Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Imaging] Meerdere foto's snel verkleinen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1220427)

Mortischa 04-07-2005 16:41

meerdere foto's in een keer verkleinen

Wie kan mij uitleggen hoe ik met photoshop 600 foto's ong 60% kan verkleinen in een keer?

Triloxigen 04-07-2005 16:42

Is niet mogelijk met Photoshop, is het ook niet echt voor bedoeld.
Als je alle foto's een vaste grote wilt geven is Microsoft PowerToy ImageResizer een erg goed programma.
Alleen deze kan alleen alle foto's 1 grote geven (of je selecteert ze per groep).

I-brahimovic 04-07-2005 17:36

Irfanview natuurlijk

Photoshop kan het geloof ik wel, maar ik zou niet weten hoe :bloos:

Mois 04-07-2005 19:32

Photoshop zou ik -net als ********** al zegt- maar niet doen. Dan loopt je pc hartstikke vast! Photoshop is gemaakt om foto's te bewerken en design-dingen mee te doen.

TIP:
http://zdnet.nl/downloads.cfm?id=32368

mrboot 04-07-2005 20:46

Citaat:

I-brahimovic schreef op 04-07-2005 @ 18:36 :
Irfanview natuurlijk

ILUsion 04-07-2005 22:43

Citaat:

********** schreef op 04-07-2005 @ 17:42 :
Is niet mogelijk met Photoshop, is het ook niet echt voor bedoeld.
Als je alle foto's een vaste grote wilt geven is Microsoft PowerToy ImageResizer een erg goed programma.
Alleen deze kan alleen alle foto's 1 grote geven (of je selecteert ze per groep).

Is wel mogelijk met PhotoShop, hoor. Gaat vrij makkelijk als je kan werken met PS tenminste, maar Photoshop is de laatste versies wat zwaar geworden om honderden foto's zo te bewerken. Kijk maar in de help naar 'batch' en 'actions' en je zal het wel vinden. Je kan er trouwens veel meer mee dan enkel wat resizen :)

Als je de foto's wilt resizen voor een foto-album op het net: JAlbum :)

p-chez 08-07-2005 01:09

Zoals ILUsion al zei, dergelijke handelingen kun je best in Photoshop doen. Met Actions of Handelingen. Moet je de help maar ff checken: het komt er iig op neer dat je bepaalde handelingen kunt voorprogrammeren die photoshop vervolgens met 1 druk op de knop afloopt.

Hoe lang het duurt ligt puur aan welke handelingen je naast verkleinen nog wilt. Als het alleen verkleinen naar 60% is en Opslaan (72dpi JPEG), duurt 't niet zo lang.
(Het wordt anders als het gaat om foto's van 3000x2000px op 300dpi en die opslaan als TIFF...)

Martin 08-07-2005 06:31

Gebruik zelf de powertoy van Microsoft, ideaal programmaatje!

ILUsion 08-07-2005 12:50

Citaat:

p-chez schreef op 08-07-2005 @ 02:09 :
Zoals ILUsion al zei, dergelijke handelingen kun je best in Photoshop doen. Met Actions of Handelingen. Moet je de help maar ff checken: het komt er iig op neer dat je bepaalde handelingen kunt voorprogrammeren die photoshop vervolgens met 1 druk op de knop afloopt.

Hoe lang het duurt ligt puur aan welke handelingen je naast verkleinen nog wilt. Als het alleen verkleinen naar 60% is en Opslaan (72dpi JPEG), duurt 't niet zo lang.
(Het wordt anders als het gaat om foto's van 3000x2000px op 300dpi en die opslaan als TIFF...)

Voor de Photoshop-gebruikers is die methode het makkelijkst omdat als je deftig kan werken met het programma (en ik bedoel niet dat ik daar verschrikkelijk goed in ben, maar gewoon dat ik wel een beetje omkan met PS) is het gewoon veel handiger omdat je zowat elke handeling in PS kunt automatiseren. Bij oudere versies is dit volgens mij zeker aan te raden om te proberen. De nieuwere versies (versie 7, CS en CS2 vooral, vind ik) zijn zeer log, maar je blijft het voordeel behouden dat je PS makkelijk kunt aanleren wat hij moet doen en dat is waar andere programma's vaak niet zo goed in zijn. De batch laten lopen duurt overal wel enige tijd, maar PS heeft hier in de nieuwste versies het nadeel dat het op gewone pc's vrij traag is (is natuurlijk persoonlijk of je het als traag ervaart), hij is technisch gezien niet trager dan in manuele modus.

Ik denk er ineens ook aan dat er nog 2 programma's zijn die gelijkaardige dingen wel kunnen, maar ze zijn iets moeilijker om te leren. Ik heb het hier over GD en ImageMagick die op webservers gebruikt worden om afbeeldingen te verwerken, als je wat PHP kent is dat misschien ook nog een optie :p

ChateauDenise 08-07-2005 14:27

Citaat:

I-brahimovic schreef op 04-07-2005 @ 18:36 :
Irfanview natuurlijk

roman 08-07-2005 17:25

of fireworks van macromedia de gekste!!! die heeft een makkelijker batch menuutje dan photoshop .... je kunt een trial downloaden van de macromedia site...

ILUsion 09-07-2005 00:10

Citaat:

roman schreef op 08-07-2005 @ 18:25 :
of fireworks van macromedia de gekste!!! die heeft een makkelijker batch menuutje dan photoshop .... je kunt een trial downloaden van de macromedia site...
Tja, ieder zijn ding, maar zelf vind ik PhotoShop juist iets handiger werken dan FireWorks als het op foto's aankomt. De batchfunctie van PS vind ik gewoon de top als je kunt werken met Actions (en dat is eigenlijk niet zo moeilijk als je Ps zelf wat onder de knie hebt). Van PS valt trouwens ook een trial van het net te halen, maar enkel daarvoor die grote programma's downloaden is wat veel werk, lijkt me.

Als je al eentje hebt: gewoon mee proberen, als je nog geen hebt met bovenstaande tooltjes (die anderen gegevens hebben) proberen,die zijn vaak niet zo zwaar maar bieden dus ook minder mogelijkheden.

Rieno 09-07-2005 02:41

powertoy (y) enige nadeel is dat de kwaliteit ook automatisch naar beneden wordt gehaald...

p-chez 11-07-2005 15:00

Citaat:

Rieno schreef op 09-07-2005 @ 03:41 :
powertoy (y) enige nadeel is dat de kwaliteit ook automatisch naar beneden wordt gehaald...
Dat is geen nadeel, dat is onacceptabel.

dragonstorm 11-07-2005 15:28

ImageMagick

#mogrify -resize 640x480 *.png

of iets in die trant :)

Blenderhead 08-10-2006 14:07

Sorry voor de up maar ik kom er niet uit. Heb Irfanview maar kan de optie om meerdere foto's te verkleinen niet vinden. Hints?

freyk 08-10-2006 14:15

Citaat:

Blenderhead schreef op 08-10-2006 @ 15:07 :
Sorry voor de up maar ik kom er niet uit. Heb Irfanview maar kan de optie om meerdere foto's te verkleinen niet vinden. Hints?
:nono:
je kon beter een ff beter zoeken, en/of een nieuwe topic aanmaken.

Gelukkig kan ik eindelijk iemand helpen met mijn post :)
Citaat:

freyk schreef op 07-10-2006 @ 19:28 :
Bij irfanview is dat niet nodig,..en hier vind je een video handleiding :)

Blenderhead 08-10-2006 14:28

thanks

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.