![]() |
Engels Have got en have
Wanneer gebruik je nou I have en wanneer I've got.
|
Citaat:
|
Ik dacht dat het allebei mocht. Mijn engelse lerares zei altijd dat have got netter stond dan alleen have. Maar ik weet het niet zeker meer, is lang geleden.
|
Citaat:
Wel: I have got a shoe. I have a shoe. Niet: I have seen him. |
De geformuleerde regel is strikt genomen niet juist, dwz innerlijk tegenstrijdig, immers, ingeval van "I have got" is "have" evenzeer hulpwerkwoord, het "hoofdwerkwoord" is dan de voltooide vorm van "to get". ;) :D Letterlijke betekenis: "ik heb gekregen", waaruit volgt, dat nu geldt: "ik heb (in mijn bezit)".
|
Citaat:
*maar het staat je natuurlijk vrij om je kritiek naar de eindredacteur J.G. Zonnenberg te sturen :D* @cyntha: Het moet "lerares Engels" zijn. Een Engelse lerares is namelijk een lerares met de Engelse nationaliteit, en ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt. |
Citaat:
|
Citaat:
Want je zegt: als "have" als HOOFDWERKWOORD voorkomt, mag je het ALLEBEI (= 1. -> "I have x" EN 2. -> "I have got x") gebruiken. Dat is innerlijk tegenstrijdig, want in 2 is "have" hulpwerkwoord, dienend ter vorming van de voltooide tijd van "to get", zijnde alsdan het hoofdwerkwoord. :o Wat kennelijk bedoeld wordt is dat, wanneer de betekenis van enige "have-constructie" neerkomt op de betekenis van ons zelfstandige werkwoord "hebben" in de zin van een bezitsrelatie, wanneer dus in de Nederlandse vertaling "hebben" het hoofdwerkwoord zou (kunnen) zijn, dán zowel "have" als "have got" te gebruiken zijn. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is ingewikkelder dan wat hier staat. Have got is enkel in stative use en ook non habitual. Ofzoiets. Lang geleden.
|
Ik ben half engels en ik zou t echt niet weten, ik doe eigelijk t meeste gewoon op gevoel, net als in het Nederlands.
Ben niet zo goed in regeltjes uit mn hoofd leren :bloos: Als je een beetje gevoel voor de engelse taal krijgt leer je het vanzelf wel automatisch doen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58. |