![]() |
Zwartrijden. Economisch aantrekkelijk?
Net had ik er een discussie over.
Tegenwoordig lijkt het meer voor te komen dat je zwartrijdt (met of zonder controle) zonder een boete op te lopen dan dat je wèl een boete krijgt, ook al zou dat geheel volgens de regels zijn. Even buiten de principes en het feit dat het mijn stijl niet is om, tegenwoordig zou je toch bijna zwart gaan rijden met het oog op de financiën, omdat je óf niet gecontroleerd wordt, óf toch geen (of een erg milde) boete krijgt? Mensen ervaring? |
Veel te hoog niveau voor DK, je vraagt hier niet wat men als laatste gegeten heeft, dit vereist enige vorm van inspanning om tot een antwoord te komen en dus gedoemd te mislukken.
|
Duh, het hangt natuurlijk af van het traject.
Op sommige stukken controleren ze ('s avonds) elke trein. Dan kun je beter een kaartje kopen: op sommige stukken controleren ze veel minder. Persoonlijk vind ik het arelaxt om zonder kaartje in de trein te zitten omdat je toch niet betrapt wilt worden. Met een kaartje ga ik lekker slapen en ik krijg toch 40% korting dus zo duur is het dan niet (Y) |
ik heb ov dus boeiend
|
Citaat:
Zelf koop ik ook altijd een kaartje, maar ik vraag me puur en alleen af of dat nog wel nodig is. Je krijgt toch amper meer een boete tegenwoordig? |
Citaat:
|
Het enige wat ik heb ik gemerkt is dat er in de zomermaanden minder wordt gecontroleerd dan anders, 2 op 10 reizen tegenover 5 á 6 op de 10 reizen.
Maarja, ik heb ook een OV dus boeiend idd :p en mijn reiskosten in de zomer werden vergoed door mijn werkgever (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik 16 was ging ik vaak naar Zoetermeer en ik had berekend dat je idd beter zwart kon rijden. Dat was namelijk goedkoper omdat je maar 1x in de 10x gecontroleerd werd ofzo. Toch kocht ik vaak een kaartje want a. moraal besef en b. ik zit niet relaxt in een trein als ik weet dat ik gezeur kan krijgen. |
Zolang ik geld heb zal ik niet gaan overwegen om zwart te rijden.
Moraalprincipe. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Er zijn ongetwijfeld trajecten waar het zeker wel uitkan om zonder kaartje te rijden. Dat neemt niet weg dat zwartrijden een misdrijf is, moreel verwerpelijk is, en dat mensen die bewust zwartrijden van mij geen enkel respect krijgen, sterker nog door mij worden beschouwd als totaal uitschot, paupers van het zuiverste water.
|
Citaat:
|
Harderwijk - Vlissingen, totaal niet gecontroleerd :s
wel met een kaartje natuurlijk :o |
Citaat:
|
je bent 20, heb je geen OV ofzo?
En dan nog, ik betaal me liever blauw, dan een confrontatie aangaan met de eerste de beste anddebiel die zich conducteur noemt. btw ik neem nooit de trein meer buiten de OV geldigheid, daar heb je een auto voor |
Ik heb één keer per ongeluk zwart gereden (tsja... ov is niet geldig in t weekend, en ik kon de dagen niet uit elkaar houden ofzo) en heb toen zo ontzettend in de zenuwen gezeten :D
Maar ik heb de afgelopen 1,5 week een stuk of 8 kaartjes gekocht waarvan er maar eentje is gecontroleerd, dus je hebt gelijk als je zegt dat het financieel aantrekkelijk is om geen kaartje te kopen. In de metro rijd ik soms wel zwart, omdat je geen strippenkaart kunt kopen met je pin én niet met biljetten :mad:. Ik vergeet het altijd van tevoren te kopen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb 6 keer in een trein gezeten en daarvan ben ik 5 keer gecontroleerd. Soms zelfs meerdere keren op één reis. Het was overigens alle keren op hetzelfde traject: de intercity van Eindhoven richting Delft (en van Delft richting Eindhoven).
|
Citaat:
|
In de trein word ik zelden gecontroleerd
Het is zo'n 20km wat ik dagelijks afleg. En inderdaad de pakkans is 1/12 ofzo. Kaartje kost 3.60. Maar de boete? En dan heb je nog de metro Daar ben ik nog nooit gecontroleerd. Doe altijd 2 zones. Zwart rijden dus veel voordeliger daar en het gebeurt dan ook veel. |
Citaat:
|
Ik vind het nogal zielig om zwart te gaan rijden omdat je toch nooit erg gepakt zal worden. Je betaalt om in die trein te mogen zitten en naar je bestemming te kunnen gaan. Als je dat er niet voor over hebt, moet je niet in die trein gaan zitten.
