Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   A. Vogel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1240957)

murwari 04-08-2005 15:28

A. Vogel

Ik stond vanmiddag in de winkel en het viel me op dat A. Vogel
genees- en gezondheidsmiddelen heeft voor een heleboel kwaaltjes.
Ik vraag me af tot in hoe verre deze dingen werkelijk helpen tegen deze kwaaltjes. Vandaar mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met deze producten. Waarom gebruik jij ze (niet)? en hoe staan jullie tegenover homeopathie?

Quintiano 04-08-2005 15:33

Homeopathie! Ha! Weet je, ik heb me maar eens voorgenomen daar onbevangen tegenover te staan, daar waar ik eerst altijd sceptisch was ten opzichte van. Het mooie is; het werkt of het werkt niet. Als het niet werkt, vette pech. Kost je misschien wat knaken maar je zit in ieder geval niet met vervelende bijwerkingen. Werkt 't wel? \o/ -- En dan zal het me eigenlijk ook een grote rotzorg of 't ècht werkt, of dat ik me -al dan niet onbewust- mezelf wijsmaak dat 't werkt.

Pragmatisch, huh?

freakje 04-08-2005 15:39

Hoort accupuntuur ook bij homeopathie? Ik heb namelijk wel eens een succesvolle accupuntuur-kuur gehad voor een overspannen schouderspier, het heeft toen echt goed geholpen.

Verder, mijn papa gebruikt wel de A. Vogel-soepkruiden, die zijn ook wel lekker, maar veel geneeskrachtig is er vast niet aan :)

dark*dizzie* 04-08-2005 16:19

Mijn moeder gebruikt wel iets, ik weet niet precies wat, maar het schijnt te werken volgens haar.

martijn1985 04-08-2005 16:23

Citaat:

freakje schreef op 04-08-2005 @ 16:39 :
Hoort accupuntuur ook bij homeopathie? Ik heb namelijk wel eens een succesvolle accupuntuur-kuur gehad voor een overspannen schouderspier, het heeft toen echt goed geholpen.

Nee. Homeopathie is genezing door middel van natuurlijke kruiden. Dus je vindt plantjes in de natuur, en die genezen je. Denk Klazien Uut Zalk. Acupunctuur is genezing door middel van pressuur en naalden, iets met energiestromen ofzo.

Martine1986 04-08-2005 16:34

Als het kan gebruik ik homeopatische geneesmiddelen. Als ik een wondje heb gebruik ik calendulan zalf, bij een blauwe plek of kneuzing arnica zalf, bij een insectenbeet prrikweg, enz enz. (zijn niet echt geneesmiddelen, maargoed) Ik gebruik zelf liever een homeopatisch geneesmiddel dan een "regulier" geneesmiddel, ik heb het idee dat dat beter is voor je lichaam en heb er een goed gevoel bij.
Ook heb ik een antroposofische huisarts, dit betekent heel kort door de bocht dat hij een probleem eerst dmv homeopatische medicijnen zal proberen op te lossen, en alleen als het niet anders kan reguliere medicijnen voor zal schrijven (antibiotica bijv).

Leonoor 04-08-2005 17:02

Ik gebruikte vroeger behoorlijk vaak dingen van Vogel en VSM en dergelijke dingen (ook dingen die voorgeschreven werden door de huisarts), we hadden toen ook een antroposofische huisarts. Nu gebruik ik minder van dat soort dingen (wel nog veel zalfjes als calendula(n), arnica, enz.), maar minder pilletjes en dingentjes (ook omdat ik allergisch ben voor kruiden). Van sommige dingen ben ik 'overtuigt' dat ze werken, ik was bv. ieder jaar maanden verkouden, had meerdere keren per jaar keelontsteking, enz. Op een gegeven moment ben ik toen echinea force gaan gebruiken en sindsdien was het veel en veel minder.

Op dit moment heb ik een 'normale' huisarts, maar in de toekomst zoek ik misschien toch wel weer een antropsofische of een homeopathische arts (wel een echte arts, dus eentje die ook geneeskunde heeft gedaan).

