![]() |
Das Experiment: afgrijselijk, shockerend, beangstigend
Nadat mijn collega Rollo Tomasi in zijn recensie had geschreven dat Das Experiment nog heftiger was dan Requiem of a Dream, wist ik het zeker: deze film moest ik zien.
Zojuist terug en nog steeds onder de indruk. Deze film is niet lief, maar wel ont-zet-tend goed. Stelling: voor dit soort films zou strenge leeftijdscontrole gehouden moeten worden, dit soort dingen laten zien aan kinderen is onverantwoord. (y) of (n) ? |
Ik ben er zelf nog niet over uit.
|
Deze film moet ik dan ook maar zien...
En ja, leeftijdscontrole....de Kijkwijzer laat niemand onder de 16 binnen en ouders zullen maar zelf moeten weten of hun kind het aankan. |
over het algemeen ben ik tegen leeftijdscontrole (ja ik ben zelf pas 13 :p) want: ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of hij/zij er klaar voor is, en als je het echt te heftig vindt worden kan je ook weg gaan. bij leeftijdscontroles zou je er eigenlijk ook rekening mee moeten houden dat een 12-jarige er soms beter tegen kan dan iemand van 30.
|
Wat issut voor film? Ik ken ze allebei niet..
|
http://www.scenez.nl/recensies/dasexperiment.htm
klinkt leuk misschien ook maar es gaan zien, ze draaien hem in het Filmhuis Den Haag?? |
Requiem for a Dream vond ik persoonlijk fantastisch.
Deze week ga ik dan ook zeker nog naar Das Experiment, morgen denk ik... Ik ben onwijs verkocht door dit soort films, zijn echt onwijs tof... Maar over die leeftijdsgrens: - Een kind kan pas zelf oordelen wanneer hij/zij de film gezien heeft. Was de film te eng/erg/afschuwelijk? Ja, dan is dat kind mooi onwijs geshokeerd... Daarom bestaat er een soort team dat grenzen vast stelt, natuurlijk zijn er kinderen die de films dan nog niet eng vinden, maar ook genoeg die dat wél vinden. Daarom ben ik vóór die leeftijdsgrenzen.... |
owjah over die film hebben we t op school gehad, en we hebben het stukje film gezien waar de film oorspronkelijk naar gemaakt is ofzow...lijkt me wel gave film :)
|
Citaat:
Yup. :) Mooi dat je er een topic over maakt Simon, wilde ik ook al doen, maar was er even bij ingeschoten. :o Maar goed, het is dus zeker een heftige film. Vanaf 16 jaar is zeker niet te streng, lijkt me. Natuurlijk zijn er mensen van 13 die er tegen kunnen, en mensen van 30 die dat niet kunnen, maar er moet nu eenmaal ergens een grens gesteld worden. |
Oh, op www.prisonexp.org kun je een verslag zien van het experiment waar de film het idee vandaan heeft.
|
Ik vind dat iedereen zelf wel kan beslissen wat hij aan kan, zonder daar en zeikerige Kijkwijzer voor nodig te hebben. Kijk, als er een paar kleuter naar binnen willen, okee, maar mensen van 13 jaar en ouder moeten toch zeker binnen gelaten worden.
|
Citaat:
Ik moest na de film weer leren ademen, omdat ik dat tijdens de film vergeten was te doen zeg maar... Ik ben een behoorlijke filmfanaat, maar heb nog nooit zoiets gezien. Deze film is zo meeslepend, zo shockerend, zo'n aanslag op je gemoedstoestand - dat kan geen enkele dertienjarige aan. Denk ik. Voor de mensen die de film gezien hebben: wat jullie? |
damn damn damn jullie hebben mij benieuwd gemaakt
|
Ik ga vanavond!!!!!!!
Is toch gebasseerd op dat Stanford experiment? Aantal mensen als gevangen, vervolgens aantal mensen als hun bewakers en dan zien wat er gebeurt? |
Citaat:
www.prisonexp.org |
Citaat:
Excuseert u nu mij terwijl ik me ga afrukken terwijl ik kijk naar anale fistsex gedownload op het internet..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
waar draait ie???
k wil um zien, maar bij bios.nl staat ie niet in het rijtje bij films... |
Citaat:
ik zat bij de D te kijken, maar hij staat bij de E |
das experiment??? NOOIT van gehoord???!!
