![]() |
en na een côm-ma?
Waar zit je op, slaap je in, en poets je je tanden mee?
Die komma voor en, is die nou wel of niet op z'n plaats? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik weet niet of regels van interpunctie nu veranderd zijn? |
Mijn docente Nederlands gaf me een halve punt aftrek op mn cijfer, omdat ik een komma voor de "en" had gezet. Dus nooit een komma voor en plaatsen :nono:
|
Soms kan het best, maar in dit geval zou ik hem weglaten.
Ik kan zo snel geen voorbeeld bedenken wanneer het wél goed kan. |
Misschien in de volgende zin:
Deze vazen zijn beschikbaar in zwart en wit, rood en geel, blauw en groen, en blauw en paars. Dat maakt het iig wel wat duidelijker. Ik weet wel dat zo'n komma in het Engels wel kan. Daar heet het een Oxford Comma en het kan alleen maar op de bovenstaande manier worden gebruikt (als de delen van de opsomming uit meerdere woorden bestaan). |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Maar toch, je kunt volgens mij beter te weinig komma's zetten dan te veel. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
(Overigens ben ik erg voor streepjes ipv komma's in sommige gevallen. 'Hij liep langs de vrouw met de baard - die ze had laten groeien toen ze dertien was geworden - en wenste haar een goedendag.' bijvoorbeeld. Vind ik mooier met streepjes dan met komma's :) ) |
Ja, hè hè, ik bedoel niet dat je maar meteen komma's op voorhand moet weglaten als je het niet zeker weet. :p
Mijn docent Nederlands zei altijd dat er te veel komma's werden gezet, inmiddels zullen de regels van de interpunctie wel soepeler zijn gemaakt.. (*gromt*:p) Als ik 'omdat' (of een ander voegwoord) zie, weet ik dat er een nieuwe zin aankomt. Het is niet zo dat ik meteen door ga lezen als er geen komma. Maar bij 'omdat ik vandaag niet naar buiten ga, kan ik het huis gaan schoonmaken'. Die komma tussen 'ga' en 'kan' hoort er te staan. Ik vind streepjes ook wel leuk maar ik houd het toch bij zo min mogelijk komma's. :p Nu ga ik weer schoonmaken :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Omdat ik vandaag niet naar buiten ga kan ik het huis schoon maken De betekenis verandert niet, en de leesbaarheid is er ook niet echt minder op geworden. Als je hem hardop voorleest hoef je ook geen pauze te nemen tussen "ga" en "kan" om de zin te snappen. |
Bij 'en' kun je soms wel een komma plaatsen, maar het is niet echt gebruikelijk. In dit geval leest het zonder komma iets beter, je kunt die komma dus beter weglaten.
Bij zinnen met twee of meer lange hoofd- of bijzinnen met het nevenschikkend voegwoord 'en' kan het gebruik van een komma vóór 'en' handig zijn, omdat dat het geheel wat overzichtelijker maakt. Beginnende schrijvers doen er in mijn ogen goed aan de vuistregel aan te houden geen komma voor 'en' te plaatsen. |
De plaatsing van een komma na 'en' is in dit geval een kwestie van stijl. Vooraf: het is niet verboden om voor het voegwoord 'en' een komma te plaatsen (zie eerdere posts).
Verder is het dus een kwestie van stijl. Met andere woorden: welk effect wil je als schrijver teweegbrengen? In dit geval vind ik het op zijn plaats, omdat de komma hier een passende pauze inlast. Tot slot geldt hier nog dat we te maken hebben met zinsdelen, en niet alleen woorden. Om deze zinsdelen voor de lezer goed en duidelijk uit elkaar te houden, is het aanprijzenswaardig een komma tussen de delen te plaatsen - voegwoord of niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20. |