![]() |
Wat ik me nu al een tijdje afvraag hè
Nederland kampt met personeelstekorten in de zorg, gevolg, de wachtlijsten etc. Maar als je naar de studies kijkt wordt de instroom van studenten wel ernstig bepert door o.a. lotingen. Dan lijkt de oplossing toch simpel? Namelijk de capaciteiten uitbreiden op alle mogelijke manieren.
Waarom gebeurt dit niet gewoon? Dit gaat toch om mensenlevens. :rolleyes: |
Ben trouwens best wel trots op deze revelatie. :rolleyes: (y)
|
De betreffende studies zijn erg populair, daarom wordt er geloot. Het zal wel zo zijn dat men niet genoeg docenten heeft om veel meer studenten toe te laten. Doen ze dat wel en zijn er inderdaad te weinig docenten, dan krijg je een grote uitval of ondergekwalificeerd personeel. Op dat laatste zit ook niemand te wachten, lijkt me.
Was het maar zo simpel. Ik vind dat je te zwart/wit denkt. |
Twee woorden: Balkenende / Hoogervorst
|
tsja ze willen wel meer mensen opleiden, maar het mag niets kosten he.
|
Maar al die studenten hebben ook stageplaatsen nodig. Dat betekent dat een arts hen moet begeleiden. Dat kost tijd en dat betekent weer minder tijd voor de patiënten. Zoiets was het geloof ik :p
|
Citaat:
|
en voor HBO verpleegkunde is dacht ik geen loting
|
Als ze nu heel veel mensen toelaten om geneeskunde te studeren. Dan zitten we over 10 jaar weer met een overschot. Allemaal weer werkloze mensen en dat kost de staat waarschijnlijk meer geld, dan dat mensen op een wachtlijst moeten voor ze aan de beurt zijn bij een arts o.i.d.
Mja, Nederland :S |
Uitbreiding van capaciteiten kost nou eenmaal geld. Dat geld zelf hebben de hogescholen en universiteiten niet of besteden ze aan andere dingen. Tja, en de overheid wil de laatste jaren toch veel bezuinigen, dus van hun hoeft ook niet veel verwacht te worden in de vorm van een financiele bijdrage.
|
Bij personeelstekorten in de zorg gaat het niet om artsen, maar vooral om verpleegkundigen, ziekenverzorgers, verzorging in bejaardentehuizen en thuiszorgers. In die sectoren is er geen sprake van een overvloed aan mensen die daarvoor opgeleid willen worden. Sterker nog; het is nu verschrikkelijk moeilijk om als net afgestudeerd arts aan de bak te komen.
Afgezien van dat punt is het erg lastig om meer studieplekken voor artsen in opleiding te creeren. Geneeskunde is een van de duurste universitaire studies, het mag duidelijk zijn dat het financieel gezien niet mogelijk is om van de een op de andere dag meer mensen toe te laten op de opleidingen. |
(y) zeer goed topic, vind ik.
Begrijp ook niet helemaal waarom men het niet gewoon op de goeie manier aanpakt, maar ik zal er wel te weinig van weten om er zo snel over te oordelen zonder kennis van zaken. |
Citaat:
Ik hoorde trouwens een andere reden van iemand, dat de 'gevestigde personen' zélf willen dat de studies zo exclusief mogelijk blijven om hun positie en salaris veilig te stellen. Maar dat is meer conspiracy? :p Ik kan niet geloven dat het hier alleen een gebrek-aan-geld kwestie is. Dat kunnen ze gewoon niet maken. |
Heeft oa te maken met te weinig docenten (of hoe noem je die mensen op de universiteit), te weinig stageplaatsen en dat soort dingen. Er moet wel voldoende capaciteit zijn om mensen op te leiden en dat kost idd geld en de mensen moeten er dus ook wel zijn...ik denk dat het niet zo simpel werkt van 'te kort, dus meer mensen opleiden'. Daar komt iets meer bij kijken.
|
Citaat:
(Maar ik denk dus dat er meer dan alleen geen geld mee speelt (te weinig docenten, te weinig stageplaatsen, ...).) |
wat ik me nu al een tijdje afvraag he, waarom kunnen sommige mensen geen fatsoenlijke topictitels verzinnen ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15. |