnlijk weer naar de vorige school(waar ik geen vrienden had in het ASO)maar dan in het andere gebouw(TSO)oftewel de school in mijn gemeente Ik weet het allemaal niet Wat raden jullie aan? |
Mijn verstand zegt TSO
Maar mijn hart zegt ASO |
in deze zaken, msh beter om je verstand te volgen... eens je er zit, zal wel blijken dat het meevalt! en msh wel, dat je er meer op je plaats zit?
|
Citaat:
Volgens leraars is het TSO vergelijkbaar met ASO alleen minder zwaar... Alleen nu nog zien welke school |
Citaat:
vooral techniek-wetenschappen, handel (bijzonder zwaar laatstejaar) en boekhoud-info is zwaar sociaal-technische hoort er ook bij, vertelt mn zus Vaak is het verschil tss ASO-TSO weggewerkt. Zo zijn er genoeg leerkrachten die beweren (en ik geloof hun ook) dat bv. ASO HUMANE WET. makkelijker is dan TSO HANDEL. Maar ik begrijp dat je miss liever ASO deed hoor, als je graag iets doet en je mag het niet doen :s:s:s Veel succes! |
Mijn ervaring is en er zijn genoeg medelln die dit beamen van zowel ASO als TSO is dat het verschil miniem is enkel zijn de lkr TSO veel socialer dan die van ASO (in het algemeen) :) . Wij babbelde altijd wel een half uur bij onze lkr voordat we begonnen aan de les, behalve bij de lkr die voornamelijk aan ASO lesgaven, die waren informeel en saai :D
Handel heeft geen bijzonder zwaar jaar, het hangt er gewoon van af wat je goed kan en wat niet. Als je slecht bent in talen zal je idd Handel zwaar vinden. Ben je slecht in boekhouden of informatica zal je boekhouden-informatica zwaar vinden. Simpel. |
Citaat:
Handel, net als BI (Boekh/Info) is wél zwaarder in vergelijking met doorsnee ASO richtingen in het laatste (!) jaar secundair omdat die lln een mini-opnderneming hebben, een GIP moeten afleveren ter waarde van 1 000 punten (geïntegreerde proef, voor ELK vak massa's taken en opdrachten), STAGE moeten lopen, voor een JURY zichzelf verdedigen, examens, toetsen, taken, herhalingstoetsen, SCRIPTIE maken enz...... het is vooral de G.I.P. die het extra zwaar maken! Voordeel is wel dat je uitstekend bent voorbereid op verdere, academische studies! Dit is een zwaarder jaar voor die manne dan voor pakweg humane wet of econ-wisk hoor!! |
Of ASO of TSO nu moeilijker is, dat is eigenlijk een loze discussie. Het is immers gericht op jongeren met een ànder soort kwaliteiten. Veel jongeren uit het TSO zouden bvb niet al die ASO-theorie kunnen blokken, maar net zo goed zouden vele ASO-ers helemaal niks kunnen van de TSO-praktijk. De moeilijkheidsgraad van ASO of TSO hangt er dus van af waar je kwaliteiten liggen.
(toch nog even @geilespookje: in ASO zijn er ook examens, massa's toetsen, taken, opdrachten, herhalingstoetsen enzo hoor :) en in bepaalde richtingen ook mini-ondernemingen, zeker nu met die Open Ruimte. al heb je wel een punt bij de andere zaken die je opsomde, maar ja, als dat bij ASO niet zozeer nodig is omdat de nadruk op andere dingen ligt...) |
Citaat:
Ik krijg bijna niks praktijk, tenzij je Recht, Sociale Wetgeving, Fiscaliteit en Handelsrecht, Bedrijfseconomie, Distributie, Economie, Boekhouding en Verkoop praktijkvakken noemt... Toegegeven, we krijgen we een stage van 1 week in het laatste jaar, maar goed.. het is alvast niet zo dat TSO = gelijk aan 12h/week lassen of zo...! Wat betreft het tweede deel van je bijdrage Weet ik weet ik weet ik, ASO 6e is ook ni makkelijk mààr werkdruk wordt algemeen hoger ervaren door leerkrachten die in beide onderwijsniveau's lesgeven in TSO dan in ASO (speciefiek dan in humane-econ of econ-wisk tov handel of boekh info) Leuk weetje --> de juryleden, de school, de vakleerkrachten economie en de externe jury waaronder veel bedrijfsleiders plaatsnemen merken op dat een economische TSO richting het nagenoeg altijd beter doet als een ASO - ECON richting voor wat betreft de MINI's (dat heeft ongetwijfeld te maken met de vele, extra, ruimere maar soms ook erg specifieke ecomische/handels-vakken die alles samen 17 van de 34 lesuren per week innemen) |
Akkoord, de mini-ondernemingen komen geloof ik beter tot hun recht in TSO, waar er veel dieper op in gegaan wordt.
Maar nu zijn we wel érg offtopic aan het gaan :s |
Citaat:
JA, idd :d :s |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.