Misschien is het voor jou voordeliger om niet te betalen, maar dat vind ik gewoon misselijk. Natuurlijk is het voordeliger om niet te betalen, daarom jat ik ook maar bij de supermarkt en bij de V&D, daar pakken ze me toch nooit... |
Als veel mensen zwartrijden hebben ze toch niet opeens minder geld mnodig om de treinen te laten rijden, dan zullen dus de treinkaartjes duurder worden en omdat het dan veel voorkomt zal er meer gecontroleerd worden en zullen misschien de boetes ook hoger worden. Op termijn is het dus niet goedkoper.
Je betaalt om met de trein te mogen reizen, niet om gecontroleerd te kunnen worden. |
Citaat:
En ik weet ook wel dat er morele kwesties meespelen, maar daar wilde ik met deze topic juist níet naartoe ;) |
Citaat:
|
Ik heb al een paar keer een verkeerd kaartje laten zien aan de conducteur en dat merken ze geneens.
Scheelt mij mooi weer een 5-retour kaart. |
Vanaf 1 october kost het zowiezo al 35 euro boete + treintarief treinkaartje als je gepakt wordt tijdens zwart treinrijden. Ik denk dat het dan niet meer aantrekkelijk is.
Wat gebeurt er als je in de metro (rotterdam) bij een controle gepakt wordt? oja edit en in de trein rijdt ik niet zwart want waarom zou ik |
Laatst ging ik met een vriendin naar walibi naar de trein.
we zijn minstens 5 keer gecontroleerd. |
Citaat:
|
van en naar Enschede/Hengelo word ik minstens 1, soms zelfs 3 keer op één reis gecontroleerd, dus al wilde ik zwartrijden, dan was t totaal ontaantrekkelijk :p
|
ik denk dat het op sommige trajecten wel economisch aantrekkelijk is.
En als ze de treinkaartjes juist wat goedkoper maken en de boetes juist veel hoger, denk ik dat minder mensen gaan zwartrijden. |
Citaat:
|
Bij Noordned in ieder geval wel.
|
Ik heb nooit helemaal zwart gereden, maar ik heb wel eens gesjoemeld met de stripjes. Ik woon in de buurt van een zonegrens, waarna het vier strippen wordt in plaats van twee. Dus ik wilde nog wel eens wachten met strippen tot ik het eerste station na de zonegrens had bereikt, zodat het me maar twee strippen kostte. Daarna wel gewoon trouw strippen, natuurlijk. Ik heb mezelf aardig wat geld bespaard in de loop der jaren.
Nu ben ik echter ouder, en zie ik in dat het immoreel is. En zoals anderen al hebben gezegd, zit je gewoon minder ontspannen als je weet dat er ieder moment een groepje controleurs binnen kan komen. Dus ik waag me er niet meer aan. |
Citaat:
|
|
Citaat:
Voor de niet-economen onder ons die dit dus niet snappen. |
Citaat:
Citaat:
Ik geloof ook niet dat ze zo laks zijn met boetes, ik zie regelmatig conducteurs die boetes uitschrijven en mensen de trein uitzetten... 't Ligt aan het traject, maar dan nog. Citaat:
|
Citaat:
Als ze de prijs van een kaartje dan omlaag doen, heb je kans dat mensen weer wel kaartjes gaan kopen. Maar ja zoiets komt toch nooit in 't echt voor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer de NS geld verliest omdat véél mensen zwart rijden, zullen ze de kaartjes niet goedkoper maken, maar ook in zien dat ze geld mislopen; het verlies is groter dan de kosten om meer controles in te voeren, lijkt me. Daarnaast hoef je niet in treinen zelf meer te gaan controleren, maar bij het instappen juist kijken of mensen een kaartje hebben -> geen kaartje? Dan gaan ze er echt wel eentje kopen, want ze moeten immers ergens naartoe. Zo werken ze nu ook al op trajecten waar veel zwart wordt gereden. |
Citaat:
|
Citaat:
En anders zeg je gewoon dat je je ID niet bij je hebt, dan kunnen ze je ook geen boete uitschrijven. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09. |