![]() |
[Notebook aanschaf] ideeën, merken, etc?
Weer een aankomend studentje die per sé een notebook wil en in de afgelopen week een beetje gek geworden is van alle mogelijke opties etc. =).
Mijn budget: 850 euro Notebook zal ik gebruiken voor: 'gewone gebruik' (tekstverwerken, mailen, internet), draadloos internet, dvd's kijken, spellen spelen (redelijk grote, Rtc3, Sims2, etc). Ik wil daarom graag een laptop met ongeveer de volgende vereisten: - Processor: minimaal 1,5 GHz - Intern geheugen: minimaal 256 Mb - harddisk: minimaal 30GB - videokaart: minimaal 64 Mb - scherm van minimaal 15" (zeker geen breedbeeld, die vind ik irritant) - battery life van minimaal 2/2,5 uur - Li-ion batterij Nu heb ik een notebook gevonden die vermoedelijk wel aan mijn eisen voldoet, een MaxData 4000a (ongeveer 700 euro). Het is voor mij een compleet onbekend merk. Dus ik heb eigenlijk drie vragen: - Passen de notebookeisen bij hetgeen waarvoor ik het wil gebruiken? - Heeft iemand ervaring met MaxData (4000a)? - Zijn er wellicht nog tips om redelijk goedkope andere laptops te vinden met deze vereisten? [edit] de link van de MaxData op vergelijk.nl: http://www.vergelijk.nl/?pagetype=specs&p_id=19546 [/edit] |
Ik kan je nu al vertellen dat ze betere specs aanraden om spellen te kunnen spelen :o
|
Dat vreesde ik ook al.
Moet ook eerlijk toegeven dat mijn absolute favoriet nog steeds Pharaoh is, en dat die op de meeste pc's wel gedraaid kan worden. En bovendien is het denk ik wel goed voor me als ik niet alle spellen kan spelen :) (lang leve het studeren) |
Spellen spelen op een notebook is sowieso dom.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dan zou ik minimaal:
Processor: Dothan 1,5 gig 2 MB L2. Geheugen: 512, liefst 1024 3dkaart: 9700 Mobile/6600 Go/6800 Go/X800 Mobile/X700 mobile in die trand. Anders zit er fatsoenlijk gamen niet echt in. En natuurlijk een degelijk scherm. |
En een harddisk met minimaal 5400 TPM denk ik, die met 4200 toeren zijn over het algemeen erg traag.
|
dell inspiron 6000 vanaf 679 euro
Is dit niet wat? Voor welke studie heb je eigenlijk een laptop nodig? oh sorry is breedbeeld maar toch wel een oké laptopje |
Die dell inspiration 6000 was ook mijn nummer 1, totdat ik zag dat het een 15,4" scherm heeft, wat ik niet echt fantastisch vind.
Heb het nodig voor University College (politicologie/biomedische wetenschappen-kant). Maar niemand heeft ervaring met MaxData? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je een fatsoenlijke laptop koopt met dus een fatsoenlijke GPU, dan is er niks mis met 17,19,21 of hoger.
Breedbeeld resolutie is zeer fijn om te gamen :) Beter dan 1024 x 768. Heeft ook zijn voordelen, FSAA hoef je niet aan te zetten :), zie je toch niet. 1400x1200 is een fijne resolutie, voor een laptop. |
Iemand die ik ken heeft 17 inch en ik vind die verhoudingen van t beeld gewoon zo raar. Voornamelijk als je een internetpagina opent oogt dit nogal vreemd. Je hebt veel te veel ruimte om de pagina heen zitten. En ik vind het nergens goed voor. 15,4 inch werkt bij mij prima.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet alles zo hoog zetten is ook een optie.
|
Het probleem is niet alleen de hoge resolutie, maar ook de aspect ratio. Veel games kunnen alleen 4:3 instellen, en dat betekent dus altijd downsampling bij afwijkende resoluties die je bij breedbeeld hebt. Dat heb je ook in mindere mate bij 17" TFT schermen die 1280x1024 doen (dat is 5:4, niet 4:3). Sommige/veel spellen kunnen dan alleen 1280x960 instellen, wat betekent dat verticaal gedownsampled wordt.
|
Veel spellen, c.q de moderne kan je gewoon in breedbeeld resoluties spelen dus 14xx X 1xxx of hoger.
|
Ik ben er maar weinig tegengekomen die dat kunnen. :(
C&C Generals, Doom3 kunnen het niet. Half Life 2 bijvoorbeeld weer wel. Ik denk dat de meerderheid van de spellen van afgelopen 3 jaar het niet kan. En dat is toch knap lastig als je wilt gamen op je laptop of breedbeeld TFT. |
Ik heb toch maar een NEC Versa P550 via mn school geregeld. De prijs (rond de 1000 euro) is erg netjes, voor dat geld koop ik zelf niks beters :(/:)
|
Citaat:
Zal wel aan drivers liggen. |
Welk merk staat bekend om de hoogste batterijduur?
|
Citaat:
Je kunt ook een laptop kopen waar je twee accu's in kunt doen, maar dat loopt flink in de kosten. |
Turion of Pentium-M
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19. |