Citaat:
Danique schreef op 19-07-2005 @ 23:54 :
Ik neem elke dag een Vitamine B12 pil en een Multivit pil. Meer voor de zekerheid, omdat ik vegetarisch eet en ook vaak zonder geld zit en dus niet elke dag verse groenten en fruit kan eten. Soms gewoon pasta met tomatensaus en kaas, verder niks. Daarbij heb ik me een tijdje zwak gevoeld en werd snel vermoeid, en ik vermoedde dat het door gebrek aan ijzer en vitB12 kwam, dus nu slik ik maar die pillen en het helpt wel moet ik zeggen. Ik vind niet dat die pillen slecht zijn, maar alleen die pillen en verder niks voedzaams is ongezond. Je moet wel verse dingen binnekrijgen, niet alleen gedroogde zooi en genetisch gemaakte vitaminen.
|
Zeer verstandig om B12 supplementen te nemen.
Het is belangrijk om je te realiseren dat de wetenschap er nog niet uit is mbt B12...
Symptonen B12-tekort
Citaat:
These may include physical symptoms such as the inability to walk, tremors, weakness, fatigue, diarrhea, fever, upper respiratory infections, impotence, infertility, anemia as well as neurological symptoms such as depression, anxiety, panic attacks, hyperactive reflexes, numbness and tingling in the hands and feet, impaired memory, and paranoid delusions.
|
Als je twijfelt doe je er verstandig aan een test laten doen. IJzer checken kan via bloedprikken (kun je combineren met een andere test; zo heb ik 't samen met STD test gedaan), B12 kan al dmv urine-test hoewel die niet waterdicht is!
Je hebt iig geen vlees oid
nodig voor B12 itt wat Voedingcentrum ons doet laat geloven bovendien is hun informatie op dit vlak beperkt (Voedingcentrum <-> overheid (CDAVVD) <-> meat & diary industry). Ook heb je geen supplementen
nodig voor B12 omdat je het ook op andere manieren binnen kunt krijgen. Het is
aan te raden om supplementen te nemen maar daarmee los je het niet per definitie (gericht) op want je moet op de hoeveelheden letten en letten in hoeverre 't wordt opgenomen. Sommige supplementen zijn ook niet vegan, of niet goed icm roken.
Interessant leesvoer (niet
al te ingewikkeld) over de werking van B12, uit welke voeding je het uit kunt halen, enz:
http://www.rawbc.org/articles/B12.html. Als je vegetarier of omnivoor bent en melk drinkt heb je over het algemeen genoeg B12. Wanneer je als vegetarier melk drinkt en je hebt een B12-tekort dan is er iets anders aan de hand dan dat je te weinig B12 binnen krijgt. Waarschijnlijk
neemt je lichaam in dat geval B12 niet goed op! of heb je elders een tekort (bijv ijzer). Ander interessant punt is dat een gemiddelde, gezonde non-veggie/vegan (vleeseter/melkdrinker) meer dan genoeg B12 bezit. Meer dan
nodig. En je verliest maar 3 mg per dag.
Wat betreft eten waar B12 in zit
Citaat:
Other foods such as barley, malted syrup, sourdough bread, parsley, shitake mushrooms, tofu, and soybean paste, had some B-12 in them. Amazake rice, barley miso, miso, natto, rice miso, shoyu, tamari, umeboshi, and a variety of nuts, seeds and grains did not contain any elements or even any detectable B-12 analog. My study using the earlier gold standard test for B-12 active bacteria did show indeed that arame, dulse, kelp, kombu and wakame had significant human active B-12.
|
Allemaal Engelse termen. Sourdoush bread is bijv desem-brood. Zoals eerder al uitgelegt het is ook niet zo dat het alleen om B12 draait er zijn nl veel factoren die er voor kunnen zorgen een B12-tekort hebt.
Ook als non-veggie/vegan.
Citaat:
Many non-vegetarians also have a poor B-12 status because there are many factors that can cause B-12 deficiency. They include malabsorption or inadequate intake of protein or calories or B-12, radiation exposure, drugs, and a variety of toxins, paraminosalicylic acid, alcohol, pancreatic tumors, failure of the small intestine to contract and move food associated with bacterial overgrowth, oral contraceptives, fungal infections, liver and kidney disease, tobacco smoking and B-6 or iron deficiency.
|
Je poep en je neus bevat overigens ook bruikbare B12. Kan nog wel ff doorgaan maar 't staat ook gewoon in die URL :)
Eindconclusie van dat onderzoek (bedoelt voor vegans/raw-food eters)
Citaat:
For those who do not want to risk the eighty percent chance of becoming deficient, oral supplementation is the simplest way to avoid a B12 deficiency and elevated homocysteine levels
|
Mbt multivit pillen: vaak zit daar inderdaad chemische vitamine C in welke overigens ook bijv in "fruitrepen" voorkomt... een tabelletje met hoeveel mg vit C er in welke groente en fruit zit staat hier
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C van vitamine C kun je niet
teveel nemen zodat je jezelf vergiftigt, bij andere vitamines zoals A, B2, B6, D is dat wel het geval.