![]() |
Heelal grijs.
Ik zat eens te kijken op astrostart. En toen zag ik een plaatje van een maan in vusueel licht plus de ringen van saturnus.
De ringen waren grijs en ook de maan. Visueel beeld betekend toch: wat wij mensen zien? Dus dan zijn die ringen dus grijs/zwart? Vraag: Waarom zijn de meeste manen zwart/wit/grijs. Bv onze eigen maan. Waarom is het grijz en bijvoorbeeld niet groen? |
Omdat er niets leeft... op aarde komt de meeste kleur voort uit leven... grijs/zwart is de kleur van dood.
|
Ja, maar waarom iz zwart en grijs de kleur van dood? Kon toch net zo goed rood zijn?
Vertel :) |
Citaat:
Of heb ik je vraag verkeerd begrepen? |
Visueel beteknt NIET zoals wij het zien. Het betekent dat het is gemaakt door te kijken naar die golflengte die wij zien. Maar vaak gerbuiken ruimtevaarttuigen panchromatische camera's, gewoon zwart-wit dus. Veel foto's van ons zonnestelsel zijn lang geleden gemaakt, door bv. de Voyagers, die zijn in de jaren 70 gelanceerd, toen was de technologie een stuk minder ver dan nu.
Maar lang niet alles is grijs, maar de dingen in ons zonnestelsel die gewoon rots zijn, kleine manen, planetoiden etc. bestaan uit steen, dat is opgebouwd uit kleine krystallen, omdat die krystallen meestal willekeurig gerangschikt zijn, is het meetal grijs. Deze theorie zou ook niet kunnen kloppen. |
op deze vraag Kan simpelweg geen zinnig antwoord gegeven worden. Door toevalligheden die wij werkelijkheid noemen is dat grijs. Grijs/zwart is nu eenmaal 'de kleur' die iets wat weinig of geen 'leven' bevat krijgt. Het is niet zo dat het ook daadwerkelijk grijs is trouwens, het blijft altijd maar een woordje.
|
Grijs wil zeggen dat iets geen kleur heeft (of eigenlijk alle kleuren in even sterke mate heeft), dat er bij het reflecteren van licht geen (of weinig) duidelijk onderscheid is tussen de hoeveelheden van bepaalde golflengtes die worden gereflecteerd.
Grijs is inderdaad zomaar een woordje, maar het beschrijft wel een begrip, waar duidelijk wat over te zeggen valt. |
Citaat:
|
de kleuren die wij zien worden bepaald door absorptie en 'bijbehorende' emissie van het betreffende voorwerp...
als een voorwerp alle golflengten van het licht dat erop valt absorbeert, zien wij het als zwart dacht ik :bloos: maar ik kan er heel goed naast zitten, heb namelijk net mn sk-proefwerk hierover ontzettend slecht gemaakt :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er kunnen toch ook opgeloste stoffen inzitten die kleur veroorzaken. Bijvoorbeeld koper opgelost in water (ijs) kan de ring een blauwe kleur geven... Dus de ring van Saturnus is offcieel grijs? Waarom staat het er op vele oplaatjes licht geel/groen/bruin. Je zegt dat er geen gras groeit. Maar Uranus is ook groen gloed en daar is er geen gras. Je heb niet perse gras nodig om iets groens te maken. |
Lime and limped green, the second scene, a fight between the blue you once knew.
|
Citaat:
|
Citaat:
Eventjes zoeken en je vindt verschillende gesteenten die roos of groen van kleur zijn. Zoals hierboven vermeld is een kleur maar hoeveel de stof straling van een bepaalde golflengte absorbeert/weerkaatst. Dat heeft niets/weinig met het nut van die stof te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
Neen, zoals eerder gezegd hangt het er wat vanaf. Als je naar de aarde kijkt zul je vooral blauw (water), groen (planten), bruin/geel (aarde/zand) en wit/grijs (wolken) zien omdat die het meeste voorkomen, maar dat wilt niet zeggen dat we geen paarse dingen hebben allereerst. Er is niet zoiets als een egale kleur van die ring, zo zul je dus wel op grijs komen als alle kleuren evenveel vertegenwoordigd zijn. Als je met Google wat zoekt, blijkt dat ze grijs zijn met een wat gelige toon. http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap040723.html en http://photojournal.jpl.nasa.gov/catalog/PIA05421 geven wat meer uitleg. Ik hoop dat je daar toch al iets aan hebt. |
Maar als je dichtbij gaat kijken zie je dus dat het grote brokken steen zijn?
En hoe komt het aan zijn gelige kleur. :confused: |
Citaat:
Citaat:
Met dat eerste deel wilde ik duidelijk maken dat het niet zo is dat die ringen gewoon schijfjes zijn met een kleurtje, maar dat het een combinatie is van allerhande kleuren. Daarom ook de vergelijking met de aarde (en desnoods kijk je maar eens naar je computerscherm: van veraf ziet de site er geel/blauw/grijs uit, van dichterbij zie je dat het allemaal rode, blauwe en groene puntjes zijn). Volgens mij kun je veel meer te weten komen via Google (saturn rings composition, saturn rings color OR colour, saturn, saturn rings, ...). |
Probleem is het staat allemaal in het engels. Ik kan wel engels lezen maar niet op wetenschappelijke niveau, want dan gebruikt men vaak worden waar ik iets heb van
Ok...so what do THIS have to suppose to mean :confused: |
Citaat:
Zonder Engels kom je niet zo ver met wetenschap, hoor. Als je wat moeite doet, lukt het heus wel. De tweede site die ik gaf gebruikt in het begin misschien 'wat moeilijkere' termen (niet echt hoor, maar ik begrijp dat je het wt verwarrend zou zien), maar naar de tweede en derde allinea toe wordt het allemaal wel duidelijk (en komt men tot de samenstelling en kleur). Aan de eerste allinea heb je niet zo veel, simpelweg een inleiding. NB: What does this suppose to mean? :p |
Wij nemen het waar als grijs. Dit doordat de zon een wit licht geeft.
Wat als de zon rood of blauw licht zou geven? Dan lijkt het dat de ringen ook anders gekleurd zouden zijn. Hou mar eens een rode lamp bij een wit stukje papier. Dan lijkt het ook niet meer wit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18. |