![]() |
raspatat gezonder?
Wat is nu eigenlijk gezonder, gewone patat of raspatat? Ik zit in een discussie met mijn vriend en wil het nu toch wel erg graag weten :)
|
Raspatat bestaat toch uit aardappelpuree oid...?
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, het is beide vet door het frituurvet. Als raspatat echt uit echte aardappelpuree bestaat, dan lijkt gewone patat me net iets gezonder, omdat aardappels volgens mij net ietsje gezonder zijn dan aardappelpuree. Maar eigenlijk denk ik dat het verschil verwaarloosbaar klein is. |
Wat in godsnaam is raspatat? Aardappelpuree die in frietvorm gefrituurd wordt ofzo :confused:
|
raspatat<3
|
Raspatat is inderdaad aardappelpuree in de vorm van friet. Ik weet niet of het veel uitmaakt qua gezondheid, ik denk dat er weinig verschil is. Het zal wel voornamelijk liggen aan de manier hoe je het klaarmaakt (temperatuur van de olie/vet hoe lang je ze er in laat liggen etc).
Oja, geef mij maar gewone friet. |
Wel lekkerder :D
|
Citaat:
|
Ik eet ALTIJD raspatat.
Ik vind gewone patat bijna niet meer lekker :o Lazlow |
Citaat:
|
Hmm...nou ja, dan hebben we beide gelijk :P
|
even mijn boerenverstand laten werken,
aardappelpuree heeft een veel lossere structuur dan een massief stuk aardappel. Dus zou het dan niet zo zijn dan een raspatat ( wie heeft die term verzonnen???? ) meer frituurvet opneemt, dan een gewone friet, en zou het daarmee ongezonder ( want vetter ) zijn?? ik weet niet of dit waar is, maar daar kwam mijn nuchterheid mee aan. ( misschien moet ik alleen nog maar dronken posten ) |
Ik denk niet dat 't gigantisch veel uitmaakt.
|
aardappel puree kan je niet zo gewoon frituren, er word meestal iets omheengedaan (bierbeslag of zo) of er word een soort van deeg in vermengd.
Aangezien je ook nog van alles in je aardappelpuree doet(boter, melk, peper, zout, nootmuskaat, eitje misschien)in het deeg zit ook nog boter, bloem, eitje, lijkt mij raspatat slechter. Maar kwa vet opname is het ongeveer gelijk. Gewoon in olie frituren inplaats van frituurvet. |
Gewone friet wordt tweemaal gefrituurd. Raspatat slechts eenmaal. Het scheelt dus qua vet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zit waarschijnlijk bloem en een eitje bij. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens is het geen "raspatat", maar gewoon rasfriet en dat klinkt een stuk lekkerder (Y)
|
http://www.zibb.nl/horeca/artikel_st...p?artnr=812522
Misschien helpt dit. Dus geen boter en een eitje! |
Raspatat is smerig, een beetje poeder met een berg water. Bleh, en natuurlijk met allemaal toevoegingen, omdat het anders weer klontert enzo.
Ik ga wel gewoon verse friet halen bij de snackbar in de buurt. Als in: ze hebben daar zelf van de aardappelen friet gemaakt. 'Vers' zegt natuurlijk eigenlijk niets. |
Bwoah, ik vind het lekker en daar gaat het om (Y)
|
Als ik toch zou moeten kiezen, zou ik gaan voor de gewone patat. Zeg nou zelf, 'raspatat' klinkt toch smerig.
|
Citaat:
:D Moesten wij een werkstuk van maken op school. |
Citaat:
Pas zag ik zo'n "met olijfolie bereid" kreet op een verpakking staan.. Ik vraag me af of dat ook dan echt zo is, of dat ze dat er gewoon zo op mogen zetten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Bij groente is het weer zo van, diepvriesgroenten zijn het verste, aangezien die binnen 3 uur in de vriezer liggen. Normaal komt het van de boer naar de groothandel en die verkoopt het weer verder aan de keukens. Eigenlijk wel een leuk onderwerp, versheid van groente/vlees/vis. Zie je overal staan, 'verse vis' , e.d, moet je dan eense met ze in discussie gaan, dat vers niet echt vers is :P Citaat:
|
Citaat:
wat betreft de 'met olijfolie bereid', ik weet niet of er dan echt olijfolie in zit maar vast wel een spoortje. Wel staat er op flessen knoflooksaus van Remia (geloof ik, kan ook ander merk zijn geweest) dat de saus zo romig is door verse knoflook. Los van het feit dat knoflook dingen niet romig maakt, zit er alleen gedroogd knoflookpoeder in die saus... |
Maar om weer even bij het onderwerp terug te komen :cool:
Raspatat is gezonder. Mijn vriend wilde het persé weten en heeft het in een snackbar gevraagd. Het is gezonder omdat het maar een keer gefrituurd wordt en patat twee keer. Verder zit er om raspatat een laagje ofzo zodat het vet niet in het binnenste kan komen. Zoiets was het :P Yeah, ik had gelijk. Zoals altijd. |
Ik denk wel dat raspatat iets minder vet is, maar dat je niet meer kan zeggen dat het een gezonder is dan de ander. 't Is allebei gewoon niet erg gezond.
|
Citaat:
Iets dat één keer wordt gefrituurd is niet per sé beter hoor, het hangt van allerlei factoren af. En wat voor laagje zou er in vredesnaam om die raspatat heen zitten? Citaat:
Maargoed, de beste mayonaise is nog altijd die van Akwarius, biologisch, en als je knoflooksaus wilt pleur je daar gewoon zelf knoflook bij. |
Citaat:
Ik vind raspatat ook niet lekker. Bij ons is het op de één of andere manier altijd vettiger (=bah) en er zitten gekke kruiden in ofzo, of vergis ik me nu? Ik vind het iig niks, maar ik ben dan ook niet super gek op patat. :) |
Citaat:
eitje, mosterd,peper en zout, beetje citroensap en olie Meer heb je niet nodig, en dan genoeg knoflook als je knoflook mayo wilt. Wat je ook dan kan doen, is knoflook olie inplaats van gewone olie. Gewoon een paar teentjes knoflook in de olie zettten, dagje wachten en heerlijke olie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28. |