![]() |
Met welk boek heb je leren lezen?
Aldus, wat was het eerste boek dat je zelf kon lezen?
Mijne is 'Het geheim van de afgehakte vingers' en 'De avonturen van Sam Schoffel' :cool: |
Dat ben ik heel hard vergeten, ik heb heel lang een hekel gehad aan lezen.
|
Geen idee; ik wilde vroeger niet leren lezen, ik moest zelfs thuis oefenen enzo omdat ik er niets van kon. Maar opeens ging ik inzien hoe leuk het was en toen kreeg men me niet meer uit de boeken.:p
Zal wel zo'n 'om te leren lezen'-boekje zijn geweest.:) |
Bambi :cool:
|
geen idee. mss wouter in het kippenhok oid. ik weet 1 ding wel, namelijk dat ik het er vroeger nogal zwaar mee had: hoe kun je nou alle woorden leren lezen, namen bijvoorbeeld? totdat ik in groep 2 zat en doorzag dat het eigenlijk best logisch was...
een boek wat ik altijd fascinerend vond, was over een hunebedbouwersjongen. dat las de juf voor in groep 3. redelijk hoog niveau trouwens, maar je hebt van die boeken die blijven mooi, van groep 3 tot en met nu. |
Poes Wollebol. En godverdomme ik ken het hele kloteboekje tot op de dag vandaag uit mijn hoofd.
|
Zal wel nijntje zijn geweest. Of een disney boek.
|
Ik heb geen idee, maar het zal wel ergens in groep 1 zijn geweest en zo'n boek uit de boekenhoek.
|
Zo'n boekje: Leren lezen niveau 1 en 2. Vekrijgbaar in de bieb.
|
het eerste boek dat ik zelf, vrijwillig, las was de verzamelde sprookjes van de gebroeders Grimm. Ik kende de meeste verhalen uit mijn hoofd, dus dat maakte het al wat makkelijker, en er stonden van die mooie platen in!! :bloos:
Altijd dol geweest op lezen trouwens.. heb er tegenwoordig helaas vaak te weinig tijd voor. |
Het allereerste weet ik niet meer, wel weet ik nog dat één van de eerste Otje is geweest, van Annie MG Schmidt. En dat ik in groep 2 nijntje boekjes voorlas aan de rest van m'n klas, niet dat ik daar nog iets van weet, maar 't staat in m'n rapport :P
|
|
Iets met een rups. :D
|
Jan was aan het zaaien.
Jan zaaide bloemen-zaad. En op dit plaatje kun je zien. Hoe mooi of dat wel gaat. Maar weet je wat gebeurde. De vogels zagen Jan. En dachten: lekker, zaadjes! Daar houden wij wel van. Zij vlogen naar beneden. En sprongen op het gras. En vonden dat het zaad van Jan. Wel heel erg lekker was. Maar dat was de bedoeling niet. Ga weg, riep jan, ga weg. Die bloemen-zaadjes zijn van mij. Wat werd Jan woedend zeg. De vogels dachten: jammer nou. Het was zulk lekker zaad. Wij komen strakjes wel terug. Als Jan naar huis toe gaat. Maar Jan ging niet naar huis toe. Jan nam een oude jas. Een bezem en een lange stok. En ook een rode das. De bezem stak hij in de grond. En kijk, wat knap van Jan! Hij maakte in een half uur. Een hele rare man. De vogels dachten: wat is dat. Is dat een echte man. Nee hoor, daar gaan wij niet naar toe. Daar houden wij niet van. Zo bleef het zaad toen liggen. En na een week of wat. Kwamen er blauwe bloemen uit. Wat enig leuk was dat. Maar 't allerleukste komt nog. Jan ging op zoek naar hout. En heeft toen midden op het gras. Een tafeltje gebouwd. En dat was voor de vogels. Kijk maar, hier zie je dat. En daarop strooide Jan het zaad. Dat hij nog over had. Ziezo dacht Jan tevreden. Nu ga ik tot besluit. Eens even lekker zitten. Want het verhaal is uit. Wie het weet mag het zeggen, :o. Ik dreun hem iedere verjaardag, kerstmis, sinterklaasavond weer op. :D |
|
Citaat:
Wij hadden in groep drie van die boekjes over Pim en Mies of zoiets dergelijks, denk dat ik die als eerste zelf las:o En ik deed toen ik drie of zo was alsof ik Nijntje kon lezen, maar stiekem kende ik hem gewoon uit mijn hoofd;) |
Poesje Nel.
|
Ik zal het even opzoeken hoe dat boek heet. Het was een kaboutertje met een mutsje met een belletje eraan en dat belletje was heel stout altijd. Ofzo. Weetikveel :p ik kijk wel even.
Hummeltje :cool: http://img.photobucket.com/albums/v1.../Hummeltje.jpg |
Citaat:
|
Daar staat me iets van bij, ja. Maar dat kreeg ik dan voorgelezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik dat kon, kreeg ik van de oppas Het vorstelijke hobbelpaard. (Mijn oppas las me altijd voor namelijk en toen vond ze het tijd worden voor een echt boek :o) |
Pinkeltje en de Bibelebonse Pap - Dick Laan
Dat zal wel niet het allereerste boek zijn dat ik las, maar mijn ouders vertellen me dat steeds. Ik was 5 of zo en ik deed er de hele zomervakantie over :cool: |
Citaat:
Volgens mij mis ik toch wel een heel ding uit mn leven of niet ;) |
Citaat:
|
Haha, Pinkeltje :D Daar had ik volgens mij alle boeken van... kan me er alleen niet heel veel van herinneren, alleen dat ie in een sportwagen reed, een mooie vrouw had en pijp rookte. Best een patser eigenlijk :o
Maar wat het eerste boek is dat ik zelf kon lezen... hm, geen idee. Volgens mijn moeder was het eerste woord dat ik kon lezen, "vaas", uit een Blokker-advertentie. En ik heb leren lezen van een ontbijtbord waar het alfabet op stond :| |
Het was een boek over een meisje met haar paard naar het strand ging en hem toen kwijtraakte oid. Ik weet niet meer hoe het heet. Was wel een spannend boek :D
|
Citaat:
|
Waarmee ik heb leren lezen zou ik bij hemel en aarde niet meer kunnen verzinnen. Maar het boek waarmee ik begon, toen ik al wél kon lezen was 'Hoera! Ik kan lezen'. Maargoed, dat was niet de bedoeling van dit topic. :)
|
@ Little Phoebe: Ja, je mist idd wat:).
@ Thoughtful: Wolkewietje was de leukste(y). |
Citaat:
Pinkeltje was sowieso leuk, maar ik was denk ik al acht of zo toen ik dat las... |
|
"Joep kookt Soep" (leren-lezen-boekje ;)), en daarna Pinkeltje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met maan-roos-vis, ook zo'n leren lezen serie.
|
Citaat:
|
Kippetje Tok waarschijnlijk.. :o
|
Ik heb werkelijk geen idee :p Vroeger haatte ik lezen dan ook en volgens mijn juf uit groep 3 zou ik het nooit zo goed kunnen :rolleyes:
|
Citaat:
en dan had je van die boekjes over sneeuwitje enzo.. en natuurlijk rupsje nooitgenoeg we keken ook ik mik loreland en daar hadden we een boekje of stencils bij ofzo |
Citaat:
|
Een oranje boek over éen of ander professor. Was zeer leuk, helaas kwijt. :(
|
mijn boekje wat ik op school las voor het eerst was boekje 1 van de leeslijn met jos en rik :)
En mijn eerste eigen boekje was een boekje wat rood was met allerlei verhaaltjes erin :). Ik weet niet meer hoe het heet.. |
Wij hadden een heel dik boekje met allemaal korte woordjes en verhaaltjes en plaatjes. Daar leerde mijn zus mij uit lezen, en 't ging goed :)
Iets later las ik op school boekjes van Mik en Mak en iets over een blauwe maan en een vuurvogel. Die vond ik fantastisch :) Oh en we hadden boekjes van Bakkertje Deeg (ik vond het zo vervelend dat ze woorden in stukjes presenteerde... 'Bak-ker-tje Deeg bakt een lek-ker brood!'). |
Citaat:
|
nijntje. en ik had nog een ander boekje, ook daarvan had ik de hele serie, maar verdorie ik ben vergeten hoe die heette.
daarna was het annie mg schmidt. |
tien kleine negertjes :o
|
Ik heb eigenlijk door de voorleesuurtjes leren lezen. Dat begon toen ik op de basisschool bij ene meester Boer in de klas zat. Die las altijd op dinsdag- en vrijdagmiddag voor, waar we altijd erg naar uitzagen :D (goeie ouwe tijd). Later ging ik altijd op vrijdagavond met m'n moeder naar de bibliotheek mocht om daar een boek uit te zoeken als ik m'n vorige boek had uitgelezen.
|
Het zal Rupsje Nooitgenoeg zijn geweest. En ik las later ook veel Pinkeltje.
Ik heb dat Rupsje Nooitgenoeg nog ergens liggen geloof ik. |
Jos en Dik zitten op de wip :| Verschrikkelijk..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55. |