![]() |
oudere kauw dingen leren
2 jaar terug heb ik een kauwtje gevonden. Deze kwam verzwakt in onze tuin zitten en toen hebben we hem gevoerd en verzorgd. Het was een tamme kauw en kan ook tamelijk praten. Ik schat dat hij ongeveer jaar of 3 oud is nu.
Kun je dit beest nog veel nieuwe dingen leren? Bijvoorbeeld nog meer woorden? Voor een vogel is hij namelijk bijzonder intelligent... echt ziek gewoon. En sinds dat wij hem hebben zit ie in een tamelijk groot voliere. Maar het liefst liet ik hem los (ik wil hem wel houden!!!), aangezien die beesten de eigenschap hebben om altijd terug te komen naar hun 'huisje'. Maar zou ik dat bij deze ook kunnen wagen? |
Niet dat ik je verder ergens kan helpen, want ik weet niks van kauwen af, afgezien van 't feit dat het toffe beesten zijn.. Maar - kunnen ze praten? Nooit geweten, wat kan 'ie dan zoal zeggen?
|
Ik heb vroeger ook een kauw gehad, deze kon niet praten en zat ook in een voliere. Ik heb op een dag het deurtje gewoon open laten staan, omdat ik hem niet gevangen wilde houden, toen is hij gewoon weggevlogen en heb ik hem nooit meer gezien. :s
|
Hij kan hele zinnen praten soms (en dan meerdere keren bijna het zelfde achter elkaar), helaas zijn bepaalde woorden nog niet helemaal duidelijk.
De duidelijke woorden die hij zoal kan zeggen zijn: Hallo, mama, weg, hij kan honden en poezen geluid na doen en doet geluiden van andere vogels na. Ook weet hij hoe hij sommige sloten kan openmaken, draadjes die hij los draait, en als ie probeert vrij te komen wacht ie bij het slot van de deur ipv bij je hand om je pikken. En als je bv een pinpas bij de kooi houd trekt ie het niet met vol geweld erin maar draait hem netjes rond en trekt hem dan gewoon door de tralies. Dus wel slim beestje :) |
Je zult iets meer met hem moeten oefenen, als hij 3 jaar is bestaat er nog wel een kans dat hij dingen bijleert, zeker als hij 'intelligent' is. Je zult wat meer geduld moeten hebben. Probeer vooral woorden zonder 'r' klanken.
|
Als je hem woordjes wilt leren is het niets anders dan die woorden vaak te herhalen, dan neemt hij/zij ze vanzelf in zich op. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58. |