Martine1986 04-08-2005 18:06

Citaat:

Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 18:02 :

Op dit moment heb ik een 'normale' huisarts, maar in de toekomst zoek ik misschien toch wel weer een antropsofische of een homeopathische arts (wel een echte arts, dus eentje die ook geneeskunde heeft gedaan).

Zijn er ook artsen die geen geneeskunde gedaan hebben dan? :p

Leonoor 04-08-2005 18:07

Citaat:

Martine1986 schreef op 04-08-2005 @ 19:06 :
Zijn er ook artsen die geen geneeskunde gedaan hebben dan? :p
Nee, maar je hebt wel homeopaten, mensen die dus geen arts zijn (ik gaf dus een 'overuitleg' :p).

Raven 04-08-2005 18:11

hum gooien jullie niet alle hum natuurgeneeswijzen op een hoop onder de noemer homeopathie ??? :confused:

niet alles met kruiden is homeopatisch en andersom ..

Leonoor 04-08-2005 18:13

Citaat:

Raven schreef op 04-08-2005 @ 19:11 :
hum gooien jullie niet alle hum natuurgeneeswijzen op een hoop onder de noemer homeopathie ??? :confused:
Waar baseer je dat op?

En wie is 'jullie'?

Fluke 04-08-2005 20:42

Echinaforce is wel een goed middel tegen verkoudheid. Ik had het per toeval een keer voor open wonden gebruikt, en ook dat bleek achteraf heel goed te werken.

Net als bij alle andere medicijnen (als je homeopathische middelen medicijnen wilt noemen) is het van persoon tot persoon verschillend of het goed werkt of niet. Bij de een slaat het aan, bij de ander krijg je hele vervelende bijwerkingen of werkt het juist helemaal averechts.
Om homeopathie helemaal af te schrijven..hm, nee. Er zijn fabrikanten die troep verkopen, of bepaalde producten hebben die niet doen wat ze beweren dat ze zouden moeten doen, maar er zitten ook dingen bij die wel werken.

Maar volgens mij ben ik nu Dobermann aan het herhalen :o :bloos:

Tsu 04-08-2005 22:50

Citaat:

murwari schreef op 04-08-2005 @ 16:28 :
Ik stond vanmiddag in de winkel en het viel me op dat A. Vogel
genees- en gezondheidsmiddelen heeft voor een heleboel kwaaltjes.
Ik vraag me af tot in hoe verre deze dingen werkelijk helpen tegen deze kwaaltjes. Vandaar mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met deze producten. Waarom gebruik jij ze (niet)? en hoe staan jullie tegenover homeopathie?

Nou ik heb een homeopathische arts en die is op zich wel goed. Alleen wil die alles oplossen met middeltjes enzo en zo min mogelijk laten opereren, dat gaat me soms een beetje ver. Maar misschien ligt het ook gewoon aan hem hoor.
Maar ik heb veel van die homeopathische geneesmiddelen en die helpen altijd wel bij mij :)

Lorelei 05-08-2005 02:31

Citaat:

Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 18:02 :

Wat ik het voordeel van een antroposofische arts vind, is dat ze verder kijken dat de reguliere medicijnen.

Ik heb het helemaal niet zo ontzettend op homeopathie. Maar wat ik nog erger vind zijn de reguliere artsen die zeggen dat iets niet te behandelen is of, erger nog, niet bestaat als zij niet weten wat het is.

Oh en Echinae Force WERKT ook gewoon. :p Net als Arniflor zalf. Heerlijk spul. :o

ach ja leonoor, we hebben wel meer tussen de oren zitten he? :p :D

Lorelei 05-08-2005 02:34

Citaat:

Dobermann schreef op 04-08-2005 @ 16:33 :
Homeopathie! Ha! Weet je, ik heb me maar eens voorgenomen daar onbevangen tegenover te staan, daar waar ik eerst altijd sceptisch was ten opzichte van. Het mooie is; het werkt of het werkt niet. Als het niet werkt, vette pech. Kost je misschien wat knaken maar je zit in ieder geval niet met vervelende bijwerkingen. Werkt 't wel? \o/ -- En dan zal het me eigenlijk ook een grote rotzorg of 't ècht werkt, of dat ik me -al dan niet onbewust- mezelf wijsmaak dat 't werkt.

