![]() |
Emoties en wiskunde
de stukken in het donker blauw zijn later toegevoegd. (bij te veel toegevoegde info zal ik een nieuw stuk posten)
Er zijn een aantal basisemoties namelijk : · Boosheid (A) · Vreugde (B) · Verdriet (C) · Angst (D) · Afschuw (E) · Verassing (F) Andere emoties , moeten zoveel mogelijk in basisemoties worden opgesplitst.) - Verliefdheid (G) - jaloezie (H) De basisemoties van deze worden bij de andere basisemoties opgeteld, en uiteindelijk afgestemd op de goede schaal. Ook komen ze in deze vorm nog terug als de emotie jaloezie. Ik veronderstel niet dat jullie deze gedachten sprong snappen. Maar het in niet essentieel voor de theorie en kan dus overgeslagen worden. Maar in het echt zijn de emoties veel complexer en komen ze tegerlijkertijd voor in verschillende gradaties. Mijn idee was als volgt: je gaat emoties ontleden door de des betreffende emoties te nummeren. Zie tussen haakjes staande letter. En die te nummeren van 1 tot 4 1 = licht 2 = middelmatig 3 = heftig 4 = > extreem en overheersend (niet meer tegen te houden) Voorbeeld: Je wint bij een hockey wedstrijd , maar er word gezegd dat je slecht gespeelt hebt en geen motivatie heb. Je hebt echter ontzettend je best gedaan. De volgende emoties komen terug. Boosheid (A) -> door de valselijk beschuldiging Vreugde (B) -> omdat je gewonnen heb Verdriet (C) -> omdat ze niet snappen dat je best hebt gedaan Angst (D) -> dat het de volgende keer weer gebeurt Afschuw (E) -> niet echt Verassing (F) -> als je goed speelt , waarom zeggen ze dat dan Deze geeft je vervolgens een sterkte A heftig dus A3 B licht dus B1 C middelmatig C2 D licht D1 E niet F middelmatig F2 Dus je kan spreken van emotie A3B1C2D1F2 of verkort A3C2F2 Je uiteindelijke emotie is dus boosheid , verdriet en verrassing (verwarring). Maar blijheid en verdriet zijn tegenovergesteld dus je kan ook spreken van 2-1 = 1 waardoor het bij de vereenvoudiging ook weg valt. Dus je kan spreken van boosheid en verwarring wat uiteindelijk overblijft. Maar het probleem is als je dit bij jezelf doet dat je niet alle emoties zal herkennen. En dus niet bij een correct model kan komen. Ook vind ik niet dat je over een correcte emotie kan spreken als je zegt ik ben boos maar blij dat ik gewonnen heb. Dat is namelijk een leugen dan kan je naar mijn mening beter geen antwoord geven, of zeggen dat je het niet weet. Wat vinden jullie hiervan , of weten jullie een beter manier om emoties te begrijpen. Kortom ik kom er niet uit. ps. Als het hier niet thuis hoort verplaats het dan maar. |
De emoties zoals jaloersie en verliefdheid zijn dubbelvoudige emoties, emoties die uit meerdere dingen bestaan.
Ik kan er niet achter komen welke. Zou iemand me daar mee kunnen helpen? Lukt dat niet dan moet ik ze bij het standaar model toevoegen. Is er iets wat ingewikkelder is dan emoties? :s behalve mensen dan :p |
hmzz :D Interessant.. maar ik zou zo niet mijn emoties willen indelen. Elke emotie is denk ik uniek. En volgens jouw systeem zijn ze dat niet. En als je ze (wel uniek) volgens zo'n systeem wilt ordenen zou je dus oneindig grote schalen moeten maken qua gradaties, en dan nog een ellenlange lijst van emoties.. En je kijkt niet naar de oorzaak van de emotie, die lijkt me toch van belang is voor de aanpak/begrijpen..
En ik geloof dat je best boos en blij tegelijk kan zijn.. (ff wat geedit ;)) |
Klinkt misschien stom, maar er zit misschien wel wat in.
