![]() |
hoe kook je aardappels
Ja serieus.... geen grapje. Ik weet het echt niet precies! Moet het zometeen wel klaarmaken, dus kan een van jullie me helpen?? Heel erg bedankt :o
|
je moet eerst de aardappels schillen... ongeveer 200 à 250 gram per persoon (een normale aardappel weegt zo'n 75 gram)
en ze dan in een kookpan doen, de aardappels mogen niet meer dan de helft van de pan vullen water erbij doen tot de aardappels nét onder staan beetje zout in het water doen en dan met het deksel op de pan, op hoog vuur zetten totdat het kookt. Als het kookt, het vuur lager zetten (op 1/3 ongeveer) en wachten tot het gaar is, wel even blijven opletten of het niet overkookt. Het is gaar als je er makkelijk met een vork in kan prikken, dit is na ongeveer 20 minuten. Je kunt ook vóór het koken de aardappels in hapklare stukken snijden, ze zijn dan na 10 tot 15 minuten gaar :) edit: Water kookt als het bubbelt. |
Citaat:
Heel erg bedankt. Wist het ongeveer wel, maar niet hoeveel water ed. Wij hebben namelijk zo'n stoom unit voor onderin de pan, dus ik wist niet helemaal wat ik daarmee moest. Maar dan doe ik het wel op deze manier :) Dankje. |
Waarom in godsnaam kun je topics hier nog STEEDS niet bookmarken. Dit is verrekte handig...
|
Gewoon 20 minuten koken, dat kun je toch wel onthouden.
En eerst even wassen maar dat is logisch, want aardappels groeien onder de grond. En als je kleine lekkere aardappeltjes neemt hoef je niet eens te schillen ;) |
Oh, maar met zo'n stookding gaat het ok heel gemakkelijk.
Zoals ik het meestal doe: Aantal aardappels zoals Sarah het al zei. ** Aardappels zuivermaken. Ik doe dat met een soort van schoenblinkborsteltje. Alle drek en rotzooi moet eraf. Aardappelen in 2 snijden. In meer delen als je erg grote patatten hebt. -> ik haat het om patatten te schillen, dus dat gedeelte sla ik met plezier over. ** 5 à 10 cm water in de ketel aan de kook brengen (deksel erop houden). ** Zout en peper over de aardappelen strooien. Eventueel kunnen andere kruiden ook wel. ** Mandje met aardappelen aanbrengen, en het deksel terug erop doen. ** Na ongeveer een kwartier (soms wat meer, hangt van het soort aardappelen je gebruikt) zijn je patatten gaar. |
@Al Murphy: 't bereiden mag dan makkelijk zijn, het begrijpen is best lastig met al die Vlaamse woorden tussendoor. :p (Patatten zijn in mijn ogen bv. wat anders dan gekookte aardappelen. :p)
Er bestaan ook basiskookboeken waar dit soort dingen in staan, heel handig als je het zelf niet weet en/of niet kunt onthouden. :) |
Citaat:
Weet niet waar jij dat eigenlijk vandaan hebt, maja ieder zijn eigen kookstijl :) |
Ze bedoelt waarschijnlijk dat het vuur niet helemaal hoog hoeft te staan om het water kokend te houden. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Of hij kookt altijd, of hij prutteld een beetje op laag vuur. Dan heb ik lieveer aardappels die een korte bereidings tijd hebben, waardoor zo min mogelijk smaak stoffen verloren gaan :) Owja! |
Maar...op een wat lager vuur blijft het water net zo goed koken, hoor.
|
Even hard als op hoog vuur?
Test het uit, laat je water koken, zet hem dan laag. Laat hem daarna op hoog vuur koken :) Wil je een aardappel altijd 100ºC geven of een temperatuur dat verschilt tussen 90 en 97ºC? |
Citaat:
maar als je hem op hoog vuur laat staan stroomt het toch over? |
Citaat:
en ja, natuurlijk mogen ze doorkoken, waar zeg ik dat dat niet mag? Als het water eenmaal aan de kook is, heb je écht geen hoog vuur nodig om het aan de kook te houden :s Maargoed, als jij graag met water knoeit en energieverspilt, dan mag dat, iedereen zijn eigen kookstijl he :) Koken water is 100 graden. Als het water minder dan 100 graden is, dan kookt het niet. Als het water meer dan 100 graden is, dan is het stoom en geen water. Ja, misschien gaat het af en toe naar de 97, maar dat gaat echt niet voor een merkbaar langere kooktijd vertragen. Als water 90 graden is, dan bubbelt 't echt niet meer, dan komt er hoogstens een minibeetje stoom vanaf. |
Citaat:
Citaat:
Een beetje water knoeien op het fornuis kan geen kwaad, ik heb een tijdslimiet waar ik mij moet aan houden, en als ik voor mijn familie kook hetzelfde, dan gewoon hoog vuur, maar zonder deksel :), zijn ze sneller gaar :), of de deksel een beetje schuin, zodat lucht kan ontsnappen. |
deksel eraf heeft precies hetzelfde effect als vuur lager zetten, namelijk dat er minder hete stoom binnen de pan is... maar het kost meer energie
|
En toch is het sneller :)
Damm ik ben eigenwijs :P |
Citaat:
Ik kook ook op tijdslimiet (dingen moeten gewoon tegelijk klaar zijn) en dat gaat altijd prima. Gewoon een kwestie van plannen. |
Ik heb een manier dat je aardappels in 7 minuten kan koken, maar dat is geheim :o
het zal ongetwijfeld wel ergens op internet staan :P |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan het anders :o In kleine stukjes snijden is het ook niet :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Lang leve de nieuwe uitvinding van de horeca, een oven die werkt op hete lucht en straling.
Kostprijs:12000 euries Een hele kip is binnen 7 minuten klaar, inplaats van 3 kwartier tot een uur. Asperges binnen 2 minuten, aardappelen ook. Ze moeten dan wel in vocht zitten :) Vlees en vis natuurlijk niet. |
Ik snij ze altijd kleiner voor ik ze in de pan mik, dat is ook sneller.
|
En als je dus wel energiezuinig wilt koken: pan niet vol water, de aardappels (in kleine stukjes) hoeven niet eens allemaal onder water te staan. Breng dat aan de kook (met een beetje zout, dat verhoogt de kooktemperatuur) en laat het deksel op de pan. Als het water kookt kan het gas omlaag, dan blijft het namelijk wel koken. Omdat het deksel op de pan blijft, blijft de stoom in de pan. Aardappels worden ook gaar in stoom. Het duurt misschien iets langer, maar kost minder energie omdat je het gas laag hebt staan en minder water hoeft te verwarmen. (want als je pan bomvol water hebt kan ik me ook wel voorstellen dat dat niet blijft koken als je hem op het kleinste pitje op de laagste stand zet)
|
Ik heb het nu maar ook eens aan mijn chef gevraagd.
Als je de druk van de pan haalt, dan zijn aardappelen sneller gaar, het beste is eigenlijk een soort van stofzuiger in de deksel te verwerken, want dan kookt het water sneller, en daardoor zijn ze sneller gaar :) |
Citaat:
Mbt pannen die te vol zijn: "Doctor it hurts when i do that! Then don't do that." Oplossing: niet teveel water er in doen of een grotere pan nemen. De vork-truc is een goeie tip. Gepofte aardappels zijn het gezondst. :) |
Als je aardappelen wilt bakken. C.q schijfves aardappelen bakken, kan je ze het beste een dan van te voren af koken. Maar niet te gaar.
Er zijn ook genoeg aardappelsoorten die je met schil kan eten. Waarom zou je achteraf de aardappel schillen, is alleen meer moeite, als ik warme gekookte aardappels wil of aardappel puree is dat een beetje dubbel werk. Koken, koelen, weer koken. |
Citaat:
|
Mbt weer koken het punt is dat je dan zo dun mogelijk hebt geschilt. Ik doe het 'the hard way' met een papiertje, of bak ze vervolgens, maar ik kan goed begrijpen wanneer iemand verbrande vingers niet prettig vindt. In dat geval is opnieuw even opwarmen voor enkele minuten een goed alternatief.
Citaat:
|
ik doe ze in de magnetron totdat ze gaar zijn en daarna bak ik ze nog even of gooi ik ze in het gerecht die ik aan het koken ben
|
je hoeft echt niet zoveel water in de pan te doen hoor...dan duurt het alleen maar langer voordat alles klaar is...5 tot 7,5 cm is meer dan genoeg! Je kunt ze natuurlijk ook lekker opbakken, da's misschien nogwel eenvoudiger, kost alleen meer tijd ;)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39. |