Is het een nieuwe bioscoop film??? |
Citaat:
en hij draat ook niet in alle bioscopen, in maar heel weinig eignelijk |
vooral gaan zien....erg beangstigend..in 1973 is dit experiment excht gehouden en voortijdig afgebroken....liep ook al uit de hand...
Ruben 'horrorcypher.nl' |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Hij draait nu nog in de bios ja. |
idd erg sterke film. eigenlijk niet meer veel aan toe te voegen....
maar voor mij blijf requim beter :) |
hihi heb Requiem nog steeds niet gezien.... :o
als das experiment nog erger is dan moet ik RfoD eerst maar ff bekijken:) |
Om daar over te kunnen oordelen moet ik de film eerst zien. Maar over het algemeen denk ik wel dat het nuttig kan zijn, mits die grenzen niet door een paar muffe conservatieven ballen worden bepaald, aangezien sommige leeftijdsgrenzen op dit moment werkelijk nérgens op slaan (IMHO dan hè).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga morgen! :) |
Bij ons spelen ze hem al laaaang ni meer :confused:
En in de videotheken is hij ook nog ni uit.. En kwil em ook zien! |
ik vind deze film dus echt niet te vergelijken met Req for a dream.
in das experiment hadden ze veel meer kunnen doen met het psychologische wat er allemaal bij kwam kijken. het was het gewoon net niet. + dat ik duits niet echt super vind. ***** evt spoiler!!!!! ****** maar eh ook dat die gozer dan af en toe van z'n kort daarvoor one night stand vrouw "droomt" vind ik niet echt ergens op slaan. enne het einde was ook gewoon flauw. hopikee bijna allemaal dood, en tsja....... ***** einde evt spoiler!!!!!! ****** nouja kvond het dus niet echt goeie film. en jammer, want het had wel een hele goeie film kunnen worden. als ze dus maar wat dieper op het psychologische in zouden gaan. wie is het met me eens, en wie niet. en waarom? :) oh enne wie Requiem For A Dream nog niet heeft gezien................. DOEN! hier een linkje: http://www.geocities.com/TelevisionC...e/4204/req.htm |
RFAD ken ik dus niet, maar ik vond Experiment dus écht wel vet. Maar dan moet ik dus die andere maar es gaan kijken,, is dat ding op video uit?
|
Citaat:
|
Ik heb hem gezien, maar er waren stukjes die het verhaal echt verkrachten... Dat was jammer... Als ik hem sterretjes moet geven krijgt hij ern 3 uit 5.
|
Citaat:
|
Maar om even bij het secundaire onderwerp te blijven.
Nee ik vind niet dat ze de toegang moeten ontzeggen aan kinderen die jonger dan.. 13/16/18 zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders én van het kind zelf. En bovendien, een film kijken is toch redelijk ongevaarlijk. |
Geweldige film!
|
Ik heb de film zelf nog niet gezien maar wat is er eigenlijk zo erg aan?
|
Citaat:
Echt achterlijk als mensen denken dat die kijkwijzer voor niets is, tsss, kan ik me écht kwaad om maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ook is het zo dat een kind misschien wel kan weten dat het niet echt is, maar dat het toch onbewust invloed uitoefent op bijv. nachtmerries ofzo. heb jij niet weleens gedacht: iew dat was zo ranzig/schokkend, dat had ik liever niet willen zien. dat heb ik ieder geval wel. dan had ik het liever nooit gezien, maar als, dan liever op oudere leeftijd dan op jongere leeftijd. het heeft gewoon impact. bij het ene kind minder dan bij het andere. maar waarom risico's lopen? ook hoor ik weleens van kinderen (13 bijv.) dat niets ze meer doet schrikken/shockeren. die kinderen hebben dan dus ook weinig meer te schrikken als ze op hun 18e of later bijv. requiem for a dream zien. ik vond het juist wel leuk om het wel als "heftige" film te kunnen zien. met mijn volle verstand, zodat ik het ook nog een beetje kan bevatten. kheb gewoon maar wat van me gedachten opgeschreven :) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn 2 eurocentjes.. |
Citaat:
|
Citaat:
jajaja ik heb de kijk van deze maand weer gelezen, ik wil die film/documentaire trouwens nog wel kijken, weet iemand wanneer die herhaald ofzo wordt?? |
ehmm.. volgens mij heb je een documentaire en een film die nu in de bios is..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32. |