![]() |
Scholen in belgie
Hoi, :)
Ik woon aan de grens en denk erover om naar België naar school te gaan. (aangezien ik deze school echt niks vind) Hoe zit het daar met de niveau's. Ik hoorde van een jongen die vroeger bij me op de basisschool had gezeten (zelfde klas) dat hij nu stage liep bij een resteaurant. Kan je daar direct voor een beroep leren? |
Ik zou het persoonlijk niet zo snel doen, ik woon ook aan de grens, maar dan moet je ook weer gelijk heel je leven op Belgie afstemmen omdat je natuurlijk daar vrienden maakt, daar dan met hun naar de stad gaat etc etc.
Ik heb ook overwogen in Belgie naar school te gaan toen ik 12 was, het onderwijs hoeft niet per se beter te zijn natuurlijk, ze hebben er verscheidene niveau's net als in Nederland. Als je nu niet tevreden bent met je school in NL, waarom kijk je dan niet naar andere scholen bij je in de buurt? De scholen in NL zijn namelijk erg verschillend, dan hoeft een school in Belgie niet per se meteen beter te zijn. |
In belgië kan je inderdaad in het middelbaar al voor een bepaald beroep leren. Dat is zo gezegd het laagtse niveau van het middelbaar. De meesten proberen zo hoog mogelijk hun diploma te halen van het middelbaar om daarna verder te studeren (net zoals in Nederland waarschijnlijk).
|
het hangt er maar van af wat je wil studeren.
onderverdeling is in 3 moeilijkheidsgraden en 3 graden 1 ste graad (1ste en tweede jaar) er is in het eerste jaar maar spraken van 2moeilijkheidsgraden bso (beroeps) de twee eerste jaar krijg je praktijk over keuken metaal .... (dus van alles wel iets) in het 3de en het 4de is er al een opsplitsing in neverheid en kantoor en etalage en verzorging (er zijn er meer maar ik weet niet welke) in het 5de en 6de heb je veel stage en ben je meestal al op één beroepsleven voorberijd maar je diploma haal je pas in je 7de jaar (mag je zelf naar de unif en hogeschool. word wel nooit gedaan met reden) maar omdat het mij wat overbodig lijkt om allesop te schrijven van tso tot bso lijkt het me veel beter als je wat vragen formuleerd waar ik dan probeer antwoord opte geven |
ik heb ooit gehoord dat die leerlingen elke dag een handtekening van hun ouders in hun agenda moeten laten zetten .. zodat de leraren kunnen zien dat de ouders het huiswerk hebben gecontroleerd :rolleyes:
wat een verschrikking .. ik moet er niet aan denken .. |
Citaat:
@TS: Wat bedoel je precies met de niveaus? Je hebt ASO (Algemeen secundair onderwijs), TSO (Technisch secundair onderwijs) en BSO (beroeps secundair onderwijs). In ASO zitten de richtingen zoals economie-wiskunde, wiskunde-wetenschappen, menswetenschappen, ... In TSO zitten meer de technische richtingen zoals electromechanica, maar ook secretariaat-talen, kunstrichtingen, en dergelijke. Je hebt dan ook BSO waar je meer direct een beroep aanleert. Mensen die ASO hebben gedaan, zijn eigenlijk verplicht om nog verder te leren. Ze kennen niet direct een vak. TSO'ers kunnen al gaan werken, maar kunnen ook nog verder studeren, dat is afhankelijk van wat je zelf wil. Mensen die BSO hebben gevolgd gaan meestal direct gaan werken, of kunnen nog een zevende jaar bij doen. Je hebt er ook die nog verder studeren, maar dan moet je echt wel gemotiveerd zijn. |
Citaat:
|
Ik wil niet dat mijn Iegie-miegie ver weg naar het buitenland gaat. :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In België heb je 6 jaar middelbaar.
