Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Prog] VB: getallen in een variabele (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1225317)

namnatulco 11-07-2005 13:45

[vb] getallen in een variabele

ik wil getallen (die de gebruiker van mijn programma invoert in een textvak) in mijn variabele doen, maar dit kan om een of andere misterieuze manier niet.
ik heb het op deze mainer geprobeerd:
Code:

dim a as long
------------------
private sub command1_click()
while a = text1.text
a = a + text2.text
end sub

ligt het eraan dat een long helemaal geen decimale getallen kaan hebben, zoals ik dacht (meestal is dit het probleem)

runtime error 13:
type mismatch

meeer info later, ik moet snel gaan ;)

eddie 11-07-2005 14:05

long <> string

namnatulco 11-07-2005 14:25

Citaat:

eddie schreef op 11-07-2005 @ 15:05 :
long <> string
ja dat snap ik, maar je kan niet rekenen met een string ofwel?

eddie 11-07-2005 15:04

Citaat:

namnatulco schreef op 11-07-2005 @ 15:25 :
ja dat snap ik, maar je kan niet rekenen met een string ofwel?
wel. String + string: 'a' + 'b' = 'ab'. In sommige talen dan.

Probeer van de string een int (oid) te maken.

fosje 11-07-2005 16:24

Code:

a = Val(text1.text)
a = a + Val(text2.text)

Als er rotzooi in het vak staat als tekst, leestekens e.d. krijg je een 0 van de functie 'Val()' terug en geen error.

namnatulco 11-07-2005 17:27

Citaat:

fosje schreef op 11-07-2005 @ 17:24 :
Code:

a = Val(text1.text)
a = a + Val(text2.text)

Als er rotzooi in het vak staat als tekst, leestekens e.d. krijg je een 0 van de functie 'Val()' terug en geen error.

bedankt voor je hulp :)

eddie 11-07-2005 18:09

Citaat:

fosje schreef op 11-07-2005 @ 17:24 :
Code:

a = Val(text1.text)
a = a + Val(text2.text)

Ik wou het hem zelf laten uitzoeken...
Met alles voorgekauwd krijgen kom je er nooit

fosje 11-07-2005 20:20

jah je kan hem heel de help laten doorlezen of google afzoeken naar een ander forum maar voor zo'n klein dingetje vindt ik het toch wat handiger om het ff te vertellen en dat je mensen bij 'echte' problemen stimuleert om eens creatief te zijn.

namnatulco 11-07-2005 22:08

Citaat:

fosje schreef op 11-07-2005 @ 21:20 :
jah je kan hem heel de help laten doorlezen of google afzoeken naar een ander forum maar voor zo'n klein dingetje vindt ik het toch wat handiger om het ff te vertellen en dat je mensen bij 'echte' problemen stimuleert om eens creatief te zijn.
hm mijn help werkt niet :s ik moet zo'n gedoe van 1GB+ installeren waar ik dus mooi geen zin in heb, en dat ik bovendien niet eens heb

edit:
dit werkt trouwens wel:
text3.text = text1.text + text2.text

ik zou aannemen door wat eddie zei ( strings optellen: "a" + "b"="ab")
datie de getallen gewoon achter elkaar zou plaatsen, maar dat ios niet zo, is dit gewoon inconcequent(hoe schijf je dat :confused: ) of is hier een bepaalde reden voor?

ILUsion 11-07-2005 23:10

Citaat:

namnatulco schreef op 11-07-2005 @ 23:08 :
hm mijn help werkt niet :s ik moet zo'n gedoe van 1GB+ installeren waar ik dus mooi geen zin in heb, en dat ik bovendien niet eens heb

edit:
dit werkt trouwens wel:
text3.text = text1.text + text2.text

ik zou aannemen door wat eddie zei ( strings optellen: "a" + "b"="ab")
datie de getallen gewoon achter elkaar zou plaatsen, maar dat ios niet zo, is dit gewoon inconcequent(hoe schijf je dat :confused: ) of is hier een bepaalde reden voor?

In Pascal en dialecten daarvan is het in ieder geval zo dat:
Code:

'a' + 'b' = 'ab'
In VB weet ik niet direct hoe het zit, maar ik vermoed dat het ook gewoon een "concatenation"/"aaneenschakeling" van de strings tot gevolg zou moeten hebben. Maar met mijn ervaring in QBasic weet ik nog wel dat je bij QBasic minder moest converteren tussen de types en bij Object Pascal is dat juist wel het geval. Ik gok dat in VB ook conversie nodig is om zeker te zijn van je resultaten.

Ik zou je echter wel aanraden om de help te installeren, bij Delphi is dat tenminste een onontbeerlijke bron aan informatie. Maar voor VB zal er misschien nog wel veel te vinden zijn op MSDN (Microsoft Developer Network)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.