![]() |
Jazz
Ik hoor sporadisch wel eens een jazznummer op de radio, maar de artiest of titel van het nummer mis ik dan weer. Ik vind het super om naar te luisteren, maar ik zit niet zo in die muziekwereld, dus weet iemand een aantal goede jazzartiesten?
|
Miles Davis, Jaco Pastorius, John Coltrane, John Scofield, Richard Bona, enz.
(y) |
Op www.bluenotetrip.nl staan wat hippe en nieuwe verzamelaars van de Blue Note-stal bij elkaar...
Op de site van Blue Note zelf vind je ook heel wat leuke dingen en namen terug. Maar eigenlijk bestaan er zoveel verschillende soorten Jazz dat het moeilijk is om er echt uitschieters uit te gaan pikken. Dixieland kun je bijvoorbeeld nog onmogelijk met bijvoorbeeld Tito Puente vergelijken. |
Miles Davis, Charlie Parker en wat experimenteler Jazza Jaggist
|
|
als je in de auto arrow luister (89,7) heb je non stop jazz en dan staat er in je display bij ieder nr. altijd de artiest. zo leer je vaneigens aardig wat kennen als je het 1 en ander noteert.
|
arrow classic rock heeft bij mij niet echt veel jazz :confused:
|
Arrow heeft ook nog andere zenders?
Wat ook altijd heel vet is is gewoon een jazz cafe inlopen als een bandje speelt. Zeker als het een quatro drums-piano-blazer-bas is, naar mijn smaak. Kan hard van een paar uurtjes improvisatie genieten. |
Citaat:
|
Kan komen omdat ik geen auto heb :cool:
en improvisatiejazz is prima te pruimen idd vanmiddag nog videootje gekeken van North Sea '99 met Bob Berg, Marc Johnson, Wendy Brecker en nog zo'n knakker op drum (y) |
Als je van experimentele dingen houdt, en combinaties met folk en eventueel Big Band kan ik je wel een paar dingen aanraden. Maar ik merk dat ik meestal op gebied van 'regular' jazz meestal te weinig ken.
|
2 standaard klassiekers:
Dave Brubeck - Time Out Miles Davis - A kind of Blue |
Citaat:
|
charles mingus, horace silver, monk, wes montgomery, joe pass enz
|
Nog een leuke klassieker: Dave Brubeck - Take Five, wie kent em niet:-) Verder Nat King Cole, Duke Ellington, Louis Armstrong (ff de kerstliedjes skippen :D )
|
Als je wat modernere jazz zoekt kan ik je Michael Bublé, Katie Melua en Jamie Cullum aanraden. :)
|
Citaat:
|
moderne jazz -------- > robotobibok
jazz & elektronica --- > xploding plastix, jaga jazzist, jazzanova cocktailjazz ------------> arling & cameron, nouvelle vague verder miles davis en coltrane. |
electrojazz : skalpel
samples streamen: http://www.karmadownload.com/album/?Skalpel realplayer (bluh) samples : http://www.ninjatune.net/ninja/release.php?id=825 het zijn 2 man dus het lijkt me niet live helaas, maar het klinkt wel goed |
sterker nog, het duo heeft volgens mij de roots in polen en de bijbehorende oostblok-jazz. En tis idd computerwerk.
|
Micheal Bubblé is hele moderne aangename Jazz :) Astrud Gilberto is ook errug leuk om als achtergrond muziek te hebben :D
|
Citaat:
Wie heeft Jamie Cum nodig als je Oscar Peterson en Ella Fitzgerald hebt? (die hier (schande) nog niet eens genoemd zijn) |
Sonny Rollins
Chuck Mangione Maynard Ferguson Chet Baker Duke Ellington Buddy Rich Chris Botti Ray Charles |
Citaat:
|
Jazzanova
Blue Note Trip |
Citaat:
|
Citaat:
Bezoek anders eens de site van de betreffende radiozender, met een beetje geluk vind je daar een playlist. Natuurlijk kan je ook naar een cd/ platenzaak gaan en daar diverse cd's beluisteren. Daarnaast kunnen impulsieve aankopen goed uitpakken (jazz cd's kunnen relatief goedkoop zijn - vaak ook aanbiedingen). Ik weet niet waar je woont, maar ik zweer bij de zender 'mezzo'. (hedendaags) Molly Johnson Diana Krall |
Bill Evans
Django Reinhardt Maar ja, wat vind je leuk? Bebop, big band, gezongen, bossa nova? |
Esbjorn Svensson Trio... vind ik persoonlijk erg mooie instrumentale jazz.
|
Duke Ellington
Mingus Ray Charles Miles Davis |
Nils Petter Molvaer..noorse trompetist die ook gebruik maakt van electronica, folk en oosterse invloeden.
|
Duke Ellington
Louis Armstrong Ray Charles Ella Fitzgerald Billie Holliday Miles Davis Jagga Jazzist En zelfs Special AKA heeft af en toe wat dikke fusionjazz op hun albums (check in the studio - Special AKA) Edit: En natuurlijk improvisatiebandjes |
Citaat:
Gatverdegatver. Ook op Arrow is het aantal jazznummers dat wordt uitgezonden op een dag echt op een dag te tellen. En nee, ik ben geen purist die alleen vindt dat jazz 'tsjing tsjing tetsjing' op een ride is. Maar Arrow 'Smooth jazz' is echt pulp. Geloof me. Als je écht van goede jazz wilt genieten, is er altijd een geweldig goed beginpunt: KIND OF BLUE van Miles Davis. En vandaar kun je alle kanten op gaan, van Coltrane tot Chet Baker en van Ornette Coleman tot Stan Getz. |
Citaat:
En ws bedoel je Randy Brecker?;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |