![]() |
water koken
Wie kan van deze vraag een uitwerking maken?? bedankt alvast!!(Y)
Op een kookplaat van 1200 W staat een pan met 2 liter water, van 16 graden. Rendament van het kookplaatje ( met pan) is 70 %. A= Na hoeveel tijd begint het water te koken? B= Na hoeveel tijd verdampt het water? |
1200 Watt * 70% = 840 Watt effectief.
Om al het water een temperatuur van 100° te doen bereiken is Q = m*c*∆T = (2*0,998)*4,18*103*(100°-16°) = 701 kJ. (Die 0,998 slaat op de dichtheid van water: 0,998 kg per liter. Die 4,18 kJ kan je ook in BINAS vinden.) W = J/s s = J/W -> reken het antwoord maar uit. De verdampingwarmte van water is 2,26*106 J/kg (BINAS). Voor (2*0,998) kg is dus (2*0,998)*2,26*106 = 4,5*106 J nodig. De extra tijd die nodig is om al het water te verdampen wordt weer gegeven door s = J/W, waarbij J nu een ander getal is. |
heey bedankt. maar wat is nu het antwoord dan en de formule die er bij hoort?
|
Het moet er wel bijgezegd worden dat dit alleen geldt onder standaarddruk.
|
Citaat:
De formule die er bij hoort: Q = m*c*∆T Warmte(verschil) = massa*soortelijke warmte*temperatuurverschil. De eenheid van soortelijke warmte is J/(kg*K). De eenheid van warmte is J (het is een energiesoort). Verder is belangrijk: rendement = effectieve energie / totale energie. |
dus dit zouden de antwoorden dan moeten zijn?:
A= 701/840= na 0,82 sec B= 4,5x16^6/ 840 = 5357 |
kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb?
|
mathfreak jij bent een slimme jongen, kan jij mij er mee helpen???
|
Citaat:
|
Citaat:
maar mathfreak is de wiskunde-expert op dit forum dat dat zal vast wel lukken/gelukt zijn ;) |
Weet iemand waarom als water kookt de temperatuur boven 100 graden ligt, zal dit een onnauwkeurige thermometer zijn?
Alvast bedankt.Jimmy Yang Live free or die hard!:D |
Hij is dan bezig met verdampen, maar dat gaat natuurlijk niet in 1 keer :P
|
open maar een nieuw topic, dit is wel een beetje een grote up.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57. |