![]() |
[natuurkunde] Rendement
Hoi,
Ik zit met een probleempje. :o Ik heb hier deze opdracht: Jessy gaat onderzoeken welke brandstof het goedkooopste is om water van 100 [g] van 20 [gradenC] te verwarmen naar 100 [C]. Ze gebruikt hout - n = 75% en aardgas - n = 80%. De kosten voor 1 [kg] hout zijn € 0,04 n de kosten voor 1 [m3] aardgas zijn € 0.30. Laat m.b.v. een berekening zien welke brandstof het goedkoopste is om 100 [g] water te verwarmen. n = dat rendement tekentje :) Hoe moet ik hier beginnen? Ik kom er echt niet uit. Bedankt. :) |
De hoeveelheid energie die nodig is om het water van temperatuur te veranderen is
Q = m*c*∆T Dat kan je zelf wel uitrekenen. Als geldt rendement = benodigde energie / gebruikte energie dan geldt ook gebruikte energie = benodigde energie / rendement = Q / rendement In Binas kan je onder 'stookwaarden' o.i.d. de hoeveelheid energie die vrijkomt per kilo hout of kuub aardgas vinden. Daarmee kan je de prijs per vrijgekomen joule uitrekenen en dat vermenigvuldigen met de hoeveelheid energie die (daadwerkelijk) gebruikt is. |
Wat Q is valt uiteindelijk weg uit de berekeningen.
Q = E * n Hoeveelheid Energie die is benodigd: E = Q / n E = m * c (c = stookwaarde, J/kg van een bapaalde stof) Hoeveelheid van de stof die nodig is: m = E / c = Q / (c * n) De kosten zijn: k = m * p (k zijn de kosten, p is prijs per kg) k = Q * p / (c * n) Voor hout: kh = Q * ph / (ch * nh) kh = Q * ietsh Voor aardgas: ka = Q * pa / (ca * na) ka = Q * ietsa nu moet je alleen maar "iets" vergelijken, en is Q onbelangrijk. |
Dat is waar, maar als je dit oplost wil je misschien ook de uiteindelijke kosten berekenen.
|
Maar dat is niet de vraag. Hier is het niet eens zo erg als je eerst Q zou berekenen, maar als ze een moeilijker proces vragen, is het wel zo slim als jij het inzicht hebt om te zien dat een groot deel van de berekeningen overbodig zijn om antwoord op de vraag.
|
Citaat:
|
Dankjulliewel. (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |