![]() |
Verbod op losse spullen in de auto ?!
Peijs verbiedt losse spullen in auto
AMSTERDAM - Om de veiligheid in auto's te verhogen mogen vanaf 1 januari 2006 losse spullen niet langer in een rijdend voertuig liggen. Paraplu's, stratenboeken en andere, bij een botsing of noodstop gevaarlijke, projectielen mogen niet meer in een personenauto rondslingeren. Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft deze maatregel laten vastleggen in het nieuwe voertuigreglement. Losliggende voorwerpen in de auto kunnen bij onverwachte bewegingen op de weg voor ernstig letsel zorgen. Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien. bron |
Terecht. Het levert ook alleen maar gevaar op.
En het komt de netheid in auto's ook wel ten goede. |
Lijkt me goed plan, maar om er nou regelgeving voor te maken lijkt me overdreven. Liever een campagne.
|
Ik vind een verbod ook wat overdreven. Ik vraag me dan ook af waar ze de grens trekken (gewicht? grootte? scherpte?).
|
Citaat:
|
Damn, dat is ZO'N bullshit... gaan ze nou ook al heerlijk big-brother bepalen wat ik in mijn auto laat liggen.
Flesje drinken onder de stoel of stratenplan onder de stoel zal niemand last van hebben. En je achterbank als vuilnisbelt gebruiken heeft ook niemand last van behalve jij zelf dus deze hele regeling is weer gewoon het gevolg van ministers die zich vervelen en dan nutteloze dingen verzinnen om de tijd te doden. En hoe willen ze dat gaan controleren en welke straffen komen er op overtredingen te staan? Of kunnen we de privacywetgeving gebruiken om deze wet meteen weer buitenspel te plaatsen? En hoe willen ze dat gaan controleren? Zie het al helemaal voor me. Heb je toevallig net FF een boekje of iets liggen op de bijrijdersstoel. Politiecontrole. "ja meneer, alles in orde behalve dat losse boekje op uw bijrijdersstoel. Dat gaat u dan 75 euro kosten" |
vast voor gelobbyd door de fabrikant van van die netjes achterop je stoel ofzo.
maar waar is een achterbak dan nog goed voor? bij ons is dat gewoon een ruimte achter de stoelen, zonder afscheiding oid. daar mag dan dus eigenlijk ook niks meer liggen? das absurd. |
Ironisch genoeg heeft dit kabinet zichzelf tot doel gesteld de Haagse regeldruk terug te dringen. Burgers zouden zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en niet betutteld moeten worden. Nou, Peijs draagt dat beleid wel met hart en ziel uit moet ik zeggen.
|
Weer eens de betutteling ten top. Prima dat er iets wordt gedaan als je een vuilnisbelt achterin je auto hebt liggen, maar sommige dingen moeten gewoon binnen handbereik liggen. Dit zal wel weer een regel worden waar niemand zich aan houdt en niemand zich druk over maakt.
|
handig voor de verzekeringen als schade werd veroorzaakt door los liggende spullen. Hoeven die ook weer minder uit te betalen, maar 'the man in blue' mogen bepalen wat wel en niet onder los liggende spullen hoort. Lijkt mij dus gewoon een naaitruc om een arrogante automobilist ff extra beet te pakken.
|
Nee!!! :(
|
Dit plan van Peijs gaat het overigens niet halen in de Tweede Kamer.
|
Als ik planken los in mijn auto vervoer, hoop ik inderdaad altijd maar we dat er onderweg niks gebeurt, want anders word ik onthoofd. Maar de achterbank is juist zo ideaal voor het vervoeren van spullen die niet in de koferbak passen, wij hebben geen ruimtewagen met derde deur.
Ach, je kunt van die netten kopen die je achter de voorstoelen plaatst en waardoor er niets van achteren naar voren kan vliegen door de cabine. Peijs zal wel aandelen in die fabriek hebben. |
leg 't nou aan mij...
maar als je iets op je achterbank/hoedenplank heb liggen, en je moet ineens remmen. Dan komt het voorwerp, wat het dan ook moge zijn, toch tegen je hoofdsteun aan :confused: |
Laten ze die vette spoilers dan ook maar afschaffen want daar raak ik ook door afgeleid en kan ook een ongeluk veroorzaken.
|
Maar goed dat we niet meer onder de regelzucht van Paars hoeven te leven!
EDIT: haha Welke voorwerpen wel en niet los mogen rondslingeren, kan het ministerie niet zeggen. ‘Dat is onmogelijk te definiëren. Mensen moeten met hun gezonde verstand zelf bepalen wat wel en niet kan’, zegt een woordvoerder. ‘Een pak papieren zakdoekjes op de hoedenplank kan wel, maar je kunt daar geen zwaar gereedschap neerleggen.’ Hoewel gedegen onderzoek ontbreekt, is duidelijk dat kleine zware voorwerpen (zoals een hamer) het gevaarlijkst zijn. Dozen met boodschappen kunnen bijvoorbeeld minder kwaad. Of die volgend jaar nog op de achterbank mogen staan, weet het ministerie niet. ‘Het hangt ervan af hoe zwaar die doos is en of hij kan schuiven.’ In ieder geval staat in de wet geen gewichtsgrens. |
Citaat:
|
het lijkt me inderdaad zeer ongezond als je bij plotseling remmen een klauwhamer in je nek krijgt.
of een verbod echt noodzakelijk is weet ik niet.. ik zou mensen er WEL duidelijk op wijzen .. maarja dan vaar je weer op het verstand van de weggebruiker.. en of dat altijd even verstandig is ??? |
:o dan zijn we wel van die headbangende honden op hoedenplanken af.
