Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Planten voor op een balkon (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1242355)

Leonoor 07-08-2005 09:35

Planten voor op een balkon

Wat zijn planten die je goed in potten op je balkon kunt zetten? Misschien ook handig om te weten dat het balkon op het westen is, er komt dus wel redelijk wat zon (nu hebben we een zonloos balkon, daar doet niets het (n)).

(Het hoeven geen hele kleine plantjes te zijn, het is een groot balkon. :cool: )

wizkid 07-08-2005 16:26

Misschien kan je eens bij de Intratuin / Europatuin gaan vragen of ze tips hebben of leuke/mooie planten kennen voor op je balkon.
Je kan ook eens googlen op balkonplanten of kuipplanten. Het enige nadeel bij kuipplanten is dat je ze 's winters binnen moet zetten (tenminste dat d8 ik :p ).
Hier is een site met een aantal kuipplanten.

Leonoor 07-08-2005 16:30

Ik heb een hekel aan mensen in winkels dingen vragen. :o :p
(Bovendien weten ze vaak erg weinig. :s)

Gegoogled op balkonplanten heb ik en heb er wel iets uitgehaald, maar misschien heeft er hier nog iemand tips of ideeën of wat dan ook. :)

En planten binnen halen wil ik liever niet, staat je kamer zo vol. :o

wizkid 07-08-2005 17:14

Citaat:

Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 17:30 :
En planten binnen halen wil ik liever niet, staat je kamer zo vol. :o
Je kan ze ook laten staan en volgend jaar weer nieuwe kopen :D :p

Leonoor 07-08-2005 17:18

Citaat:

wizkid schreef op 07-08-2005 @ 18:14 :
Je kan ze ook laten staan en volgend jaar weer nieuwe kopen :D :p
Dat is zonde. :o Dan gewoon jaarplanten kopen oid. ;)

Als ze er zijn, wil ik graag gewoon planten die het het hele jaar door doen en die je gewoon buiten kunt laten staan...dus groenblijvende dingen oid. Dan kan ik er om heen als ik dat wil nog wel wat éénjarige dingentjes planten.

En volgens mij kan het wel, op internet vond ik ergens op een site (weet niet meer welke, in word wat opgeslagen): "Kies liever voor een aantal betrouwbare vaste planten, die ook in de winter buiten kunnen blijven staan. Denk aan de winterharde buxus, varens, hosta's, (struik)klimop, laurier en kleinblijvende coniferen. "

wizkid 07-08-2005 17:19

Klimop of een andere klimplant is ook leuk...maar dan moet het wel ergens langs kunnen 'klimmen'.

ABgirl 08-08-2005 22:59

Buxus is idd leuk. Verder is vooral 's winters een skimmia of gaultheria best wel mooi.
Hebesoortjes zijn ook erg geschikt, net zoals heide.
Let wel op dat de meeste van dat soort planten wel graag wat zurige grond hebben.
coniferensoortjes zijn ook leuk, net als van die kleinbladige bonte klimop (woekert niet zo erg als de grote).
Verder kun je voor wat vaste plantjes kiezen als salvia die's winters afsterven en in het voorjaar weer opkomen.

Sarah 11-08-2005 11:52

nu dit topic er toch is :o weet er iemand planten voor op een heel klein balkonnetje waar nooit zon komt? :P

Freyja 11-08-2005 16:31

Mos? :P

bugge 11-08-2005 16:52

petunia's, geraniums (en dat hoeft heus niet oubollig te zijn, vaak zijn het leuke kleurtjes), Afrikaantjes

en zonnebloemen (y)

Sarah 11-08-2005 18:05

Citaat:

Morgan schreef op 11-08-2005 @ 17:31 :
Mos? :P
ik heb op aanraden van mijn moeder een conifeertje en een bergtheestruikje gekocht, volgens haar krijgen coniferen geen heg-grootte als ze geen zonlicht krijgen en op het bergtheestruikje staat dat het normaal in het bos woont en ook klein blijft. Dus dat moet goed gaan :)

ABgirl 11-08-2005 19:54

Citaat:

Sarah schreef op 11-08-2005 @ 19:05 :
ik heb op aanraden van mijn moeder een conifeertje en een bergtheestruikje gekocht, volgens haar krijgen coniferen geen heg-grootte als ze geen zonlicht krijgen en op het bergtheestruikje staat dat het normaal in het bos woont en ook klein blijft. Dus dat moet goed gaan :)
Lijkt mij idd ook. Bergthee, is dat niet gaultheria?

En verder zijn hortensia's ook wel aan te raden (heb je allen 's winters niets aan). Hortensia's hebben juist graag schaduw. Enige nadeel is dat ze wel redelijk veel water moeten hebben.
En een gele hosta houdt ook van schaduw, maar daar heb je 's winters ook niets aan.

Leonoor 12-08-2005 10:55

Citaat:

Sarah schreef op 11-08-2005 @ 12:52 :
nu dit topic er toch is :o weet er iemand planten voor op een heel klein balkonnetje waar nooit zon komt? :P
Dat probleem hadden wij eerst dus ook...wij konden niet echt iets geschikts vinden... :s (Maar het is er dus wel. ;))

Sarah 12-08-2005 11:09

mjah, zo'n plant moet er dan ook nog tegen kunnen om regelmatig 2 a 3 dagen lang geen water te krijgen, als ik bij m'n ouders ben...

de bergthee is inderdaad gaultheria.

brinta 19-08-2005 15:20

Citaat:

ABgirl schreef op 11-08-2005 @ 20:54 :
Lijkt mij idd ook. Bergthee, is dat niet gaultheria?

En verder zijn hortensia's ook wel aan te raden (heb je allen 's winters niets aan). Hortensia's hebben juist graag schaduw. Enige nadeel is dat ze wel redelijk veel water moeten hebben.
En een gele hosta houdt ook van schaduw, maar daar heb je 's winters ook niets aan.

OMG jij weet echt veel over dit onderwerp! Ik bewonder je kennis en de manier waarop je deze toe kunt passen (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.