![]() |
[Natuurkunde] Tijd en Plaats
En voorwerp voert een rechtlijnige beweging uit. Voor de plaatsfuctie geldt: x(t) = tē-6t+8 a. Op welke tijdstippen passeert het voorwerp de oorsprong? b. Teken het (x,t)-diagram voor de periode van t = 0 s tot t = 4 s. c. Wat wordt er bedoeld met s(3)? d. Bereken s(3). a. x(0)= (x-4) (x-2)= 0 dus bij 2 s en 4 s. b. Heb ik in mijn schrift. c. Daarmee wordt de afgelegde afstand vanaf t = 0 tot t = 3 bedoeld. d. s(t) = x(t) - x(0) <=> s(t) = tē-6t+8 - 8 = tē-6t s(3) = 9-18= -9 dus afgelegde afstand is -9 meter (of moet ik gewoon zeggen 9 meter?) |
ik wil dus weer weten of mijn antwoorden kloppen.
alvast bedankt |
Het ziet er goed uit. Alleen a is fout (ligt aan hun vraagstelling) omdat de oorsprong een punt is en geen lijn. De oorsprong is 0,0. Daar komt de lijn niet door, want als je 0 invult als t komt er geen 0 uit. Dus de lijn komt nooit door de oorsprong.
Ik weet niet wat er met S(3) wordt bedoelt omdat ik geen s in de functie zie. Meestal wordter bedoelt dat je voor s 3 invult. D ligt er aan hoe de afstand wordt bedoeld. Hemelsbreed dan klopt jou antwoord en letterlijke afgelegde weg reken je met je rekenmachine uit met arclengt. (weet niet meer precies de formule namelijk, iets ingewikkelts met een intergraal). |
voor d:
ergens in mijn boek staat "de fuctie s(t) = de verplaatsing van het voorwerp, gerekend vanaf het tijdstip t = 0 seconden tot het tijdstip t seconden. s(t)= x(t)-x(0) " x(t) geeft de plaats van een voorwerp aan ten opzichte van de oorsprong O op het tijdstip t. |
hierboven bedoel ik dus voor c.
en voor d maakt het volgens mij in dit geval niet uit, want bij b (in mijn schrift) zie ik dat de lijn niet twee keer bij de zelfde punt gaat. dat zou wel het geval zijn als s(4) was. (DENK IK:)) |
Citaat:
Antwoord d klopt ook. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou je x(t) niet gewoon plotten als x(t)? |
Is dat echt de vraagstelling uit je boek? Die is dan wel waardeloos.
|
Er is toch niks mis mee? Je hebt een beweging over de x-as, in 1D ruimte, dus de oorsprong is simpelweg (0). Ik zou het alleen zelf in het boek wel anders hebben geschreven.
|
Citaat:
Eerder een dictaat dus. |
hmmmm dit soort vragen kreeg ik altijd als inkomvraagje op een wiskundetentamen differentieren/integreren :s
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46. |