Pragmatisch, huh?

Hier ga ik toch even tegen in, if you don't mind.

"als het niet werkt vette pech" .. oh ja? Iets wat kan werken in positieve zin, zou toch heel erg vaak ook werken in negatieve zin. Vergis je niet hoor. Natuurlijk, van arniflor zalfjes zal je geen last hebben zolang je niet allergisch bent en andere logische dingen. Maar er zijn ook bijzonder veel "kruidendrankjes" die best wel wat kunnen aanrichten. Of "natuurlijke" behandelmethodes.

Quintiano 05-08-2005 04:16

Citaat:

grl schreef op 05-08-2005 @ 03:34 :
Hier ga ik toch even tegen in, if you don't mind.
Purrr.

Citaat:

grl schreef op 05-08-2005 @ 03:34 :
"als het niet werkt vette pech" .. oh ja? Iets wat kan werken in positieve zin, zou toch heel erg vaak ook werken in negatieve zin. Vergis je niet hoor. Natuurlijk, van arniflor zalfjes zal je geen last hebben zolang je niet allergisch bent en andere logische dingen. Maar er zijn ook bijzonder veel "kruidendrankjes" die best wel wat kunnen aanrichten. Of "natuurlijke" behandelmethodes.
Mwah, wanneer je het hebt over de natuurlijke behandelmethodes die Silvia Millecam voorgeschreven kreeg is 't inderdaad schadelijk. Maar ik weet geen homeopatische spullen die net zo'n indrukwekkende lijst met mogelijke bijwerkingen en effecten hebben als Pretnison of Ritalin :)

Sarah 05-08-2005 12:01

Er is inderdaad wél een verschil tussen homeopatische geneesmiddelen en natuurgeneesmiddelen.
Bij homeopathie is de werkzame stof oneindig verdund (en daarmee in feite niet meer werkzaam :P), als zo'n geneesmiddel lijkt te werken is dat (voor zover wetenschappelijk bekend) op basis van het placebo-effect, door toeval, of doordat de hulpstoffen in het medicijn wél werken (zoals hoestsiroop met honing erin en een miniem hoeveelheidje van de werkzame stof; die werkt wel, maar je kunt net zo goed een eetlepel honing nemen, dat werkt ook). Deze geneesmiddelen hebben meestal geen bijwerking. Ik hou eigenlijk wel van zo'n placebo-effect, als een medicijn je helpt omdat je gelooft dat het je helpt, dan wordt je er uiteindelijk toch beter van en daar gaat het om. Niets mis mee.
Bij natuurgeneesmiddelen is het gewoon zo dat de werkzame stof niet synthetisch wordt geproduceerd, maar op natuurlijke wijze wordt gewonnen; dit is soms een beetje omslachtig maar het kan natuurlijk, aspirine kun je ook op natuurlijke wijze winnen en niemand zal ontkennen dat aspirine werkt. Deze kunnen ook bijwerkingen hebben!

A.Vogel en VSM hebben allebei zowel homeopatische geneesmiddelen als natuurgeneesmiddelen, en vaak zit het ook gecombineerd.

Nouja. Ehm, ik gebruik soms wel calendulazalf, wat homeopatisch is maar het trekt beter in dan vaseline en is vetter dan bodylotion dus het is handig tegen droge plekjes. Verder eigenlijk niet.

Lorelei 05-08-2005 12:43

Citaat:

Dobermann schreef op 05-08-2005 @ 05:16 :
Purrr.

