Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Telt een overgang van V4 naar V5 nou als VMBO-t diploma? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1224292)

Paranoide 09-07-2005 21:47

Telt een overgang van V4 naar V5 nou als VMBO-t diploma?

Als ik me niet vergis was het zelfs zo dat van V3 naar V4 telde als VMBO-t/MAVO, maar laatst zei iemand dat het niet zo was. En alhoewel het een enkel persoon was, en de rest allemaal luidkeels blijft verkondigen dat het wel telt, ben ik gaan twijfelen.

Weet iemand toevallig hoe 't zit?

Balance 09-07-2005 21:58

Je overgangsbewijs van 3 naar 4 vwo telt in zoverre als vmbo diploma dat je ermee naar een MBO mag. Dat klopt.

Maar als jij straks stopt met de MBO opleiding en je bij een baas solliciteert mag je niet zeggen dat je een VMBO diploma (of welk ander diploma) hebt. In dat opzichte staat dat overgangsbewijs dus niet gelijk aan 't diploma.

Paranoide 10-07-2005 00:47

Citaat:

Balance schreef op 09-07-2005 @ 21:58 :
Je overgangsbewijs van 3 naar 4 vwo telt in zoverre als vmbo diploma dat je ermee naar een MBO mag. Dat klopt.

Maar als jij straks stopt met de MBO opleiding en je bij een baas solliciteert mag je niet zeggen dat je een VMBO diploma (of welk ander diploma) hebt. In dat opzichte staat dat overgangsbewijs dus niet gelijk aan 't diploma.

Het ging me ook voornamelijk om het eerste, dat tweede nam ik sowieso al aan. :)

Evatjuhhhh 10-07-2005 11:29

Met een overgangsbewijs van 3havo naar 4 havo mag je ook naar het MBO :).

MJM 10-07-2005 13:46

Citaat:

Paranoide schreef op 09-07-2005 @ 21:47 :
Als ik me niet vergis was het zelfs zo dat van V3 naar V4 telde als VMBO-t/MAVO, maar laatst zei iemand dat het niet zo was. En alhoewel het een enkel persoon was, en de rest allemaal luidkeels blijft verkondigen dat het wel telt, ben ik gaan twijfelen.

Weet iemand toevallig hoe 't zit?

vraag het meneer Noorland...

nare man 10-07-2005 14:10

Zou je dan met een V-begin uiteindelijk willen afzakken naar VMBO? :s

Paranoide 11-07-2005 00:07

Citaat:

nare man schreef op 10-07-2005 @ 14:10 :
Nee, maar aangezien de school nogal tegenwerkte wat de overgang betreft, en mijn ouders hebben besloten dat ze mijn school niet meer betalen, zit er vrij weinig anders op. ;) Afgezien van een rechtzaak aanspannen tegen mijn ouders en van ze eisen dat ze me tot mijn 21ste onderhouden, wat ze als ik me niet vergis best wel moeten doen volgens de wet. Maar daar heb ik geen zin in. Dus, tja.

Daarbij wil ik graag naar de kunstacademie, waar je binnen kunt komen met een vmbo-t diploma. Mits je een toelatingsexamen doet. Nuja, dat examen zou ik makkelijk moeten halen met m'n algemene kennis en VWO-basis. En aangezien ik met m'n VWO-diploma ook naar de kunstacademie zou willen, maakt het voor mijn toekomst niet zo heel veel uit. Het ziet er sowieso kansloos uit, om zomaar alles op de kunst te zetten ;)

Maar 't blijft wel jammer.

@ MJM - Noorland is een poser. En jij zit ook op 't HWC, neem ik aan?

Vice 11-07-2005 02:21

Citaat:

Paranoide schreef op 11-07-2005 @ 00:07 :
Daarbij wil ik graag naar de kunstacademie, waar je binnen kunt komen met een vmbo-t diploma. Mits je een toelatingsexamen doet.
Nooit geweten. :s

Paranoide 12-07-2005 06:20

Citaat:

Vice schreef op 11-07-2005 @ 02:21 :
Nooit geweten. :s
http://www.bvo.ahk.nl :) En dan ergens bij toelatingseisen of iets in die richting.

VMBO-t niveau 4 staat er wel, maar ik geloof dat niveau 1 t/m 3 niet op gewone middelbare scholen is of iets dergelijks, dus dat zal wel goed zitten.

En ha, jij zou er dus ook heen kunnen. Doe maar (a) Da's gezellig.

T_ID 12-07-2005 10:32

Citaat:

nare man schreef op 10-07-2005 @ 14:10 :
Ik heb bij iemand vwo->havo->mavo->vbo->van school getrapt zien gebeuren, het kan altijd erger. :D

(overgangsbewijs van 5v telde trouwens als goed genoeg voor hbo, niet?)

Leonoor 12-07-2005 10:43

Citaat:

T_ID schreef op 12-07-2005 @ 10:32 :

(overgangsbewijs van 5v telde trouwens als goed genoeg voor hbo, niet?)

