![]() |
huistaal
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, maar hebben jullie ook huistaal? Daarmee bedoel ik dingen die jullie alleen bij jullie thuis zo noemen? Zo ja, vertel ook t verhaal erachter!
* mensenbesjes. Dit stamt van heel lang geleden. Ik liep elke dag met m'n vader langs een struik met van die oranje besjes eraan en die wilde ik dan opeten. M'n vader zei dan dat dat niet mocht omdat ze giftig waren. Toen kreeg ik op een gegeven moment rode bessen (aalbessen?) als toetje. Ik helemaal hysterisch (ik dacht dat m'n moeder me wilde vergiftigen ofzo :D): "nee, die mag ik niet eten! Die zijn giftig!". Toen heeft m'n vader het uitgelegd: "nee, marjolijn, die oranje besjes zijn vogelbesjes. Dit zijn mensenbesjes.". Nou ja, zo heten ze nu nog steeds :) * bas Zo heet bij ons een badjas. Gewoon een samentrekking. Er zijn er nog wel meer, maar daar kan ik niet opkomen. |
'Zelfverzonnen woorden' niet, geloof ik, maar we gebruiken wel woorden waarvan anderen soms niet weten dat ze bestaan...zo bijvoorbeeld 'iebel'...dat woord gebruiken we gewoon zo lang als ik me kan herinneren. En zo zijn er nog wel meer woorden, maar die weet ik nu even niet.
|
een biebakske: een bed :)
|
de albert heijn wordt bij ons de appie heijn genoemt meer niet
|
Citaat:
|
Geen huistaal maar meer vriendengroep-taal: Pommen en Lamballen. Andere woorden voor chillen/niks doen
|
Citaat:
|
Van die vitaminenpillen noemt mijn zusje altijd dummiepillen omdat ze die vond lijken op dummies, die snoepjes dus:). Verder zou ik zo gauw niet weten wat voor woorden.
|
De afstandsbediening heet bij ons het plankje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Afstandsbediening was bij ons altijd "de macht".
Hij die de afstandsbedienig in bezit had, had de macht over de televisie en vooral welke zender er op stond. :D |
Dat hebben wij geloof ik niet...
|
Ik ben overal creatief met taal, niet speciaal thuis.
|
Olifant = paard.
Er lopen hier geregeld paarden voorbij en mijn vader zei vroeger altijd 'hé, daar loopt een olifant!' Mijn broer en ik hapten natuurlijk gelijk met 'neee, echt niet. dat is paard!' waaruit grote discussies volgenden tussen m'n broer en ik tegen m'n vader :D Intussen is het gewoonte geworden dat als we een paard zien dat we dat een olifant noemen. |
De afstandsbediening noemen we de a.b. of de zapstick.
Een "pindapeller" is een oude vent die tijdens het uitgaan alleen aan de bar staat (en bijvoorbeeld steeds pelpinda's eet) :D 1:3 (1 staat tot 3) betekent dronken :confused: |
Afstandsbediening = knoppedrukker
Prullebak = prukkebak Spagetie = Spagetsie (ik vond t vies) Maceroni = lekkeroni (mn zus vond t lekker) |
Citaat:
Euhm, voor de rest. "Nest" is bed ("Kom eens uit je nest"), zelfde als "tram" ("Sandra ligt nog in haar tram"). Vraag me niet vanwaar het komt, het kan evengoed Antwerps zijn... :confused: Ow ja, mijn jongste kat heet Kian en ik noem hem altijd "Baby", als in baby, klein kindje :) |
" 't kastje" is bij ons de politiescanner.
" 't kamertje" is het computerhok van m'n vader en broer. de C1000 wordt door m'n vader nog consequent de Prijsslag genoemd, terwijl die winkel al zo'n 10 jaar niet meer bestaat (werd eerst A&P en later C1000). verder weet ik zo snel niks :) |
Oh ja, nog één: een hamster is een kruimel.
Wij hadden vroeger een hamster die kruimel heette. Mijn nichtjes kregen toen ook een hamster en kwamen heel blij vertellen dat ze ook een kruimel hadden. Sindsdien is een hamster dus een kruimel. |
Citaat:
En we hebben een (reserve)sleutelbos met de drie belangrijkste sleutels die iedereen van het gezin kan gebruiken en die noemen we de drie-eenheid. |
Citaat:
|
Mijn moeder noemt de computer de monitor. :o
Een hond heet bij ons een schnappie. :p |
Citaat:
|
sperziebonen heten bij ons sperziebenen.
