![]() |
Latijn
Hoe vertaal je: 'zij is (4 maanden) zwanger' in het Latijns?
Ik kom niet verder dan pręgnans... |
A quattuor mensibus praegnans est. (?)
lett.: Zij is sinds vier maanden zwanger. |
Citaat:
|
Ik zou voor ventrem ferre gaan. :p
Volgens mij is dat de normale manier om 'zwanger zijn' als werkwoord uit te drukken. |
Wat is praegnans dan voor zwangerschap?
|
Citaat:
Praegnans is een bijvoeglijk naamwoord. Dus als je bijvoorbeeld wilt zeggen: 'de zwangere vrouw', dan krijg je femina praegnans. Je kunt praegnans, zoals elke bijvoeglijk naamwoord natuurlijk ook als naamwoordelijk deel van het gezegde gebruiken (zoals Bernero deed). 'De vrouw is zwanger' bijvoorbeeld wordt: femina praegnans est. Maar voor 'zwanger zijn' (als werkwoord) zou ik net als Dynamico voor ventrem ferre gaan. |
Citaat:
In het Latijn |
Let op: als ze 4 maanden zwanger moet zijn, dan zegt een oude romijn 5 maanden. besloten telling heet dat ofzo. iedereen die examen teksten tot zijn beschikking heeft: als althaea het over haar zwangerschap heeft, heeft ze het over de twee maal vijf maanden van last om haar zoontje oid -> 10 maanden waar het er maar 9 zijn.
|
Citaat:
|
Njah, ik heb ook geen Latijn maar vind het interessant om te weten.
Een Franse vriendin heeft het wel, en die moest het weten, vandaar ;) :bloos: |
Citaat:
In het pensum Grieks stond dat weer anders. Daar ging het over de tijd tussen de eerste en tweede inname van Athene en er stond in het Grieks 10 maanden terwijl er 9 bedoeld werden. In de aantekeningen stond dat je de eerste en laatste maand beide mee moest rekenen en zo tot 10 ipv 9 maanden kwam. Wat ik me toen afvroeg, was waarom er in godsnaam in het pensum Latijn stond dat 10 genoemde maanden 9 werkelijke maanden waren vanwege kortere maanden in de Griekse jaartelling, terwijl in het pensum Grieks dat niet eens ter sprake kwam, maar er gewoon gezegd werd dat je de eerste en laatste maand mee moet rekenen.. Ik vind het maar vaag.. :s |
Is er echt niemand die weet hoe dit zit..? :s
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50. |