Citaat:
p-chez schreef op 08-07-2005 @ 02:09 :
Zoals ILUsion al zei, dergelijke handelingen kun je best in Photoshop doen. Met Actions of Handelingen. Moet je de help maar ff checken: het komt er iig op neer dat je bepaalde handelingen kunt voorprogrammeren die photoshop vervolgens met 1 druk op de knop afloopt.
Hoe lang het duurt ligt puur aan welke handelingen je naast verkleinen nog wilt. Als het alleen verkleinen naar 60% is en Opslaan (72dpi JPEG), duurt 't niet zo lang.
(Het wordt anders als het gaat om foto's van 3000x2000px op 300dpi en die opslaan als TIFF...)
|
Voor de Photoshop-gebruikers is die methode het makkelijkst omdat als je deftig kan werken met het programma (en ik bedoel niet dat ik daar verschrikkelijk goed in ben, maar gewoon dat ik wel een beetje omkan met PS) is het gewoon veel handiger omdat je zowat elke handeling in PS kunt automatiseren. Bij oudere versies is dit volgens mij zeker aan te raden om te proberen. De nieuwere versies (versie 7, CS en CS2 vooral, vind ik) zijn zeer log, maar je blijft het voordeel behouden dat je PS makkelijk kunt aanleren wat hij moet doen en dat is waar andere programma's vaak niet zo goed in zijn. De batch laten lopen duurt overal wel enige tijd, maar PS heeft hier in de nieuwste versies het nadeel dat het op gewone pc's vrij traag is (is natuurlijk persoonlijk of je het als traag ervaart), hij is technisch gezien niet trager dan in manuele modus.
Ik denk er ineens ook aan dat er nog 2 programma's zijn die gelijkaardige dingen wel kunnen, maar ze zijn iets moeilijker om te leren. Ik heb het hier over GD en ImageMagick die op webservers gebruikt worden om afbeeldingen te verwerken, als je wat PHP kent is dat misschien ook nog een optie :p
|