![]() |
Interview met terrorist Basajev op Amerikaanse televisie
De Russische bevolking is ernstig verontwaardigd vanwege een interview met de Tsjetsjeense terrorist Shamil Basajev dat de Amerikaanse zender ABC uitzond.
Rusland is woedend en heeft aangegeven dat de Russisch-Amerikaanse samenwerking sterk onder druk is komen te staan en dat dit absoluut niet past in de geest van hun mondiale strijd tegen terrorisme. Washington benoemde in 2003 Basajev al tot internationale terrorist die banden zou hebben met Al Qaida. Persoonlijk vind ik dit een schandalige actie van ABC, omdat ze een terrorist de mogelijkheid geven om zijn ideeën wereldwijd te verspreiden. Daarnaast vind ik het ook onbegrijpelijk dat de Amerikaanse regering toestaat. |
Ik vind interviews met terroristen eigenlijk wel kunnen. OBL is voor 9/11 ook uitgebreid aan het woord gekomen. Geen enkele kijker gelooft toch in de beloftes en ideeën van zulke kerels. Het is meer om te laten zien dat je echt te maken hebt met iemand die van het padje af is.
Ik vind het vreemder dat Rusland de betrekkingen met Amerika in gevaar ziet komen vanwege het gedrag van een commerciële zender. Had het Witte Huis zo'n interview moeten verbieden? *Dat* zou pas een schandaal zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, aangezien het gewoon een vrije zender betreft, zou de enige mogelijkheid van de Amerikaanse overheid nog zijn het verbieden van de uitzending. Maar of dat kan weet ik niet (hangt van de eigenaar van de zendinstallaties af). Het kan natuurlijk wel door wéér een antiterrorismewetje aan te nemen dat verbiedt om interviews met terroristen uit te zenden, maar dan heb je niet echt nieuwsvrijheid meer. |
Ik wil die interview nu wel eens zien
|
Citaat:
|
weet iemand misschien of het interview ergens te downloaden is ofzo?
ik ben overigens blij met zulke interviews, spreekt voor abc dat ze dit voor elkaar hebben gekregen en uberhaupt hieraan zijn begonnen. Ik vind t ook helemaal geen schandalige actie, ik ben nieuwsgierig naar hoe die mensen leven/denken etc en een direct 'interview' is toch onwijs interresant. De kans dat ik dan word aangestoken met gekke ideen en centraal laat ontploffen acht ik nihil. Bovendien geef je die kerel nietwat ie wil, dat is wel ff wat meer, bovendien heeft iedereen het recht zijn mening/visies te verkondigen ook deze kerel, en ik weet zo langzamerhand wel wat rusland ea vinden, nu wil ik hem weleens horen. |
Citaat:
|
interview met basajev:
http://www.kavkazcenter.com/eng/cont.../24/3640.shtml omg martial arts kenner: Today the whole world is willingly or unwillingly assisting in the genocide of our people, just by demanding that we observe certain rules. The situation is like that in a boxing ring, where a boxer and a kick boxer are fighting. The referee, in the form of the world community, allows the kick boxer to kick, while the boxer is not allowed to use his feet, even to block his opponent's kicks, because there are no such rules in boxing. |
Je betoog berust op een tweetal mijns inziens onjuiste aannames.
1. Je gaat ervan uit dat het ventileren van zijn mening ertoe leidt dat mensen beïnvloed worden en misschien zelf sympathie voor hem krijgen. Dat is nooit aangetoond. Sterker nog, het past in een beschaafd land om verantwoording af te leggen over te personen waar je tegen ten strijde trekt. Je kunt mensen niet continu een rad voor ogen draaien, je moet laten zien wie de tegenstanders zijn en waarom hun ideeën verwerpelijk zijn. De enkelingen die sympathie hebben voor de ideeën van terroristen vinden hun weg toch wel tot die ideologie, of het nu wel of niet wordt uitgezonden. 2. Je gaat ervan uit dat het aanvaardbaar is dat het feit dat een ander land druk uitoefent om dat niet uit te zenden, een reden voor een derde-land (in casu de VS) kan zijn om dan maar een eigen grondrecht te schenden. Dat is dus niet het geval. Rusland heeft geen fatsoenlijke traditie met grondrechten en Poetin is een totalitaire zak. Dus is het niet zo verwonderlijk dat ze de VS pushen om dat niet uit te zenden. Maar het is helemaal niet vanzelfsprekend om daarop in te gaan, zeker niet nu het hier in feite een puur private handeling betreft. |
Citaat:
Bovendien vind ik het helemaal niet erg als mensen die shit opblazen ook aandacht krijgen. Is dit zoveel meer aandacht dan de reguliere aandacht voor terrorisme? Hier schieten wij tenminste ook wat mee op. |
Het past ook precies in de strategie van het Kremlin. Er is altijd een reden voor terrorisme. In sommige gevallen is die reden echt zwak (er was echt geen directe reden om het WTC aan te vallen, de burgers die daarin zaten waren nu niet direct een bedreiging voor OBL) en er zijn sterkere redenen (bijv. in Tsjetsjenië, waar in feite helemaal geen terrorisme aan de gang is maar verzet tegen een onderdrukking).
