![]() |
Die grosche Übermensch
Daar loopt de grosche Übermensch
geboren en getogen in de stad der steden: Germania, kunst, wetenschap en vooruitgang alom. Genocide, rechtsverkrachting en corruptie zijn vergeten, wat dat is geschiedenis en vroeger is niet meer. En vroeger is weer hier wat hier sta ik, deus ex machina! En hier sta ik, verkondigend, dood en verdoemenis vloeiend uit mijn mond. En terstond, de duivel, in het blauw, Grijpt mij en werpt mij in het grofste graf. “Aanschouw, oh satan, mij, de grote EN. Leg neer, je wapens des massahypnose, leg neer, je twee snijdende tong.” Ik zie de Übermensch : de Europeaan in het tweede babel, de stad der steden: New York City, Drugs, geld en seks alom. Leven is vergeten wat dat is de toekomst en straks, dat is niet meer. - - - -- Ja ja, ik zou niet meer dichten, ik doe het toch, excuses voor het ongemak. Kleine hint: het gaat over jou. |
Moeilijk om hier iets over te zeggen. De eerste strofe komt op mij nogal prozaisch over, ook al zit er wat alliteratie in en (per ongeluk?) wat verborgen rijm.
Tweede strofe vind ik de herhaling van hier sta ik niet mooi eigenlijk. Ik snap ook niet waarom je tot drie keer toe wat gebruikt in plaats van want. je wapens des massahypnose, klinkt een beetje onnatuurlijk. grofste graf vind ik daarentegen wel weer leuk gevonden. Kleine hint: het gaat over jou. Ik hoop het toch niet eigenlijk. |
Nee, dit spreekt me niet aan. Toen ik de titel had gelezen was ik erg benieuwd naar wat je ervan gemaakt had, maar ik vind de vorm, de uitwerking, gewoon echt niet mooi. Het is te beschrijvend. Je gebruikt teveel woorden, heb ik het idee, en ook vind ik de beschrijving van Germania en New York niet leuk.
Dat je begint met Daar loopt vind ik eigenlijk ook niet zo geslaagd: het doet me stiekem een beetje denken aan kinderprentenboekjes. :o De inhoud is best interessant, maar je brengt het met teveel fantasie. Ik kan me niet inleven in de beelden die je probeert te scheppen. Dat betekent dus niet dat dit een ongemak voor me is, zoals je zelf zegt. En waarom zou je stoppen met dichten? |
Ik vind het niet sterk dit. Het spreekt me niet aan, doet me niets. Voor het genre vind ik dit aan de ene kant te doorzichtig, en aan de andere kant te vaag en niet scherp genoeg. Het is te prozaïsch. De waanzin wil niet echt overkomen en .. hmm nee. En je was juist zo op de goede weg :(. Ik vind dit een je mindere. Het lijkt zelfs wel alsof deze te snel is geschreven.
|
Citaat:
|
Is er een reden dat je voor die Mensch ipv der Mensch hebt gekozen?
|
Nu je het zegt, ik had ook nog een vraag.
Is er een reden waarom je voor grosch ipv groB/ gross hebt gekozen? |
En des massahypnose ipv der massahypnose?
Ik vind het wel fascinerende dingen hebben. Vooral de duivel in het blauw. |
Wapens des massahypnose: omdat er nu 3 keer een s klank is.
Grosch: Geen idee eigenlijk, niet echt aan gedacht, maar ik heb het ook niet zo met de B. Die Mensch: Eh, ik heb alleen maar 'de mensch' gebruikt? @Not for Sale: Dat is eigenlijk de enigste 'aanklacht' die ik zelf behoorlijk ongegrond vind, maar ach, hij is wel leuk natuurlijk ^^. |
Ik zie die mensch in de titel staan :).
|
Citaat:
|
het is wapens der massahypnose, voor zover ik weet.
Citaat:
bedoel je soms het tweesnijdend scherp zwaard? ;). ik heb er niet zo heel veel over te melden, ik vind 'm niet slecht, maar het is zo prozaisch vertelt, het komt zo zwartwit en simpel over, dit is de ene kant, dat de ander. alsof je niets te doen had, en ineens de melancholie der staat des werelds in je opkwam. en ook wel te snel geschreven denk ik. ik vind het idee; dit is fout, dat is normaal maar het is allebei fout, op deze manier niet zo heel aansprekend. ik denk dat je het in een verhaal pakkender over zou kunnen laten komen. |
Citaat:
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het is wel duidelijk denk ik ^^. Volgende is beter. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27. |