Hulde (y) |
Citaat:
Voor de rest vind ik het een idioot voorstel, dit werkt toch nooit in de praktijk. Bovendien wil ik gewoon een flesje water neer kunnen flikkeren achterin. :) (sterk argument niet waar ?) |
Beetje overdreven. Niemand is ooit omgekomen door een vliegend flesje ofzo in de auto.
|
Citaat:
|
Citaat:
en heb ik beelden op tv gezien van die onderzoeken. Voor zover ik weet heeft niemand een telefoonboek in zijn auto liggen. |
paraplu in je nek kan ook fijn zijn hoor :D
|
Wat een onzin, mensen kunnen toch zelf nadenken.
Straks wordt masturberen in de auto ook nog verboden. |
Citaat:
|
Citaat:
Die kan dan geen programma's meer maken over masturberende mannen in rode auto's langs de snelweg. :D |
das niet gevaarlijk hij had het over mannen die het rijdend deden :P:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alhoewel...die ene keer dat het bestelbusje zo vol zat dat de hele passagiersstoel verdwenen was onder doosjes en daardoor de tweede en vierde versnellingen niet te bereiken waren...misschien ook weer niet zo verantwoord was! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Peijs hoorde iets met rondvliegende stoeptegels......
:rolleyes: |
Citaat:
|
Ach, het lijkt erop dat de Kamer helemaal niets ziet in het plan, misschien was ik wat te voorbarig. :)
|
Ik las reacties van een LPF-er en een CDA-er die inderdaad ook constateerden dat dit wel heel erg in strijd is met het voornemen van dit kabinet de regeldruk terug te dringen. Het is achterlijk en betuttelend.
|
Dan krijgen we een intressante discussie over wanneer iets vast of los is :D
In principe als iets op enige manier aan de auto bevestigd is, zit het dus vast :| Daarnaast vind ik het erg raar dat we beboet worden omdat we niet verantwoordelijk genoeg zijn voor ons zelf. |
Citaat:
Overigens is de eigen gezondheid niet de enige reden. Verzekeraars, zowel publiek als privaat, hebben er ook een belang bij dat in geval van schade de schade zo klein mogelijk is. Dat kun je dus bereiken door gordels, helmen en dergelijke af te dwingen met boetes. |
maar het verbieden van losse spullen in je auto hebben is net zo iets als een verbod op niet gestrikte schoenveters.
|
Citaat:
|
Dus als je je spullen met de gordel vastmaakt zijn ze niet meer los.
wat achterlijk. je moet je spul toch in je auto mogen hebben. |
Ga dan de auto an sich verbieden.
Maatregelen als verplicht gordels dragen draagt wezelijk bij aan de veiligheid, maar op den duur moet men gaan accepteren dat de auto gevaarlijk is als er sneller mee gereden word dan 20 km/h. |
Het is onveilig als je niet meer kunt remmen als er een voorwerp onder de rem terechtkomt. Dan ben je niet meer alleen maar verantwoordelijk voor je eigen gezondheid maar ook voor de veiligheid van anderen.
|
ik visualiseer de praktijk:
Bestuurder drinkt flesje cola leeg, mag niet meer los in auto, bestuurder buigt opzij, doet met 1 hand dashboardkastje open, probeert het flesje daarin te spugen, schept ondertussen 3 voetgangers. Achterlijke regel, met een verdubbeling van zwerfvuil langs de wegen als vervolg. |
Citaat:
bestuurder propt zijn overmaatse hond in de auto, maakt een noodstop en de hond zeilt door het voorraam, en kegelt alsnog de voetgangers, die de auto op een haar na miste, omver. of: bestuurder propt zijn overmaatse hond in de auto, rijdt weg, en het beest begint een ware houseparty achterin, niet rustig te krijgen. Bestuurder draait zich om, ten einde het beest, voor even, het zwijgen op te leggen. Plet daarom 3 onschuldige kinderen. Of: Bestuurder propt een aanrechtblad in zijn auto. Maakt noodstop, en wordt vervolgens netjes onthoofd omdat hij geen mogelijkheid zag om dat aanrechtblad fatsoenlijk vast te zetten. kortom, een beetje eigen verantwoordelijkheid, en niet dat voortdurende gecontroleer van vadertje staat. |
Als het nou ging om materialen die behoren vast te zitten aan de auto. :)
|
hey gaat allemaal niet door dus het is niet belangrijk :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40. |