Ik denk dat het alleen erg grofweg is en dat er een hoop verandert zou kunnen worden, alsnog. Ik vind het wel lachen :D |
Citaat:
|
Citaat:
Slechts dat ze tegen strijdig zijn. Elkaar dus opheffen om tot overeen stemming te komen tot de uiteindelijke emotie. Je bent -1,5 en 1 maar je moet je uiteindelijke status bepalen dan ben je dus -0,5. Dit is natuurlijk qua emoties sterk vereenvoudig. + het feit dat je in het leven met meerdere situaties zit dan 1. Bijv je komt bij het schema uit op 2-woedend , 3- blij Je zal dan de dag doorkomen als 1-blij. (klopt natuurlijk niet helemaal ;) ) |
ze biologisch bekijken vind ik trouwens logischer
( "biolgogisch,... " :p ) wat niet wegneemt dat 'k dit wel boeiend vind :) |
Citaat:
althans, bereik je ergens anders op de wereld het gevoel van verliefdheid net zoals bij die ene persoon? (en daarbij bedoel ik niet alleen het gevoel in je buik dat je krijgt in een achtbaan). Net als het gevoel liefde, hoe zou je dat nou kunnen beschrijven, niet alleen met "blijheid" ofzo, anders liep iedereen wel constant met een giga-grijns op zn hoofd rond... |
Citaat:
Verliefdheid wordt oa. door hormonen bepaald , precies weet ik het niet en is ook nog niet bekend. In ieder geval heeft het met voortplantingsdrang te maken. Het geef je echter een blij gevoel. Maar ook weer negatieve gevoelens. Kortom verliefdheid is de ingewikkeldste emotie. |
Citaat:
|
Citaat:
je generaliseert zo wel denk ik :). Ik denk dat emoties naast elkaar kunnen voortleven, waarbij de een soms ff op de achtergrond is, maar aanwezig, en dan andersom. bv. je moeder is overleden, en je hebt een kind gekregen.. Hoe weet je nu of de twee emoties (verdriet/blij)je die van elkaar af kunt halen (en er misschien wel 'geen' emotie over blijft ) of dat ze naast elkaar bestaan.. (en nu moet ik van de pc af.. tot morgen! :) ) |
Citaat:
kortom jaloezie-> basisemoties kan wel basisemoties -> jaloezie niet. Kortom als we jaloezie G noemen dan kan dit gelden. G -> A + F maar A + f /= G Ik zal het toevoegen bij de emoties, met toevoeging dat het zoveel mogelijk afgesplitst moet worden in basisemoties. Dit zal ik met groen doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gemiddeld ben je dus neutraal. (als de emoties even sterk zijn) ps. denk wel dat jullie snappen dat ik steeds met mn emoties in de knoop kom. Zonder dit snap ik er helemaal niks van. Iemand hiermee tips? |
Is een stelling en bovendien mijn mening!
Bij onbegrip aan emoties krijg je de volgde vergelijking. Xx + Yy +....... ? :S (=onbegrip)-> Xx + Yy + ... + verwaring 1 tot 4 -> verwaring 1 tot 4 + angst 1 tot 4 of Xx + Yy +....... ? :S (=onbegrip)-> Xx + Yy + ... + verwaring 1 tot 4 -> onmacht tot reactie X =willekeurige emotie x= willekeurige getal -> is kan leiden tot In woorden emoties die je niet helemaal snapt en dus niet kan verwerken kunnen leiden tot verwarring. Dit kan omslaan tot verwarring tot angst en zelfs tot paniek. Ook kan je door je eigen emoties voor een bepaalde situatie niet te kennen, niet weten hoe je moet reageren. Dit is echter te compenseren door uit je hoofd geleerde feiten. |
kweetniet hoor maar is het niet makkelijker twee tegenovergestelde emoties meteen tegen elkaar weg te laten vallen. zoals ze ook bij temperatuur hebben gedaan?
zoiets als: emotie vreugdegraad: 1 = verdrietig 4 = vreugdevol verliefdheid zou ik eerder aangeven als een status die je emoties kan beinvloeden. bijvoorbeeld in pseudocode: als verliefdheid = waar, dan: { vreugdegraad * 2 boosheidsgraad / 2 } een stelsel van vergelijkingen over hoe die emoties elkaar beinvloeden zou natuurlijk ook een leuk idee zijn. helaas heb je weinig om mee te beginnen en zit je op los zand te bouwen. maar dan bedoel ik zoiets als: boosheid = x - c(vreugde) waarin x een variabele is en c een constante maar echt bereiken lukt alleen met statistische data, waarin liefst alles goed gedefinieerd is. |
Citaat:
Maar ik ga als ik de cursus van de relativiteitstheorie en begin kwantummechanica heb doorgewerkt, of genoeg van gekregen heb. In de bieb gegevens hierover zoeken. |
ehm cursus relativiteitstheorie & begin kwantummechanica? waar? toch niet op wetenschapsforum.nl zeker?
maar voor gegevens als deze is de bieb wellicht niet de beste plek... |
Citaat:
Mja heb ook een paar boeken thuis :) en heb ook nog google.nl. mja denk niet dat ik er veel van zal snappen, bezit eigelijk nog te weinig wiskunde en natuurkunde. De situatie is echter wel beter dan vorig jaar. Toen had ik nog nooit van een proton en een electron gehoord :o . maar feit is , ik moet altijd is te doen hebben om mij bezig te houden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46. |