![]() |
De muur in Jeruzalem
Groen licht voor muur Jeruzalem
JERUZALEM De Israëlische regering heeft groen licht gegeven voor de bouw van een muur in Jeruzalem. De barrière moet Palestijnse zelfmoordterroristen uit de Westelijke Jordaanoever tegenhouden. De muur is erg omstreden, want daardoor worden 55.000 Palestijnse inwoners van Jeruzalem buitengesloten. Om onderwijs en gezondheidszorg te garanderen, wil de regering achter de muur nieuwe scholen en ziekenhuizen bouwen. Het hele centrum van Jeruzalem komt aan de Israëlische kant van de muur te liggen. Palestijnen zijn daar woedend over;ze beschouwen het oosten van het centrum als de hoofdstad van Palestina. Nos nieuws Dit zal gaan leiden tot weer een geweldsexplosie en dit keer zal het ook erg uit de hand Lopen ben ik bang. Ik denk ook dat de Israëlische regering uit is op escalatie met deze actie. Het wordt tijd dat de VN ingrijpen en daar een vredesmacht stationeren. Wat vind je van deze actie van Israël? Goed of niet goed? |
Als ze het vredesproces de nek om willen draaien moeten ze vooral een Berlijnse muur in Jeruzalem neer willen zetten...Blijkbaar hebben de haviken het weer voor het zeggen.
|
Dat probleem kan ook al niet meer opgelost worden door vanaf de zijlijn toe te kijken in de hoop dat de twee partijen het zelf oplossen. De VN moet daar nu gaan ingrijpen. Israël ontwapenen en een vredesmacht neer zetten.
|
Hilarisch hoe het daar gaat.
|
Citaat:
Het zou de VN trouwens ook niet lukken, het leger van Israël behoort tot de sterkste ter wereld en het is een publiek geheim dat ze kernwapens hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is een chronisch conflict, dat steeds weer oplaait doordat ereen of ander heethoofd opstaat. Diplomatie lijkt me dan toch echt de beste oplossing. Ontwapening en een vredesmacht drijft de zaken alleen maar nog meer op de spits. Bovendien zullen beide partijen met minder dan een volledige overwinning niet tevreden zijn, dus zolang dit conflict nog zo vers aan de gang is heeft de VN interventie geen zin.
|
Citaat:
|
Citaat:
En op zich zie ik de logica achter de muur op zich, maar ik had het idee dat Jerusalem nu niet echt een hotspot van aanslagen was, dat kwam hoofdzakelijk uit de gazastrook zetten. Ik denk niet dat het pleidooi van terroristen stoppen in Jerusalem ook op gaat. En ach, hoe meer van dit soort acties hoe meer aanhang de ultra-orthodoxen en ultra-religieuzen in de Israelische politiek zullen verliezen, dus wat dat betreft moeten ze vooral met dit soort plannen blijven komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als er al ontwapend wordt dan beide kanten.
|
Citaat:
Het zijn niet de palestijnen die met geweld een muur lopen te bouwen. het zijn niet de Palestijnen die met geweld een land bezetten. En wat zou jij dan in die situatie doen? zou je gezellig een kopje koffie drinken met de personen die jouw familie uitgeroeid hebben en je huis met de grond gelijk gemaakt hebben? ik dacht het niet. |
Citaat:
Daar gaat geen enkele ongefundeerde oneliner van je iets aan veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
en BTW, ze zijn ook het slachtoffer van het kanker van deze wereld. Hadden ze de middelen maar. Dan was er tenminste gerechtigheid.
|
En ja hoor...
|
Beetje simpel geredeneerd he?
Gaan we dan ook gelijk de engelsen de schuld ervan geven? |
Citaat:
|
Citaat:
Heb ik dat niet eerder gehoord? :zwoesj: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is natuurlijk dikke onzin geweest om een autochtone bevolking die er al honderden jaartjes zo leefde te verdrijven voor een stel europeanen die met de boot kwamen en toevallig in hun heilige boekje een idioot verhaal hadden staan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het kanker is fout, ongeacht de context.
gekanker, dat is wel onzijdig, en dat is wat jij doet op israel, wat ze ook doen. De Israelische wapenindustrie is overigens redelijk zelfvoorzienend. Ze maken onder andere Uzi's, ook een zeer sucesvol exportartikel. |
Citaat:
|
Citaat:
De grondstoffen daarvoor moeten wel geimporteerd worden. Stopt de export dus naar israel van die grondstoffen. Dan kunnen ze ook geen wapens meer maken. |
Citaat:
|
Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp ipv zielig geneuzel :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Welja, een handelsembargo. Dat kan er ook wel weer bij. Weet je zeker dat je ze niet meteen in zee wilt drijven? |
Citaat:
|
Citaat:
een handelsembargo voor wapens en grondstoffen waarmee wapens vervaardigd kunnen worden zou geen slecht idee zijn. Er zijn nog genoeg andere producten waarin er gezond gehandeld kan worden met Israel. |
Citaat:
Fijn hè? Dat hokjes denken en denigreren? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:)
|
Citaat:
|