![]() |
Ik ga op wielrennen:)
Maar ik wil wat dingen weten.
Ik ben 14 en rij nu al zelf zon drie jaar. Hoe hard wordt er rond mijn leeftijd gereden?En wat voor soort wedstrijden zijn er? |
Citaat:
Als jij echt wedstrijden enzo wil gaan rijden zal je trainer je daar graag bij willen helpen! |
kijk op www.jeugdwielrennen.nl
|
Maar ik kan daar niet vinden hoe hard ze in mijn leeftijdsgroep rijden, en waar ik ongeveer terecht kom.
|
Categorieen voor het jeugdwielrennen kun je globaal indelen in 2 delen. namelijk de 'jongere' jeugd en de 'oudere' jeugd. de jongere jeugd bestaat uit de leeftijdscategorie 8-14 jarigen. hierbij wordt er door jongens en meisjes gezamelijk gereden. de wedstrijden zijn meestal zogenaamde criteriums, dit zijn rondjes van 1 a 2 kilometer die afhankelijk van de leeftijd een aantal keer moeten worden afgelegd.
als je 14 bent kom je in categorie 7. Hier moet je per wedstrijd 30 km afleggen. wat de snelheid betreft, dat is moeilijk te duiden. ik kan wel zeggen: ze rijden gemiddeld 39 km per uur maar dat is nog maar 1 kant van het verhaal. het zwaarste in een wielerwedstrijd is het feit dat je vrijwel geen tijd hebt om te herstellen omdat er voortdurend tempowisselingen en demarrages zijn. Als je 6 keer hebt kunnen reageren kan het zomaar gebeuren dat je er de 7e keer afgepierd word. Veel succes |
maar tijdens de meeste wedstrijden komen er gemiddeldes van rond de 40 uit de bus
|
shit he kom ik aan met mijn 30 km per uur
|
Dat wordt nog even hard trainen :p
|
:o
|
40 km halen in een groep valt wel mee hoor :)
|
Citaat:
in een groep is 40 km/u goed vol te houden. je moet echter wel goed kunnen sturen en zeker op je fiets zitten. en in een peloton 40 km/u rijden is echt geen probleem maar als er ontsnappingen zijn dan wordt het zwaar maar gewoon naar een vereniging gaan en lekker gaan koersen zie je het vanzelf. en misschien wordt je er in het begin een keer afgereden...nau en volgende keer beter en dat leer je vanzelf |
Bij Categorie 7 rijden ze echt geen 39 per uur. Hou maar ongeveer 30 tot 35 per uur aan.
Voor jou leeftijd zijn er alleen kleine tijdritjes en criteriums, naar mijn weten. |
zou op deze leeftijd, 18 tot 20, er nog mogelijkheden zijn om te beginnen met wielrennen + wielerwedstrijden?
of mis je daar teveel ervaring voor |
Citaat:
Ik wil ook wielrennen trouwens. Misschien kunnen we samen trainen. Hoe hard ga je? |
Citaat:
|
Tuurlijk, alles kan. Je kunt beter eerst recreant worden, en als het je bevalt wedstrijden rijden, want in de categorie waar jij dan zou komen gaan ze vrij hard :)
|
valt wel mee met de snelheid in categorie 7 nog ze rijden niet de hele tijd 40 hoor ik denk dat gemiddelde wel wat minder is.
|
Citaat:
|
In mijn eerdere post gaf ik aan dat het helemaal geen zin heeft om je blind te staren op een gemiddelde. als je met 25 man in een peloton fiets kan iedereen een hoog gemiddelde halen. hetgeen wielrennen zo zwaar maakt is het feit dat er zeer onregelmatig gereden word.
|
Citaat:
|
Citaat:
ik weet het wel zeker. in een peloton kan iedere redelijke wielrenner een gem van 40 rijden alleen het ene moment wordt er 30 gereden en 30 sec later na een ontsnapping kan het 50-55 zijn bijvoorbeeld. ik ben zelf triatleet dus ben gewend in mijn eentje te fietsen en dan rijd ik in een tijdrit over 20 km zon 38 km/u tussen het zwemmen en lopen in en als ik eens een enkel keertje een criteriumpje meerijd heb ik geen probleem met snelheden rond de 40. echter gaan ze ineens 55 rijden om iemand bij te halen dan wordt het lastig. maar wat ik al zei gewoon lid worden en meedoen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Gemiddelde's geven vaak een vertekend beeld over de snelheden.
Op sommige parcours waar ik wedstrijden heb is het gemiddelde 42 km per uur, terwijl we na elke bocht vol doortrekken naar de 48/50. |
Citaat:
|
Trouwens, meestal zijn er ook nog meerdere tussensprints waardoor het ook nog hard gaat. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ga je eigenlijk echt op een wielervereniging(denk het wel) of heb je alleen een licentie gekocht waarmee je wedstrijden mag rijden?
|
Citaat:
|
Hmhm, op de tien kilometer die ik elke dag naar school fiets zit ik meestal wel boven de 25, mits er niet al te veel tegenwind is natuurlijk. :o
Ik zou ook wel willen wielrennen, maar ik weet eigenlijk niet of er hier in de buurt de vereniging is. Weet iemand toevallig of er in de buurt van Middelburg/Vlissingen (Zeeland) een wielrenvereniging is? (Heb zelf nog niet echt gezocht) |
Wielervereniging Theo Middelkamp zit volgens mij in Zeeuws-Vlaanderen.
ik weet alleen niet of je met je fietsje door de westerschelde tunnel mag ;) |
Citaat:
Maar ik heb eigenlijk liever een vereniging op Walcheren zelf. |
Ik heb gister mijn eerste training gehad ik vod het geweldig :p
|
En hoe hard reden je ongeveer?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik had 'je' in plaats van 'jullie' gebruikt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
en discussiestarter hoe is het inmiddels allemaal bevallen?
|
leuk, gezellige sfeer, je beweegt dtenminste een beetje, meer als bij tennis.:p
|
Heej ik ben marc ik ik ben net begonnen met wielrennen zo'n 2 maanden ik woon in zeeland en ik zoek een jeugdwielrenclub in mijn buurt :)
|
|
|
Citaat:
Ik hong afgelopen zondag met de mountainbike achter een groepje van 5 wielrenners en toen ging ik op, niet echt lichtlopende, dikke modderbanden toch ook ff lekker 30 gemiddeld over 55 km. Ik zzat wel uit de wind, dus op zo'n korte afstand en dan in de groep moet dat goed te doen zijn op een racefiets (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22. |