![]() |
[Stelling] Vroeger was het makkelijker om rijker te worden
Wie deelt deze mening?
Hoe verder we zijn hoe meer uitvinding al geweest zijn. Verder is de echte tijd van het onroerend goed en de aandelen tijd ook al geweest. Is het daarom nu niet veel moeilijker om veel geld te verdienen? |
vroegah was alles beter en door de euro is alles duurder en blabla
|
Neuh. Honderd euro is tegenwoordig makkelijker te verdienen dan honderd jaar geleden.
|
en met die honder euro die je nu makkelijk verdiend kun je minder doen, dan met de honderd gulden van vroeger.
Dan heb ik t over dingen kopen, zoals brood ed. Ik weet heus wel dat je nu met die 100 euro naar het internetcafe kan, en vroeger met die 100 gulden dat niet was gelukt. |
Wel fuckin' duh.
Maar de gemiddelde levensstandaard en het relatieve inkomen zijn over de afgelopen honderd jaar toch duidelijk hoger geworden en dat komt heus niet omdat ze het vroeger minder hard probeerde. Vandaar is dit nogal een open deur topic. |
We zitten nu even in een periode waarin het met de effectenhandel als geheel wat slechter gaat, tenminste voor particulieren. Ik neem aan dat je het daar over hebt. Dat is tijdelijk. Verder zijn uitvindingen nooit 'op'. Zie de mobiele telefoon, de in-car reiscomputer van Tomtom, de ringtone. Allemaal 'uitvindingen' waar mensen schatrijk mee zijn geworden. En het einde is niet in zicht.
|
Citaat:
|
Het woord 'relatief' in 'relatief inkomen' geeft eigenlijk al aan dat ik bedoeld 'het inkomen t.o.v. de prijs.'
Daar draait het een beetje om. Als dat inkomen hoger is, hebben mensen, relatief gezien, meer te besteden. Ergo, ze zijn rijker. Begrijpend lezen. |
de levensomstandigheden van de gemiddelde westerse mens zijn sterk verbeterd. wat dat betreft zijn we allemaal rijker dan onze voorouders.
als je bedoelt dat t moeilijker geworden is om rijk te worden in de zin van 'meer hebben dan het gemiddelde', dan denk ik dat dat op zich wel meevalt; geboorterechten, sociale standen en geografische beperkingen spelen nu veel minder een rol dan pakweg 100 jaar geleden. tuurlijk, momenteel gaat t economisch ff wat minder, maar als je de economische toestand over tien jaar bekijkt (dus gewoon ff van een gemiddelde uitgaan) dan is rijk worden helemaal niet zo 'moeilijk'; wel een kwestie van een lange adem hebben, en gevoel voor marktwerkingen. als je aandelen had, heb je ze ofwel verkocht voor de 'economische crisis', of je wacht totdat ze meer waard worden en verkoopt ze dan. wat dat betreft zou nu best een goed moment zijn om aandelen te kopen, alleen loop je dan wel relatief veel risico. |
Je had al je spaargeld in aandelen Ahold of Shell moeten steken op het moment dat ze laag stonden als gevolg van dat boekhoudschandaal resp. die reserves.
|
Had je in 2003 belegd in Getronics (koers 0,09 euro), zou je nu 117 keer zoveel geld hebben (koers 10,50)
|
Rijk word je over het algemeen van het ergens bovenuit steken. Dat is tegenwoordig steeds moeilijker. Meer mensen studeren en daardoor is het voor mensen die vroeger kansrijk waren geweest nu iets moeilijker.
Het uitvinden van bepaalde dingen vergt tegenwoordig dan ook vaak een stuk meer dan wat boerenlullenverstand en een paar kabeltjes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Juist, maar daar staat tegenover dat aandelen veel meer energie vereisen om dat rendement te halen. Je geld kun je op een spaarrekening zetten en er niet meer naar omkijken, de beursbewegingen moet je in de gaten houden, je moet weten wanneer je moet aan- en verkopen, kortom het is een continu verplichting. Niet iedereen heeft daar tijd en moeite voor over. :)
|
Bwoah, zo actief ben ik er ook niet mee bezig geweest hoor, zeg een middagje per maand gemiddeld ofzo. En je leert er ook nog eens veel van.
|
Citaat:
Wat dacht je van het simpele begrip 'koopkracht'? |
Vroeger was je met minder geld al rijk maar kreeg je ook al minder natuurlijk :rolleyes:.
Maar ja, ik geloof van wel, aangezien nu ook dat hele gedoe met papieren waardoor je niet kunt cheaten. |
ik denk dat het tegenwoordig moeilijker is om rijk te worden omdat je moeilijker omhoog kunt werken in het bedrijfsleven omdat je daar tegenwoordig allemaal studie's + papieren voor nodig hebt
Ik vind trouwens het argument dat in de toekomst steeds minder word uitgevonden een beetje lame want elke uitvinding zorgt weer voor een nieuwe uitvinding van afwasborstel tot afwas machine enz--> |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24. |