Het is de strategie van Poetin om de beweegredenen van mensen die aanslagen plegen helemaal te maskeren. Hij wil de vraag 'terrorist of verzetsstrijder' helemaal niet eens beantwoorden. Daarom wil hij mensen als Basajev volledig monddood maken, omdat hij op geen enkele wijze de mogelijkheid wil creeëren dat mensen sympathie krijgen voor de andere kant. Over demoniseren gesproken. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
terrorist is idd een subjectieve en zeer beladen term
|
Poetin is een sukkel die graag mensen zelf het nieuws wil vertellen, om ook maar enig sympathie te voorkomen. Maar deze ex kgb'er moet weten dat andere landen nou eenmaal wel persvrijheid hebben (iets dat Rusland nog steeds vreemd is) . Na het lezen van de interview met Basajev, heb ik idd meer begrip voor hem. Oke, ik ben en blijf een fel tegenstander tegen die gijzelingen (laat dat wel duidelijk zijn), maar ik weet dat deze man wel weet wat hij wilt en ik snap waarom hij dat wilt. Hij wilt vrijheid, is dat zon moeilijk begrip in Moskou? Maargoed, beter laat hij wel de burgers met rust.
Remember, I never said that I am fighting against the Russian people, but against the Russists. Because, in the definition of our first President Dzhokhar Dudayev, "Russism is an imperialist ideology which, in its misanthropy, is worse than fascism or racism." |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sinds wanneer heeft een ex KGB kopstuk het recht om van een land waar wel persvrijheid heerst te eisen dat het journalisten de mond snoert omdat het die ex-KGB despoot in zijn binnenlandse politiek beter uitkomt?
Jammer voor Poetin, maar niet iedereen laat zich voor dat karretje spannen. Als de VS aan RTL-4 de uitzending van een interview met een door hun als gevaarlijk te beschouwen sujet, zou willen verbieden, zou ik precies dezelfde mening toegedaan zijn. Dit is een democratisch land met grondrechten en we zenden uit wat we bloody well zelf wilen. |
Van een interview gaat niemand dood.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is het natuurlijk niet echt sterk om met de wedervraag te komen 'waarom Mohammed B. dan wordt geisoleerd' (overigens is daar wel een duidelijk antwoord op, namelijk dat hij in staat zal zijn om 1 op 1 op een indringende wijze gevangenen te bewerken, dat is niet te vergelijken met een televisie-uitzending). De manier die jij hier voorstaat, echt met pressie alles doodzwijgen wat met terrorisme te maken heeft, leidt er alleen maar toe dat ze hun methodes opvoeren om toch maar in de kijker te lopen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ono
|
Nee. ABC=/=Washington.
|
Citaat:
|
Nouja, de meeste mensen zijn het er wel over eens dat Osama bin Laden een terrorist is en dat de aanslagen op het WTC terroristische aanslagen waren, daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Waar het even om gaat is dat Washington er helemaal niets mee te maken heeft als een vrije zender een terrorist een interview wil afnemen.
Het enige dat de overheid kan doen is het uitzenden verbieden vanwege gevaar voor de staatsveiligheid (= onzin in dit geval) of vanwege druk van een derde land (= ook onzin, je gaat niet je eigen persvrijheid schenden omdat een ander land dat interview niet leuk vindt). (Bovendien is hier niet eens sprake van een objectieve beoordeling, aangezien alles wat met Tsjetsjenië te maken heeft supergevoelig ligt bij het Kremlin en het dus niet verwonderlijk is dat Poetin meteen op zijn achterste benen staat. Maar daar heeft Amerika geen boodschap aan.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Rick, ik word treurig van je :(
|
Citaat:
|
Natuurlijk, het is allemaal de schuld van de VS. Die arme jongen kon er niets aan doen, hij moest die onschuldige en nietsvermoedende burgers wel doden met die vliegtuigen. Dat wilde hij niet, hij probeerde zich er tegen te verzetten, maar het Amerikaanse stemmetje in zijn hoofd zei: 'Doe het! Doe het!'
Osama bin Laden is eigenlijk onschuldig, een product van de VS. En trouwens, die hele aanslag is eigenlijk in scène gezet door de joden en de joodse media, die alle Amerikaanse zenders in handen hebben en ervoor zorgen dat sympathieke mensen als Osama in een kwaad daglicht worden gesteld! (Rick, misschien is dit meer iets voor jou: http://forum.telekids.nl) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29. |