1 A of 1 B 1 A is voor de "normale lln" onderscheid tussen: Latijn, Moderne & Handel (wat eigenlijk wel niet mag Handel geven in de eerste graad, maar vele scholen doen het) 1 B is voor lln die een jaar hebben overgeslagen in het lager onderwijs of die leermoeilijkheden hebben. Na 1 B kunnen de lln ofwel naar 1 A ofwel naar 2 BSO 2 A of 2 BSO Na 2 A of 2 BSO ga je naar de 2de graad en moet je je studierichting specifieker maken gedurende 2 jaar! ASO (Algemeen Secundair Onderwijs): Latijn, Latijn-Grieks, Moderne, Moderne Talen economie, Moderne talen wiskunde, humane wetenschappen,... TSO (Technisch Secundair Onderwijs): Handel, Handel-Talen, sommige beroepen,... BSO (Beroeps Secundair Onderwijs): de richting "beroeps" of al een specifiek beroep vb: bakker of houtbewerking KSO (Kunst Secundair onderwijs): Tsja kunstonderwijs :confused: Dus zo'n richting moet je dan terug voor 2 jaar doen. Na die periode (je hebt dan al 4 jaar middelbaar achter de rug) Moet je nog specifieker zijn voor 2 jaar de "3de graad. Dit bepaald meestal wel al je toekomst in zekere zin. ASO: Grieks-Latijn, Latijn Wiskunde, Wetenschappen Wiskunde, Moderne Talen Economie, Moderne Talen Wiskunde,... TSO: Meer keuze: Boekhouden-Informatica, Handel, Secretariaat talen, Informatica Beheer,... BSO: meestal blijven die gewoon doorlopen zoals in de 2de graad KSO: weet ik niet :bloos: Dan kan IEDEREEN na die 6 jaar kiezen voor Universiteit (Master) of Hogeschool (Bachelor)! Of je nu ASO, TSO, BSO of KSO hebt gedaan, iedereen mag en kan het in principe doen! Als ASO'er kan je altijd naar TSO, BSO of KSO gaan. Als TSO'er kan je altijd naar BSO of KSO gaan maar niet naar ASO Als BSO'er zit je vast en kan je niet naar TSO of ASO gaan. Alhoewel het in de praktijk wel kan, maar dan moet je 1 à 2 jaar terug gaan. dus iemand van 5 TSO gaat dan naar 5 ASO. Je hebt dan ook nog een 7de specialisatie jaar voor iedereen toeganlijk. In dat jaar leren ze je ondernemen dus krijg je veel talen en boekhouding en ook een simulatie bedrijf. Na afloop van dat niet verplichte 7de jaar krijg je dan een attest dat je een onderneming mag opstarten. (Maar dat attest krijg je ook al bij Boekhouden-Informatica (TSO) en Moderne Talen economie (ASO) alhoewel in van MTE niet zeker ben) Sommige beroepen zoals Verzoring hebben wel een verplicht 7de jaar. Je hebt door het jaar gewoon toetsen als herhaling van de leerstof. 2 à 3 keer per jaar (Kerstmis, (Pasen), Juni) heb je dan examens over alle leerstof per vak van de vorige periode. Je toetsen/dagelijks werk tellen mee voor 1/3 en je examens dan voor 2/3de. De examens van Juni wegen zwaarder door dan die van Kerstmis als je geen examens hebt bij Pasen. Sommige scholen geven alleen maar examens van hun hoofdvakken bij Pasen. Dan heb je ook nog verschil tussen Katholieke scholen & Stedelijke scholen. Het verschil is miniem, in een Katholieke school is het iets strenger en krijg je godsdienst. In een stedelijke school is het laxer en krijg je Zedenleer. Dat je een uniform moet dragen in alle scholen is gewoon zever, die scholen zijn met uitsterven bedreigd. Dat zijn dan de "normale" scholen, je hebt dan ook nog eens het VSO (De volledige benaming wist ik niet op het examen en nu nog steeds niet, ik denk Vrij Secundair Onderwijs) Het VSO is speciaal en lang niet elke stad heeft een VSO school, ook deze zijn met uitsterven bedreigd. De kans dat je in een VSO geraakt is dan ook bijzonder klein aangezien ze zeer geliefd zijn en ouders weken op voorhand met een tentje aan de schoolpoort staan om hun kinderen te kunnen inschrijven :). Wat is dan het VSO? Wel in een VSO school groeien de lkr met je mee. De leerkracht die je had in je eerste jaar middelbaar voor het vak geschiedenis heb je in het 6de jaar middelbaar nog steeds. De leerkrachten blijven gedurende 6 jaar bij hun klas. +: Lkr kent je door en door -: Als de lkr je niet bevalt heb je dikke pech :) Sommige Richtingen (alle TSO richtingen), sommige ASO richtingen en enkele BSO richtingen moeten ook in hun 6de jaar een GIP maken (Geintregreerde proef), dus een soort eindwerk over hun hoofdvakken. Ik moest een Jaarrekening analyseren en een computerprogramma schrijven voor onze mini-onderming. (Sommige Scholen richten ook een mini-onderneming in voor een bepaalde richting) Bij een mini-onderneming moet je een ondernemingsplan opstellen, producten of diensten verkopen, vergaderingen houden, aandelen verkopen,... Weetjes: - Jullie noemen de lesgevers middelbaar onderwijs: docenten, wij leerkrachten. Docenten zijn voor ons pas lesgevers aan de hogeschool. - Jullie hebben mentoren wij een klastitularis - school start van 1 september tot officieel 1 juli, maar de meesten stoppen al halverwege juni! - scholen starten meestal rond 8 uur-half 9, hebben 2 x 15 minuten pauzen en 1 keer een pauze van rond het uur. Scholen zijn meestal gedaan rond 3 uur half 4, tenzij je een 8ste lesuur hebt. - School van Maandag tot Vrijdag, en Woensdags enkel in de voormiddag (in Nederland ook?) - Grote vakantie duurt 2 maanden, 1 week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, 1 week krokus vakantie & 2 weken paasvakantie. De uurregeling van mijn middelbare school zag er zo uit: 6 TSO: Boekhouden-Informatica: Maandag: Van 8.20-10.00 (2 lessen van 50 minuten)10.20-12 uur (2 lessen van 50 minuten) 1 uur tot 2.40 (2 lessen van 50 minuten) en dan van 2.55 tot 3.45 (1 les van 50 minuten) idem voor Dinsdag, Donderdag en vrijdag Woensdag : Van 8.20-10.00 (2 lessen van 50 minuten)10.20-12 uur (2 lessen van 50 minuten) Oh en Dinsdags en donderdags had ik nog een 8ste lesuur, dus had ik les tot half 5! Phew :D Als je nog iets moet weten vraag je maar :) |
Wow, echt een goede en duidelijk uiteenzetting vind ik dat :) Erg handig om te begrijpen wat mijn huisgenoten enzo nou precies gedaan hebben. :)
In Nederland heb je op de basisschool (van 4 - 12 jaar) wel woensdagmiddag vrij maar op de middelbare school niet automatisch. Dat rooster kan heel erg wisselen per blok, jaar en school. |
Citaat:
Nog wat informatie over de toekomst plannen van het middelbaar in België. Belgische scholen zijn volop aan het ontwikkelen naar een soort Dalton onderwijs. De leerkracht gaat van Leerstof overbrenger evolueren naar begeleider van het leerproces van de lln. Dus de lln gaan zelfstandiger moeten worden en hun eigen leerstijl ontwikkelen terwijl de lkr de lln gewoon gaat helpen/begeleiden. Van Doceren naar begeleiden dus. Lln gaan (in sommige scholen gebeurd dit al voor bepaalde vakken) een opdracht krijgen via de pc en die moeten ze dan oplossen. De lkr loopt gewoon rond en helpt indien echt noodzakelijk. 