Weet niet meer hoe t zo is gekomen :confused: |
toen ik en m'n zusje nog jong waren noemde we onze opa en oma nooit bij de achternaam, maar bij de straatnaam. Opa en oma koningsstraat of opa en oma kruisstraat :D. De x-box bij een vriend van me noemen we altijd 'de doos'. De honden noemen we blaffers of wolvies.
|
Citaat:
Zapper en nest gebruikten wij ook, maar ik zelf niet, want ik vind die niet leuk of wat dan ook. :o |
Wij korten thuis nogal veel af, zo wordt de afstandsbediening altijd de afstands genoemd, en de computer wordt de compu. De namen van iedereen worden ook afgekort; toen mijn broertje ook bij 'mijn' AH (ook zoiets) kwam werken noemde ik hem altijd "er' ipv Ernst. Tot hilariteit van onze collega's. :confused:
Anyway, we hebben zo'n kast onder de trap waar de cv ketel staat, en die wordt bij ons altijd de warme kast genoemd. Of we er nou iets in opruimen, of laten drogen, het is altijd "iets in de warme kast leggen/drogen/etc". In de buurt noemt iedereen die kast weer anders. De glazenkast, de inloopkast, heel grappig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
haha :D Ik had een oma die geesje heette en die noemden wij oma Gees.
Toen vroeg een vriendinnetje vroeger een keer: "Marjolijn, is opa Gees dood?" |
de afstandbediening is zapper (mn neefje zegt mag ik de a.b a.u.b)
en ah of appie (happie) koolraap is planken (omdat t er op lijkt) of nep patatjes... (vroeger zeiden mn ouders we eten patat...ja niet ) |
Ow, en een kwamkwammer (voor een komkommer en ik snap hem nu pas, nu ik het op schrijf (al weet ik niet of ie zo bedoeld is, maar vast wel), al is dat ook geen woord wat ik we dagelijks gebruikten (en gebruiken doe ik het nu zelden meer).
En P-A-T-A-T (voor patat, dat spelden we dus, zodat m'n zusje niet kon verstaan als we vroegen 'eten we vanavond patat' oid (want dan 'moesten' we het eten)). |
Citaat:
Tis officieel zelfs: kwamkwammersloeg (van komkommersla) :o |
Nou, wij praten nederlands met duits erdoorheen dus we hebben alleen maar rare zinnen en zo.
|
Wij noem(d)en onze oma's niet naar hun achternaam :o
De ene oma die woonde een hele tijd 'aan de overkant', gewoon de straat over en je was er. Oma Overkant dus. De andere oma had een hondje die heette Boemer, dus was het Oma Boemer :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Afstandsbediening was bij ons altijd "de macht".
Hij die de afstandsbedienig in bezit had, had de macht over de televisie en vooral welke zender er op stond. .. Hebben wij ook!:P ;) :D |
mijn zus zei vroeger melettik tegen melk, en homber in plaats van honger, en mijn vader zegt dat nog steeds maar verder niemand meer dus ik weet niet of dat wel telt.
Oh en we hebben een wc-schrift, en dat is dus een schrift dat bij de wc ligt, en dat is niet echt een vreemd woord maar toch kennen veel mensen het niet want het is natuurlijk wel een onbekend ding. Op kamers heb ik niet echt huiswoorden, geloof ik. Al hebben we daar óók een wc-schrift, maar dat is mijn schuld. |
Citaat:
|
om dingen in te schrijven als je op de wc zit
|
Citaat:
|
ja zoiets :)
en er worden gesprekken in gevoerd, tekeningetjes in gemaakt, vanalles :) |
haha, dat lijkt me wel grappig :D
|
Uitslikken is overgeven. Ik kon toen ik klein was geen overgeven zeggen en wist niet goed hoe het precies heette. Toen ik dus een keer overgegeven had riep ik naar mijn ouders dat ik had uitgeslikt. Die keken natuurlijk raar, maar het drong wel door :D Die is er dus in gebleven.
Verder noemde we sommige oma's naar de plaats waar ze woonden. (Ik had toen 2 oma's, 2 opa's en 2 overgrootoma's) Gresbuizen is Macaroni. Komt van een van mijn opa's vandaan, maar hoe dat erin gekomen is weet ik niet meer. Alleen mijn moeder gebruikt het af en toe. Ik weet er zo even niet meer. Er zijn er nog wel wat, maar kan er zo even niet opkomen. |
De oma die een hond had werd Oma Woef genoemd. De buurvrouw met een rollator, de rollatorbrigade. De melk wordt soms Mek genoemd. En de overburen die eigenlijk Cocky en Rob heten, heten bij ons thuis Peppie en Cocky, origineel.
|
dat is heel grappig
|
O, er bestaan bij ons ook zoveel mythes over buren.. Die worden maar in stand gehouden door allerlei grapjes. En ach, het is wel :cool:. Ik bedoel, als de achterbuurman zijn eigen kat doodrijdt op de oprit, en vervolgens vrolijk zwaaiend wegrijdt, mag je daar toch wel grapjes over maken?:o
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24. |