![]() |
oppas ratjes
he, ik moet nu 2 weken op de 2 ratten van mijn neefjes passen want die zijn op vakantie.
mijn gulle ik, heb de ratten de hele badkamer geschonken :o (we hebben er 2, dus dat scheelt). maargoed, deze beesten zijn dus niet tam.. maar dan ook echt niet. zodra je binnen komt racen ze naar hun hok of blijven verstijft zitten. Eentje bijt zelfs. Elke keer als ik kom geef ik ze wat lekkers. Ik heb ze ook nog niet opgepakt ofzo omdat ze dat dus blijkbaar niet willen. (de ratjes zijn nog niet erg oud.. hoe oud weet ik niet precies maar absoluut niet ouder dan een half jaar.) ik vroeg me af wat ik in deze korte tijd kan doen om deze ratten het vertouwen in mensen te kunnen geven. |
Negeren en vooral niet achter ze aan gaan lopen. Laat ze maar weg schieten, als jij 8 keer per uur die badkamer in komt lopen zonder dat je ze iets 'aan doet' (in hun hoofdjes) worden ze vanzelf rustiger. Ratjes zijn daar slim genoeg voor :)
Je hebt ze maar twee weken -edit- langer lees ik, hoe lang? -, dus tam ga je ze niet krijgen... Misschien stomme vraag van jouw kant af, maar waarom zitten ze in de badkamer ipv in 't hok? (klein hok?) |
Citaat:
|
Citaat:
Het feit van een badkamer is alleen dat het daar de hele dag stil, koud en rustig is. Ze zien letterlijk geen kip, behalve jij die er als reus zo nu en dan binnen komt stampen. Wat is klein natuurlijk, probeer het misschien eens af te wisselen. Overdags in het hok midden in de huiskamer (geluid, geur... = gewenning) en snachts in de badkamer? |
dat is misschien wel een goed idee, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. het zijn toch nachtdieren. en dan kunnen ze overdag wennen aan stemmen,mensen etc.
bedankt voor de tip,ik ga het proberen (y) |
Ratten zijn niet zozeer nachtdieren hoor, ze passen zich zelfs aan aan de activiteit. Als jij sochtends vaak overduidelijk thuis bent gaan ze op den duur ook rond die tijd leven etcetc.
Maar op deze manier, in een rustige kamer waar ze niets zien of horen, blijft dit gedrag erin zitten. Logisch natuurlijk. Succes. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37. |