2 soorten software Computer gestuurd ==> de lln maken de oefeningen via het programma, het programma helpt de lln, corrigeert de lln en geeft tips. Computer ondersteunend. ==> de lln doen gewoon de oefening via het programma en het programma lacht gewoon (bij wijze van spreken) de lkr moet dan de oplossingen verbeteren. Dit zal vooral gebruikt worden voor talen, wiskunde, technisch tekenen, informatica en boekhouding. Voor Boekhouding is dat bv BOB-Soft in de meeste gevallen. Lln krijgen de facturen en zij moeten deze boeken in het programma. Is er een fout dan kan de lln de factuur gewoon niet opslaan en dus moet men de fout gaan zoeken. Natuurlijk kan men wat foetelen, maar meestal verbeterd de lkr dat toch thuis. Lln zullen ook meer groepswerk en individueel werk krijgen. Dus taken die men al dan niet thuis moet maken alleen of met een groep lln. Dit zullen dan natuurlijk geen kleine taken zijn, maar opdrachten van enige omvang. Persoonlijk ben ik niet zo voor het systeem van lkr als begeleider. Ik vind dat als een lkr begeleider wordt op een of andere manier minder actief betrokken geraakt met zijn lln (terwijl ze zeggen dat dit de betrokkenheid juist wel zou vergroten). Ik ben wel voor het uitdelen van grote groepsopdrachten, die men dan THUIS moet oplossen en zo één keer in de maand mag men mij er vragen over stellen. Dit maar zeggend, zodat je weet wat je te wachten staat de volgende jaren. Echt verre toekomst is dat niet meer aangezien alle leerplannen volop aan het veranderen zijn, met dit als hoofddoelstelling :mad: |
Wo bedankt. :D Even lezen. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
das niet zo bij jullie in NL?! :d ik kan toch lekker zélf mn handtekening zetten :p (nu dan toch..) |
Als voorzitter van (onder andere) de Commissie voor de Sociale Zaken, het Onderwijs , de Werkgelegenheid en de Gelijke Kansen van animo Brasschaat (politieke jongerenafdeling socialisten) weet ik zelf behoorlijk wat van 'het onderwijslandschap' in België.
En het toeval wil dat ik me een jaar geleden heb beziggehouden met een vergelijkende studie tussen het Belgische (Vlaamse want de bevoegdheid onderwijs is gefederaliseerd, naar de gemeenschappen, in ons geval de Vlaamse Gemeenschap) en het Nederlandse Onderwijs. Ik heb daar nog met de Nederlandse minister van Onderwijs, Maria van der Hoeven, gemailed. Haar kabinet kon me aardig op weg helpen. Het is in ieder geval een flinke aanpassing voor wie veranderd! Ik heb nog geen enkel schooljaar zònder een Nederlander (meestal meisjes :p) in de klas gezeten en heb dus bv duidelijk gemerkt dat velen het moeilijk hebben met de aanpassing aan het algemeen hoge niveau. Vlaams onderwijs in het bijzonder, Belgisch in het algemeen, staat bekend om zijn hoge kwaliteit en moeilijkheid. Volgens het recentste onderzoek van de OESO/EU komt Vlaanderen op nummer 1 te staan, nog voor landen zoals Japan! Vooral in talen zijn we goed bezig! Wie in NL studeerde en geen (of niet genoeg) Frans heeft gekregen op school moet zeker bijlessen nemen, gezien in elk onderwijsniveau (de 4) of onderwijsrichting (bv. economie-wiskunde maar ook kantoor of handel) Frans aan bod komt. Ik vind dat de mensen die vòòr mij hebben geantwoord al een behoorlijk goed beeld hebben gegeven van de situatie. Dus voor gericht vraag & antwoord --> contacteer je me maar! (via forum of mail). Greetz KAS |
Nou ik kan je alleen zeggen dat er bewezen is dat het niveau in Belgie hoger ligt dan in Nederland qua leren en dergelijke.
