![]() |
[Nat] Batterij?!?
Hey mensen....
miss een beetje een rare vraag maar kon er door de zoekfunctie niet helemaal uitkomen... ik moet een po maken over een batterij en daarvoor moet ik eerst een soort logboekje maken waarin de volgende begrippen worden omschreven; -bronspanning -klemspanning -kortsluitstroom -in- en uitwendige weerstand weet iemand mij deze begrippen uit te leggen? of heeft iemand er formules over? Liefs en alvast bedankt, Jette en Malou |
Lees dit topic eens door en je komt al een heel eind denk ik :).
|
-bronspanning
de spannig die de batterij geeft (dus het aantal volt dat je meet) -klemspanning bij dit probleem hoort een schakeling -kortsluitstroom meet rechtstreeks de amperes die uit de batterij komen -in- en uitwendige weerstand inwendige weerstand: dat is de weerstand die de batterij zelf bezit dat is dus de I = U / R (wet van Ohm) dus: R = U / I waar U = bronspanning en I = kortsluitstroom uitwendige weerstand: bij dit probleem hoort een schakeling |
volgens mij was de klemspanning dan:
Uklem=IRbron - IRinwendig IRbron is dan de spanning over de bron IRinwendig is dan de overige spanning over weerstanden en lampjes etc. als een bron dan geen Uinwendig heeft, dan geldt Uinwendig = Ubron Ik weet het niet zeker meer!! Ik moest er namelijk ook een po over maken. |
Citaat:
ben half jaar geleden gestopt met elektrotechniek dus die weetjes worden een beetje roestig |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08. |