![]() |
God en Satan/de duivel/Lucifer
Ik zit al een tijdje na te denken over deze, al dan niet bestaande, vijanden. Of moet je zeggen conpagnons?
God kan niet zonder de duivel, of hoe je hem wilt noemen. Want hoe kan men leren wat er goed is als er geen kwaad bestaat? Dus heeft god misschien wel een soort samenwerkings verbond met de duivel. De duivel schrikt mensen af, waardoor ze goed zouden gaan doen. Of is het meer een haat/liefde verhouding, ze haten elkaar maar kunnen niet zonder elkaar. Men kan niet over goedheid en liefde leren zonder het kwaad en haat, en visa versa. Maar, zullen gelovigen dan waarschijnlijk zeggen, eerst was er alleen liefde en goedheid van god maar door de duivel is het kwaad gekomen. Tsja dat kan. Maar god heeft de duivel en het kwaad in de mensen gecreerd, hij heeft per slot alles gecreerd. Dus was het dan een foutje in de almachtige goedheid van god? Of heeft hij toch niet alles gecreerd? Spannen de twee samen? Dit gaat even niet over het feit of de duivel en god bestaan of niet, dat geloof ik ook niet, maar aangenomen dat ze bestaan en dat het ongeveer zo zit als de bijbel beschrijft. Wat denken jullie? |
Er bestaat geen goed of kwaad, dat is afhankelijk van de positie van de waarnemer. Ergo: er bestaat geen god.
|
Citaat:
god heeft goed gemaakt met kwaadoptie, dus je zou kunnen zeggen dat ze 'samenspannen' olv god ja. |
Was het maar zo simpel dat we simpelweg onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad.
|
Door te spreken over goed en kwaad zoals jullie dat doen, dan zou alles zwart wit zijn. Helaas voor deze theorie zijn er ook heel veel grijze gebieden. ergo: de theorie klopt niet.
|
Elk voordeel heb ze nadeel.
Elk goede heb ze kwade. |
De duivel heeft eenzelfde verhouding tot de Schepper als de engelen. "het kwaad" bestaat mijns inziens niet.
|
Problematisch is in dat geval dat de kerk ook moet toegeven dat ze God hebben bedacht. Het woord Satan komt namelijk uit het arabisch, meen ik (shaitan), hetgeen tegenstander betekent. Dit werd ten tijde van de verlichting geintroduceerd, omdat de verlichte tegenstanders van de kerk waren. Vandaar dat een andere afleiding Lucifer is.
|
Citaat:
Topruler |
Citaat:
Topruler |
Citaat:
|
dacht dat lucifer eerst een engel was geweest....maar uit de hemel werd geknikkerd..
|
It's better to rule in Hell, then to serve in Heaven.
|
Citaat:
Ikzelf ben niet zo overtuigd van Satan als vertegenwoordiger van het kwaad. Hoe willen de Christenen rijmen dat er een Satan bestaat, die een 'tegenstander' zou zijn van God? Iets dus dat klaarblijkelijk een bedreiging zou kunnen zijn voor de Schepper. In Gods Almacht, hoe kan er dan enige kracht zijn, behalve die Almachtige God zelf? Ik zie satan liever als een instrument, net als engelen instrumenten zijn. |
Satan was ook ooit een engel, die later het verkeerde pad op is gegaan.
Tenminste, zo is het mij geleerd. |
Maar als Satan de tegenstander van God is.. waarom zorgt God dan niet dat Satan verdwijnt? God is immers almachtig..
|
Citaat:
|
Citaat:
Er bestaat geen goed of kwaad. Alleen maar interpretatie. Voorbeeldje. Enkele mensen vonden het goed dat er tijdens WO II mensen afgeslacht werden omdat ze 'minder' waren. Anderen zijn het daar weer absoluut mee oneens. om even een extreem voorbeeld te geven. |
one man's terrorist is another man's freedom fighter
dat principe? |
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn dus twee mogelijkheden: - God wil dat "het kwaad" bestaat - God is niet almachtig/almachtig Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als je voor hem kiest-hemel tegen- hel je kan een keuze in dit leven voor hem maken.. maar dat doe je dan niet... nou is tog jouw schuld dan??? |
Citaat:
|
die opmerking van bbyn vind ik behoorlijk eng en zoals je het zegt klinkt het alsof god een soort dictatuur op deze werld heeft
( im no christian) |
Citaat:
God maakt er blijkbaar een heel sadistisch experiment van. Je hebt een vrije wil, maar bij alles wat hem niet aanstaat is het eeuwige verdoemenis. Geef dan geen vrije wil, dan heb je dit gezeik ook niet. |
Sorrie t klonk iets harder dan ik bedoelde
Ik bdoelde te zeggen dat je je eigen keuze kan maken of je in hem gelooft of niet en verder hoe t met hemel/hel zit weet niemand precies natuurlijk en over dat hij niks doet voor ons/niet laat zien.. hij is voor ons aan het kruis gegaan! zijn leven gegeven.. wat een liefde! |
Citaat:
|
Citaat:
weetjewel wat t gevolg is dat Hij aan t kruis is gegaan??? |
Citaat:
Dit alleen om je te helpen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Topruler |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alternatief: hij is almachtig maar geeft niets om de mens en doet dus niets om de situatie te verbeteren. |
Ha. |
Citaat:
prove me wrong. uhm... Nah, zit geen logica in, ook niet wanneer het op jezus wordt toegepast. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) God is goed en zonde is tegen Zijn karakter, dus God kan niet zondigen 2) God is perfect en God doet nooit iets zonder doel, God zal dus nooit iets nutteloos doen. Dat er dingen zijn die Hem beperken in Zijn doen en laten betekent niet dat die machtiger zouden zijn dan Hem, dat is alleen in het geval van personen zo. Maar goed we dwalen van het onderwerp af, want zoals je zelf misschien al had gemerkt, of niet, heeft dit niks meer te maken met God's almachtigheid. Die je hiermee ook niet in twijfel trekt. Macht is iets persoonlijks en kun je dus niet op dingen betrekken. Citaat:
Citaat:
Topruler |
Citaat:
En om nog even terug te komen op andere Quote's: God is de schepper. Hij heeft ALLES gemaakt volgens het Christendom. Eens of niet? Dus dan heeft God ook Satan/Lucifer?de Duivel gecreeerd. Eerst als engel, of hoe dan ook. Dus als ik alles hier is lees denk ik dat we een andere stelling moeten aannemen: God heeft het kwaad geschapen of heeft een verhouding met het kwaad óf God is niet almachtig en heeft dus ook niet alles gechapen. (ik weet dat deze stelling klinkt alsof het nu ineens uit de lucht komt vallen maarik heb even niet de tijd en de zin om alles uit te gaan leggen :p ) |
Maar de logica in het verhaal van de gevallen engel ontbreekt totaal.
Waarom zou een god een engel maken als hij weet dat die engel toch vervalt tot het kwade? |
Citaat:
(Dezelfde foute logica gaat overigens op voor bijna alle verhalen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En zolang er geen duidelijk antwoord op die discussie is, kan deze discussie ook niet gevoerd worden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41. |