![]() |
[WI] bloos :$
Hoe reken je ook maar weer het bereik en de assymptoten uit.. :bloos: (Ik heb namelijk morgen een proefwerk waar ik een 6 op moet halen wil ik over gaan dus ik herhaal nog even alles)
bijvoorbeeld van √(x+2,25) +1 Domein x +2,25 = 0 x = -2,25 Maar... hoe reken je nou hiervan het bereik uit.. En in het algemeen? Alvast hartelijk dank |
Het bereik is hoeveer de y reikt.
Als je voor de kleinst mogelijke waarde (tegen randpunt) de waarde uitrekent kun je het bereik uitrekenen dus, [uitgerekende waarde, ->> snap je? |
Nee :bloos: Het is me al 239498 keer uitgelegd en nog kan ik het niet begrijpen.
Ik weet dat het geldt voor alle y-waarden die kunnen, maar hoe bereken je dat? |
Citaat:
Dus, bereik is [-2,25;- >> snap je het tot zover? Dit zijn dus alle X-waarden Het bereik is alle Y-waarden Je kijkt wat de y-waarde wordt als x=-2,25. Dit kan je exact uitrekenen of via de GRM. De y-waarde is dan (via GRM calc -> value -> x=-2,25) 1. De grafiek begint dus bij (-2,25;1) Het bereik is dus het getal 1 en alle getallen daarboven. Snap je het nog? Dus, het bereik is [1,->> |
Kijk. het bereik is van -2,25 tot oneindig
Dus, bereik is [-2,25;- >> snap je het tot zover? Dit zijn dus alle X-waarden Dat moet domein zijn. dus Kijk. het domein is van -2,25 tot oneindig Dus, domein is [-2,25;- >> snap je het tot zover? Dit zijn dus alle X-waarden |
Jaa dit snap ik allemaal bedankt :)
Maar is het dan altijd zo dat je het domein kunt invullen in de GR want daar heb ik nog nooit van gehoord! Enne assymptoten dan :rolleyes: |
Je kan die y waarde ook exact uitrekenen, gewoon even invullen in de formule: √(-2,25+2,25) +1 = √(0) +1.. dus, y=1
|
nee, domein kun je niet invullen in je GR. je kunt wel de grafiek plotten en dan voor de uiterste waarde de Y-waarde opvragen.
Bij wortelfuncties zijn er geen asymptoten. |
Ok!! bedankt, weer een puntje erbij op m'n proefwerk :D
|
Een gegeven functie y = f(x)
Het domein van een functie is de verzameling van x-waarden waarvoor de functie gedefinieerd is. In dit geval is dat [-2.25, oneindig) Het bereik van een functie is de verzameling van alle beelden, dus van alle y-waarden die door de functie bereikt worden. In dit geval is dat [1, oneindig) vermits de functie nooit onder y = 1 ligt en voor x naar oneindig gaat ook y naar oneindig. Asymptoten zijn er hier niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44. |