Citaat:
poepdrol schreef op 13-07-2005 @ 07:34 :
1. Dat er een God of opperwezen of whatever is.
2. Dat het deel overgeleverd door de cultuur inderdaad klopt en hij er iets mee te maken heeft (dus de bijbel so to say lpus de heersende interpretatie)
Wat ik bedoel te zeggen is, stel dat God zo zou zijn: Hij zou deze wereld gemaakt hebben met alle wetmatigheden en de hele reutemeteut. Het leven zou vanzelf ontstaan vanwege deze wetmatigheden. Dan zou er inderdaad een veroorzaker zijn, maar hij zou zich niet MEER bemoeien met onze levens. Wij zouden slechts een gevolg zijn van de regeltjes die hij bedacht heeft (zjin architectuur so to say). En het is een FEIT dat hij op zijn minst wetmatigheden bedacht heeft ALS hij bestaat.
Er is op geen enkele manier BEWIJS dat de Bijbel of de Koran ECHT met een god is verbonden en waarom zou je dan daarin geloven? Dat is toch stom? En het lijkt me ook niet logisch want dan zou er zoiezo maar 1 godsdienst kunnen 'kloppen' en de rest is bullshit.
Het feit is dus, stel dat die cultuuroverlevering bij 1 godsdienst valide is: dan kloppen alle andere godsdiensten op deze wereld niet meer.
Waarom ben je Christen en niet Moslim? Of jood?
Er is geen argument om niet een ander geloof te hebben, behalve dat je ergens achter staat maar dat is niet het argument. Waarom ben je er achter gaan staan? Want er is nergens bewezen dat jouw godsdienst 'de juiste' is en het is nogal apart dat zoveel mensen voor een geloof kiezen zonder dat ze alle andere geloven kennen.
Misschien leer je als Christen allah ook wel kennen als je hem zoekt.
Ik vraag me dus af waarom gelovigen zou vast blijven houden aan regeltjes, terwijl dat eigenlijk ook een extra aanname is die gezien die diversiteit aan monotheistische godsdiensten nogal raar is om het gemakshalve nog niet eens over polytheistische godsdiensten te hebben waarbij de eerste aanname incorrect is.
|
1. mee eens, alleen zijn er natuurlijk wel aanwijzingen waarom je gelooft WAT je gelooft.
2. sommige religies hebben regels die mensen vrij maken en meer mogelijkheden geven.
andere religies hebben regels die als de draden van een spinnenweb werken. helaas zijn dat de "Moderne" monotheistische religies. Deze religies zijn "ontstaan" in het feodale tijdperk (middeleeuwen) en toen was het wel makkelijk als je tegen mensen kon zeggen god wil dat jij bij mijn land hoort en je moet daarom doen wat ik zeg.
dat is ook de hoofdreden waarom het katholieke ( christelijke) geloof altijd zo tegen hekserij geageert heeft.
hekserij bestond al ver voor de middeleeuwen .. maar er waren slechts enkelen die het echt in de praktijk brachten. Een van de "regels" van hekserij is bv dat je ZELF nadenkt.. en dat vonden de middeleeuwse heersers erg eng. en de wijsheid dat als iemand macht over jou heeft dat jij dan ook macht over hem hebt was helemaal iets wat niemand mocht weten.
wat mijn voorganger zegt . god is de enige waarheid kan je dus vertalen met, niet zeuren en doen wat wij ( de "edelen") willen of anders....
- hoor je bij de duivel en zetten we je op de brandstapel
- schoppen we je het land uit
- enz enz
stel je voor dat alle "boeren" zouden zeggen . koning je kan me de boom in ? wat overigens zeer terecht zou zijn geweest, gezien de manier waarop ze behandeld werden.
waarom ik geen christen , jood of moslim ben lijkt me dus duidelijk.
bovendien vind ik het idee van het goddelijke dat overal in zit en waar alles een klein stukje van is veel aannemelijker dan het verhaal van een god in de hemel die er op aast om de meeste mensen de verdoemenis in te sturen. de god en godin waar ik in geloof zitten zo niet in elkaar
|