![]() |
Gebedsgenezingen
Naar aanleiding van de aangrijpende documentaire op de EO :
( http://www.eo.nl/portals/programs/ar...season=5386558 ) Wil ik het hebben over christelijke gebedsgenezingen. In hoeverre acht jij ze waar? |
De menselijke geest in de meest brede zin, daaronder verstaan dus ook de wilskracht, kan verbazingwekkend veel effect hebben op behoorlijk concrete symptomen. Zogenaamde 'gebedsgenezingen' zijn daar op gebaseerd. God kan niet genezen, de mens wel. De gedachtensprong van een placebo naar de wil van god is vrij makkelijk te maken.
|
Ik acht alles mogelijk. Een placebo effect bestaat simpelweg, maar in hoeverre genezing van innerlijke kracht of geloof (placebo) en in hoeverre van externe kracht afhankelijk is: ik heb geen idee.
|
Wie naief wil zijn mag dat, maar gebedsgenezers die de reguliere gezondheidszorg hinderen moeten achter de tralies verdwijnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
placebo-effect is echt onzin.
Als je niet gelooft kan je beter zeggen dat je het niet weet dan dat je ontkent dat God kan genezen. |
Als ik die reacties lees onder het bericht, erger ik me dood. Dat mensen zo dom en beperkt kunnen denken.
|
Citaat:
|
hoe kan jij daarover oordelen? Die spreker preekt door de Heilige Geest van God. En de christenen die ook de Heilige Geest hebben ervaren dat de Heilige Geest bevestigd wat die preker zegt.
God stelt namelijk bepaalde mensen aan als voorganger van een gemeente om de mensen te onderwijzen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap je btw even niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het spreekt allemaal gebedsgenezing tegen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Prima als mensen bidden om iemand te genezen. Het wordt echter gevaarlijk als het de wetenschappelijke/bewezen medicatie in de weg loopt. Bijvoorbeeld wanneer een patiënt van zijn gelovige familieleden geen bepaalde medicaties mag krijgen omdat ze iets brabbelen over gods wil. Ze zijn overtuigt dat god hem wel zal genezen en zo niet; dan 'heeft hij het zo gewild'.
Bidden prima, maar sta er niet de medicatie/genezing mee in de weg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ah...dus andere moeten wel argumenten geven...maar jij niet.. en uiteindelijk heb jij gelijk? dus zo werkt dat... |
Citaat:
Ik kan me er in vinden dat geloof in god niet volledig beargumenteerd kan zijn, omdat je god nooit kunt zien. Maar je zult toch enigszins moeten beredeneren waarom je zo stellig ergens van overtuigd bent. Je hebt toch een eigen mening? Leg dan ook uit hoe je daaraan komt. Volg niet de meute door zo'n houding te hebben van: er zijn toch geen argumenten voor mijn geloof, dus ik hoef niet meer kritisch na te denken. |
Citaat:
|
Citaat:
of om het korter te zeggen: "dat is zo, want dat laat zich nietg bewijzen" is geen geldig argument. :) |
Gebedsgenezingen werken niet, dat kun je vrij eenvoudig via een wetenschappelijk experiment nagaan.
|
Ik heb die documentaire gezien en ik heb vol ongeloof zitten kijken. Die arts was trouwens ook helemaal gek. Hij had meer moeten doen, of in ieder geval moeten proberen meer overtuigender over te komen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik geloof dat gebedsgenezers mensen kunnen helpen om te genezen.
Ik bedoel Jezus zelf was ook een gebedsgenezer. Ik geloof ook dat sommige mensen bepaalde krachten bezitten of zichzelf deze op de één of andere manier aanleren wat mensen kan helpen te genezen of bepaalde negativiteit weg te nemen. Het gebeurt alleen vaak in verschillende vormen, de een doet aan handoplegging en de ander aan daadwerkelijke gebedsgenezing en de één noemt het universele positieve energie en de ander haalt zijn krachtbron uit zichzelf met behulp van God. Ik heb zelf positieve ervaringen hiermee, maar ik vind inderdaad dat mensen nooit alleen op gebedsgenezing of alternatieve helingswijzen mogen vertrouwen, want ik denk dat het juist heel goed te combineren is met de reguliere gezondheidszorg. Het is in ieder geval heel stom en gevaarlijk als iemand kanker heeft en zich alleen wendt tot gebedsgenzers en een macrobiotische levensstijl of zo en hier al het vertrouwen in stopt in de hoop zo te genezen. |
Citaat:
1 omdat de genezende werking van het lichaam zelf niet vast staat. 2. Omdat je niet weet of God zin heeft om iemand te genezen. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40. |