|
Citaat:
En ik had (helaas) wel les tot 10 voor 40 en bij achtste uren tot 20 voor 5. Dus het kan ook later dan jij zei :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Bedankt. (y)
Ik ga zo naar een school in België kijken. :) |
En toen ging ik naar een school in België. :)
|
Citaat:
wil je ook ff zeggen welke school in welke gemeente.. ik woon zelf in de grensstreek namelijk... |
Citaat:
|
Citaat:
Ik woon in Noord-Antw. (Brasschaat) en daar zitten HEEL veel Nederlanders op school daarmee.. Maar veel succes! |
En wat ga je daar doen, ASO, TSO?
|
Hoi ik woon in maastricht en zag dit topic staan ik ga horeca school doen in heerlen waarsch maar ik ben naar een intake gesprek geweest en dat viel echt zwaar tegen de hele school t schijnt ook dat ie niet goed bekend staat . Nu vroeg ik mij af ligt er ergens net over de grens in belgie dus ook een horeca school voor mbo-ers ik wil kok worden ... Op internet kan ik niets vinden.
groeten annemiek |
Citaat:
ik zal je even verder helpen. ga naar: http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/ en selecteer dan verder... kijk bv eens naar http://www.ond.vlaanderen.be/onderwi...s=312&tkst=Kok = deeltijds beroepssecundair onderwijs - KOK (deze scholen zijn wel bijna allemaal aan de Belgische kust gelegen, maar dr is er ook één in GEEL, en dat is niet zo ver van de Nederlandse grens. Het is wel zo dat die aan de kust de beste naam hebben, hebben zeer goede (inter)nationale reputatie en de meeste studenten daar zitten daar op internaat (afstand), ik heb verschilende kennissen die daar voor kok studeren en ook op internaat zit) VERMITS je meerderjarig bent kan je ook even hier proberen. http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/andere.htm of http://www.syntra.be/syntra/index.asp verder in detail kan ik je moeilijk helpen aangezien ik niet over alle nodige gegevens beschik. veel succes vragen stel je maar |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zit op een school van het net van het gemeenschapsonderwijs (de 'kak' - koninklijk atheneum te keerbergen wel een lelijke site maarja.. :d) en het moet gezegd worden... er zijn immense verschillen tussen katholieke (de jouwe) scholen en die van de andere netten, het gemeenschapsonderwisj of het officieel onderwijs(zoals de mijne) Qua inhoud --> lessentabellen bijv.!! Ik krijg zo een pak méér uren richtingeigen vakken, bv. méér boekhouding (5 tov 3 uren) - rechten (6 ipv 1 of 2 uren per week) - economie, enz. dan katholieke scholen màààr minder uren wiskunde - wetenschappen (en dat is goed!) Al bij al denk ik dat het G.O. een betere voorbereiding is voor het latere beroepsleven, als zelfstandige of als ondernemer gezien we fiscaliteit, sociale wetgeving en handelsrecht bijv. uitgebreid zien in de lessen, net als distributie/verkoop. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat andere netten en hun scholen 'slecht' zouden zijn. Het is maar een kleine, persoonlijke, bemerking van me. Bon chance! |
Citaat:
|
Toen ik in Belgie was ivm uitwisseling op t vwo, had ik juist t idee dat ze in Belgie een stuk slechter onderwijs kregen dan hier in Nederland. Ik vond die mensen tenminste niet bepaald intelligent, terwijl ze ook het hoogste niveau deden. Maar t zal wel aan die school gelegen hebben...
