![]() |
3 vraagjes betreft de middeleeuwen:)
Hallo, kunnen jullie de volgende vragen voor mij beantwoorden?
Ik ben mn literatuur boeken kwijt en heb morge een toets. Ik weet de eerste 3 vragen: 1)Waarom werd de burgerij in het begin van de 11e eeuw steeds belangerijker? 2)Aan welke eisen moest de burgelijke literatuur voldoen? 3)Hoe werd de burgelijke letterkunde ook wel genoemd. ~*Nik |
1
Mensen kregen in die tijd een steeds grotere hekel aan de adel. Denk bijvoorbeeld aan de Franse revolutie (ja wel een tijd later). Waardoor de macht daarvan afnam en de democratie steeds meer vorm kreeg. Daarnaast kozen mensen veel minder voor de ridderij en meer voor de burgerij. 2 Denk aan de spreekverhalen ipv leesverhalen. Verhalen werden in die tijd gebracht op een vertelwijze, veel mensen konden immers nog niet lezen. Om die reden werd aan het begin van het verhaal dan ook de schrijver genoemt als soort van reclame. dit is wat ik ongeveer weet van dit onderwerp, heb even voor je gezocht en vond toen deze site: http://www.literatuurgeschiedenis.nl/ misschien heb je daarn og wat aan. succes! |
Citaat:
Goede site ook :) ~*Nik |
Citaat:
mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel en op vraag 3 iets als saagen ofzo (iig een ander woord voor verhaal) |
op vraag 1 heb ik een ander antwoord, jij begint over de Franse revolutie die is veel later dan de middeleeuwen.
De macht van de burgerij begint toe te nemen als de handel opbloeit. Voor dat de handel bloeide was grondbezit aanzien en het grootste inkomstenbron. Toen de handel opbloeide kwam er een rijke burgerij, het belang van grondbezit nam af en van geld nam toe. Adel verkocht daarom veel rechten aan de burgerij (denk aan stadsrecht, marktrecht etc) om toch mee te kunnen profiteren en daarbij verloren ze dus gelijk macht. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27. |