![]() |
Duits - naamvallen
weet iemand een ezelsbruggetje voor die @*#@)*$&@#)*$ naamvallen?
|
Die is er niet. Ik herhaal gewoon de rijtjes van boven naar beneden.
der-des-dem-den-die-der-der-die-das-des-dem-das-die-der-dem-die |
Om de rijtjes te leren of om ze toe te passen?
Rijtjes moet je gewoon leren, daar is niet een echt ezelsbruggetje voor, helaas. Code:
m v o mv Om ze toe te passen vind ik 'wie, van de, aan wie, wat, wanneer, es gibt' altijd wel handig. WIE = 1 VAN DE = 2 AAN wie = 3 WAT, WANNEER en ES GIBT = 4 Zinnetje 'wie van de aan wie wat wanneer es gibt' moet je ook gewoon leren. [Dit bericht is aangepast door Leonoor (15-10-2001).] [Dit bericht is aangepast door Leonoor (20-10-2001).] |
de voorzetsels in rijtjes helpt ook. Mijn leraar heeft ze er destijds ingedrild. Niet de prettigste manier, maar ik vergeet het nooit meer.
3de naamval: mit - nach - bei - seit - von - zu - aus - außer - gemäß - gegenüber 4de naamval: durch - für - ohne - um - bis - gegen - entlang 3/4: an - auf - in - unter - über - neben - vor - hinter - zwischen regel van keuzevoorzetsels: 3de naamval als de zin antwoord geeft op de vraag 'wo' of 'wann', 4de naamval als de zin antwoord geeft op de vraag 'wohin'. Voorbeeld: We rijden naar Zwitserland - Wir fahren in die Schweiz -> Wohin fahren wir? Het vliegtuig vliegt boven Zwitserland (blijft boven het gebied) - Das Flugzeug fliegt über der Schweiz -> Wo fliegt das Flugzeug? Kun je geen van de vragen stellen, is het figuurlijk bedoeld, dan krijgen auf en über (en soms an) de 4de en de andere voorzetsels de derde naamval. |
Citaat:
bij derde naamval meervoud moet he tniet 'deM' zijn maar 'deN', 'tweepoot' dus. Dit weet ik echt 100% zeker! Het correcte rijtje: Code:
m v o mv |
Ik mag lekker de COACH (staat ALLES in) overal bijhouden hehehe
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Citaat:
ik heb nog een tip voor de 2e naamval. bijna alle woorden die eidigen op E of UNG zijn vrouwelijk. dus krijgen de 2e naamval. |
Citaat:
Die toch allemaal? |
Citaat:
|
-ik ook-> die Republik
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09. |