Nee. Om hbo te kunnen doen heb je gewoon een mbo niveau 4 of een havo diploma nodig. Heb je dat niet dan kun je wel een 21+ toelatingstest doen. (Er zijn volgens mij wel één of twee uitzonderingen, maar dat geldt dan meestal alleen als je gezakt bent, dan kun je toch beginnen met een vervolgopleiding en tegelijkertijd een aantal vakken van je vwo nog doen (maar dat moet je dan wel halen in één jaar om verder te mogen).)

Daantje_0705 12-07-2005 11:26

Citaat:

Leonoor schreef op 12-07-2005 @ 10:43 :
Nee. Om hbo te kunnen doen heb je gewoon een mbo niveau 4 of een havo diploma nodig. Heb je dat niet dan kun je wel een 21+ toelatingstest doen. (Er zijn volgens mij wel één of twee uitzonderingen, maar dat geldt dan meestal alleen als je gezakt bent, dan kun je toch beginnen met een vervolgopleiding en tegelijkertijd een aantal vakken van je vwo nog doen (maar dat moet je dan wel halen in één jaar om verder te mogen).)
Bij sommige HBO's kan je idd als je gezakt bent voor een paar vakken of een paar vereiste vakken mist die achterstand wegwerken gedurende je eerste jaar.

Leonoor 12-07-2005 11:32

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 12-07-2005 @ 11:26 :
Bij sommige HBO's kan je idd als je gezakt bent voor een paar vakken of een paar vereiste vakken mist die achterstand wegwerken gedurende je eerste jaar.
Maar dat is volgens mij niet als je een overgangsbewijs van 5 vwo hebt.

Daantje_0705 12-07-2005 11:35

Citaat:

Leonoor schreef op 12-07-2005 @ 11:32 :
Maar dat is volgens mij niet als je een overgangsbewijs van 5 vwo hebt.
Nee, dat geloof ik ook niet. Volgens mij moet je wel echt examen gedaan hebben voor havo of vwo.

Vice 12-07-2005 14:25

Citaat:

Paranoide schreef op 12-07-2005 @ 06:20 :
http://www.bvo.ahk.nl :) En dan ergens bij toelatingseisen of iets in die richting.

VMBO-t niveau 4 staat er wel, maar ik geloof dat niveau 1 t/m 3 niet op gewone middelbare scholen is of iets dergelijks, dus dat zal wel goed zitten.

En ha, jij zou er dus ook heen kunnen. Doe maar (a) Da's gezellig.

Lijkt mij best een leuke opleiding. Ik hoef nog maar 1 jaar mbo. Ben iedergeval van plan om naar een opendag te gaan.

brinta 12-07-2005 21:30

Citaat:

Paranoide schreef op 11-07-2005 @ 00:07 :
Daarbij wil ik graag naar de kunstacademie, waar je binnen kunt komen met een vmbo-t diploma. Mits je een toelatingsexamen doet. Nuja, dat examen zou ik makkelijk moeten halen met m'n algemene kennis en VWO-basis. En aangezien ik met m'n VWO-diploma ook naar de kunstacademie zou willen, maakt het voor mijn toekomst niet zo heel veel uit. Het ziet er sowieso kansloos uit, om zomaar alles op de kunst te zetten ;)

Maar 't blijft wel jammer.

@ MJM - Noorland is een poser. En jij zit ook op 't HWC, neem ik aan?

:eek: OMG ik herken veel...Wat een kutschool is dat HWC, als het slecht gaat is er niemand die je helpt. Ik heb vroeger op het HWC gezeten en mijn onderwijscarriere ging zo:
VWO 1
VWO2
VWO3
Mavo 4
MBO1 (mode)
jaar werk
jaar werk
Havo4 volwassenenonderwijs
toelatingsexamen (21plustest)-> hbo kunstacademie richting docent beeldende kunst en vormgeving
Nu heb ik dit eerste jaar hbo als een van de besten van mijn jaar afgerond...
Verder ben ik blij dat ik nu wel ben waar ik altijd wilde zijn, ga in sept. beginnen met de opleiding Beeldende Kunst aan de Haagse kunstacademie.

Voor jouw geruststelling: de 21+ test is niet al te moeilijk, dat red je wel, zeker als je je een beetje voorbereidt.

paco de taco 18-07-2005 14:40

je kan inderdaad naar een mbo opleiding met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of van 3 naar 4 vwo
maar het is ook vaak zo dat je 16 jaar of ouder moet zijn en dit is dan nog niet altijd het geval.

fractuur 18-07-2005 15:31

Geldt dat nog dan? Ik kan me herinneren dat er ooit zo'n regeling was voor mensen die waren gezakt voor het vwo, die konden dan een havo diploma halen. Een meisje die dit jaar gezakt is zei dat dát iig niet meer gold..

smaster 18-07-2005 15:39

jep volgens mij is et wel gewoon goed als je het overgangs bewijs heb

Dragon_Fly 19-07-2005 17:29

Citaat:

paco de taco schreef op 18-07-2005 @ 14:40 :
je kan inderdaad naar een mbo opleiding met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of van 3 naar 4 vwo
maar het is ook vaak zo dat je 16 jaar of ouder moet zijn en dit is dan nog niet altijd het geval.

Ik dacht dat dat alleen voor V3 naar V4 geldde.. :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.