Mwah, wanneer je het hebt over de natuurlijke behandelmethodes die Silvia Millecam voorgeschreven kreeg is 't inderdaad schadelijk. Maar ik weet geen homeopatische spullen die net zo'n indrukwekkende lijst met mogelijke bijwerkingen en effecten hebben als Pretnison of Ritalin :)

Nou heb je met bijv. ritalin ook wel meteen een goeie te pakken. :D Maar goed, wat je hier zegt ben ik dan weer wel met je eens. Ik krijg het alleen een beetje benauwd van "als het niet werkt, vette pech, geen probleem" achtige uitspraken. :o

Sarah:

Citaat:

Ik hou eigenlijk wel van zo'n placebo-effect, als een medicijn je helpt omdat je gelooft dat het je helpt, dan wordt je er uiteindelijk toch beter van en daar gaat het om. Niets mis mee.
Ja, mooi is dat he. :)

even een vraagje uit nieuwsgierigheid, ben jij ook van plan dingen met homeopathie of iets dergelijks te doen of ga je echt het reguliere systeem in? :)

Sarah 05-08-2005 12:55

ik weet nog niet precies wat ik ga doen, uberhaupt nog niet... waarschijnlijk wel de reguliere geneeskunde omdat ik toch iets te sceptisch ben tegenover de meeste alternatieve dingen... niet te sceptisch om er eventueel gebruik van te maken, maar wel om het voor te schrijven :P

Lorelei 05-08-2005 12:57

Citaat:

Sarah schreef op 05-08-2005 @ 13:55 :
ik weet nog niet precies wat ik ga doen, uberhaupt nog niet... waarschijnlijk wel de reguliere geneeskunde omdat ik toch iets te sceptisch ben tegenover de meeste alternatieve dingen... niet te sceptisch om er eventueel gebruik van te maken, maar wel om het voor te schrijven :P
:) Ik kan me dat wel voorstellen eigenlijk. Ik was gewoon benieuwd. Nieuwsgierigheid bevredigd :p

Daantje_0705 05-08-2005 13:48

Dingen als Prikweg en Calendulan gebruik ik wel en daarvan geloof ik ook wel dat het werkt. Het placebo-effect werkt uberhaupt wel goed bij mij heb ik het idee soms gewoon omdat ik alleen maar bang ben dat er wat is en als ik dan het idee heb dat ik er wat aan doe dan ben ik al een heel stuk rustiger zodat ik niet echt iets nodig heb. Ik sta iig wel open voor homeopatische middelen enzo en als er iets is waarbij ik kan kiezen tussen homeopatisch of regulier dan zou ik ook niet meteen het homeopatische uitsluiten.

FLuKee 05-08-2005 17:04

Citaat:

martijn1985 schreef op 04-08-2005 @ 17:23 :
Homeopathie is genezing door middel van natuurlijke kruiden. Dus je vindt plantjes in de natuur, en die genezen je. Denk Klazien Uut Zalk.
Homeopathie en kruidengeneeskunde zijn twee verschillende dingen. Homeopathie is gebaseerd op de stelling dat hetgeen dat de ziekte veroorzaakt, ook de ziekte kan genezen, in sterk verdunde vorm. De stof kan zowel dierlijke als plantkundige afkomst hebben.

ABgirl 05-08-2005 20:16

Opzich geloof ik wel in de genezende kracht van dingen uit de natuur.
In de reguliere geneeskunde worden volgens mij ook redelijk wat 'plantaardige' dingen gebruikt, zoals bijv. een stof uit taxus bij een chemokuur.
Wel is het zo dat redelijk vaak ook giftige planten gebruikt worden (taxus, digitalis), waardoor je ook erg op moet passen wat je doet en je iig niets zelf moet gaan proberen.

Gebruik zelf altijd de blaadjes van hondsdraf als ik door een brandnetel gestoken ben. Gewoon blaadje ff op de plek kapotwrijven en de jeuk is weg, maar ja, dat zijn toch ongevaarlijke dingen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.