Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   nieuw gedicht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1243535)

Romie 09-08-2005 17:17

nieuw gedicht

nou, ik heb een nieuw gedicht geschreven, ik heb geprobeert de kritiek te gebruiken, maar ik vond t wel moeilijk want ik heb nou eenmaal een eigen stijl, maar goed, kritiek is natuurlijk weer zeer welkom:

Blinkend schoon

hopend op morgen,
fantaserend over geluk,
wens ik een dag zonder zorgen,
want alles gaat stuk.

was ik maar in staat,
van kapot heel te maken,
maar het is al te laat,
alles begint in verval te raken,

ik probeer me los te woelen hieruit,
pas wanhopig andermans schoenen,
omdat ik weer op een vuiltje stuit,
die onmogelijk is weg te boenen.

nou dat was m, bvd dank voor t lezen,ojaah en nog even over dat rijm, ik kan echt niet dichten zonder rijm..

Romie 09-08-2005 17:22

en dees nog:

vieze vloer

de vloer van mijn leven,
is slordig geplamuurd,
elke oneffenheid is gebleven,
en gaat niet weg, hoe lang je ook tuurt.

vandaar dat ik kies voor laminaat,
netjes naast elkaar gelegd,
omdat dat gewoon veel mooier staat,
simpel, geordend, en recht.

Leonoor 09-08-2005 17:27

De eerste vind ik niet mooi...je zegt zelf al 'ik kan niet dichten zonder rijm' (ik denk btw dat je het wel kunt, maar goed :p), maar dat veranderd er niets aan dat ik het te gerijmd vind. En te voorspelbaar (door dat het te gerijmd is) en de inhoud vind ik te simpel gebracht (en de laatste alinea vind ik een beetje vreemd :o).

De tweede vind ik beter, de inhoud ligt me niet zo, maar het gedicht komt minder 'sinterklaasachtig' over qua rijm (op de regel 'en gaat niet weg, hoe lang je ook tuurt.' na dan).

Romie 09-08-2005 17:31

hmzz heb wel es geprobeert zonder rijm, maar k ben zon kneus die vind dat dichten moet rijmen, slaat nergens op maarjah, maar goed k zal wel een keer weer proberen zonder rijm

maar de 1e vind je niet mooi? vreemd die vond ik juist t mooiste :p of mag je dat niet zeggen over je eigen gedicht haha, de 2e vond ik zelf ook wel mooi, alleen die regel met dat "tuurt" is inderdaad wat "nep" ik liep een beetje vast zeg maar

Reem 09-08-2005 18:31

Citaat:

Romie schreef op 09-08-2005 @ 18:31 :
hmzz heb wel es geprobeert zonder rijm, maar k ben zon kneus die vind dat dichten moet rijmen, slaat nergens op maarjah, maar goed k zal wel een keer weer proberen zonder rijm

Ik heb ook liever dat er rijm in mijn gedichten zit, maar dan hoeft toch niet iedere regel op elkaar te rijmen? Dat is hier juist wat jouw gedichten zo op een Sinterklaas-gedicht laat lijken: rijm om de rijm. Dat klinkt niet mooi, het is voorspelbaar, saai, niet verrassend. Zelf geef ik ook de voorkeur aan gedichten met rijm, maar het moet me wel verrassen; dat is bij jouw gedichten niet het geval. Morgen - zorgen is nou niet bepaald origineel en dit soort dingen zou je juist kunnen vermijden door minder rijm in je gedichten te verwerken. Je hoeft het dus niet helemaal weg te laten.

Romie 10-08-2005 19:19

hmzz dat is wel een idee idd van dat minder rijm :) ik ga er eens mee aan de slag, thanx

Riven 18-08-2005 20:36

Vastroesten in een stijl voor je 30 bent, is het domste wat je als dichter kan doen. Tenzij je een ongekend genie bent, maar dat heb ik hier nog niet gevonden.

xineof 22-08-2005 23:34

pas wanhopig andermans schoenen,

Bij deze zin dacht ik 'ja, dit is een goede vondst'. Verder vind ik het eerlijk gezegd niet heel goed, ik denk dat je nog een beetje op zoek bent / in de groei. Ik denk dat je gewoon nog wat moet schaven aan dit gedicht; sommige verwoordingen zijn wat geforceerd, het geheel is nog niet helemaal netjes afgewerkt en de rijm is soms wat gedwongen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.