|
Citaat:
Het zal aan de school (de onderwijsinstelling) liggen. Al jaaaaren is België, en meer bepaald de deelstaat Vlaanderen, aan kop wat betreft onderwijs. Dit komt grotendeels door de sterke financiële inspanningen van de opeenvolgende Vlaamse regeringen. 42% van de totale Vlaamse Begroting gaat naar onderwijs. Het gaat hier over vele miljarden die ook efficiënt worden aangewend. Ik ken trouwens enkel het omgekeerde, nl. Nederlanders (vaak over de grens of 'Nederbelgen die met hun kapitaal naar Brasschaat of Keerbergen vluchten) die hier bij aankomst in het land jaren achtersnad hebben goed te maken in het onderwijs. Ze blijven meerdere malen zitten en zijn aangewezen op intensieve bijlessen, bv. voor Frans en Nederlands. Wat wel waar is, en we zijn ook niet te trots om dàt toe te geven, is dat NEDERLAND iets beter scoort op het vlak van de wetenschappelijke vlakken (en Duits). Of beweer je soms dat de Europese Commissie en de OESO liegen :p Flanders: 1° Place Education (Internat.) |
Citaat:
|
Citaat:
2) oke, that's obvious! :d de walen staan op zowat elk vlak achter op de vlamingen... onderwijs is daar kortweg SLECHT, daar geef ik je zeker gelijk. Idd, Nederlands en Engels zijn een ramp.. maar ja, heb jij Chirac als eens een deftig Engels woord horen zeggen? ;) (behalve misschien toen bekend werd dat niet Parijs maar Londen de O. S. in 2012 mag organiseren - ' ooh fuck' - :d) wist je trouwens dat de Waalse jongeren de grooste WERKLOZEN zijn in heel fucking EUROPA!? Dat wil zeggen dat Poolse jongeren en Hongaarse jongeren sneller en vaker aan werk geraken als onze waalse vrienden! :eek: |
Haha ok, dat verklaart alles ;)
|
Citaat:
(al was het maar voor de leuke meisjes :o) |
Citaat:
Ja, ik ga heel hard offtopic nu.. |
Maar ja, Wallonië is sowieso wel het achtergebleven deel van België. :o
|
Citaat:
na 50 jaar geeft de grootste partij ginder eindelijk toe dat het er niet al te best aan toe gaat. de eerste keer dat ze dat zeggen :o |
Citaat:
Allesinds in de provincie Henegouwen. ;) Maar het is wel zo dat vanuit het federale niveau vele miljarden euro's steun naar Wallonnië vloeit. En terecht. Het klopt ook dat er daar (al dan niet in het verleden) niet altijd even verstandig is mee omgesprongen. Corruptie is geen vreemd woord voor de meeste (socialistische, toegegeven) partij en regeringskopstukken. sniks! :D |
Citaat:
("zoals het Limburg (Vlaamse Provincie) van Vlaanderen") |
Citaat:
Citaat:
U alludeert op de Parti Socialiste? :d |
Citaat:
Ik bedoel: al dat geld moet natuurlijk wel goed besteed worden enz, maar op zich is het toch logisch dat rijkere regio's de armere helpen. Of ben je ook tegen ontwikkelingshulp? En over de politiek ga ik niks zeggen, dat lijkt me duidelijk dat er veel aan schort. Maar dat zal altijd al wel zo geweest zijn.. |
Citaat:
|
sorry voor late reactie, maar hier komt ie dan eh.
Citaat:
@doezel: ik zeg helemaal niet dat we wallonie niet moeten steunen. Ik kaart alleen maar aan dat het op dit moment niets uithaalt (net zoals de meeste ontwikkelingshulp ter wereld, maar dat is andere discussie). Maar wie weet is er hoop. Met die Destexhe bijvoorbeeld die eens goed op tafel klopt en Di Rupo die eindelijk inziet dat er iets mis is. Het moet een absolute topprioriteit zijn van de federale overheid, de waalse, én ook de vlaamse overheid om wallonië er bovenop te helpen. Daar wordt iedereen beter van. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.